minderjarig op moment van feiten

radeloos23
Topic Starter

minderjarig op moment van feiten

#1 , 15 dec 2007 02:49

kortgeschetst.

een vriendin heeft 2 maanden terug de sleutel van een huis aan derden bezorgd om te laten inbreken in het huis van haar bazin. toen de dag van de feiten naderde had ze al ingezien wat er zou gebeuren, vroeg ze de sleutel terug maar is de inbraak toch doorgegaan. Op het moment van de feiten was mijn vriendin ( ja, nog steeds minderjarig toen maar niet meer schoolgaand) op haar werk en dit is ook zo bevestigd aan de politie door haar toenmalige werkgever. Nu, dit zou voor de correctionele rechtbank komen.

Mijn vraag is, op het moment van de feiten was ze minderjarig, ze is ondertussen 18 geworden.
Wordt ze dan nu berecht als een volwassene of gaat dit voor haar nog door op de jeugdrechtbank?
Ze is medeplichtig aan de feiten maar was zelf niet aanwezig, (heeft nog geen enkel contact gehad buiten dit met gerecht of jeugdrechtbank) hoe zwaar zou de straf er voor haar uitzien?
En als ze als minderjarige berecht wordt, heeft ze dan automatisch recht op een pro deo? Moet ze dan nu al niet best contact opnemen of gaat dit allemaal automatisch..?
Ik neem maandag telefonisch contact op met juridische bijstand, maar ik wou hier toch al eens een paar meningen horen.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 dec 2007 15:28

“Art.66.Als daders van een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft :...Zij die door enige daad tot de uitvoering zodanige hulp hebben verleend dat de misdaad of het wanbedrijf zonder hun bijstand niet had kunnen worden gepleegd...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘Op het moment van de feiten was mijn vriendin...nog steeds minderjarig’.Ik ga ervan uit dat u met ’de feiten’ de inbraak bedoeld.

“Art.36.De jeugdrechtbank neemt kennis :...4° van de vorderingen van het openbaar ministerie ten aanzien van de personen die vervolgd worden wegens een als misdrijf omschreven feit, gepleegd vóór de volle leeftijd van achttien jaar.”(Jeugdbeschermingswet 8 april 1965).

Uw vriendin wordt in dat geval berecht door de jeugdrechtbank .

Inzake recht op pro deo zie zelf : 18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand ?.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN

Reclame

Terug naar “Andere”