kortgeschetst.
een vriendin heeft 2 maanden terug de sleutel van een huis aan derden bezorgd om te laten inbreken in het huis van haar bazin. toen de dag van de feiten naderde had ze al ingezien wat er zou gebeuren, vroeg ze de sleutel terug maar is de inbraak toch doorgegaan. Op het moment van de feiten was mijn vriendin ( ja, nog steeds minderjarig toen maar niet meer schoolgaand) op haar werk en dit is ook zo bevestigd aan de politie door haar toenmalige werkgever. Nu, dit zou voor de correctionele rechtbank komen.
Mijn vraag is, op het moment van de feiten was ze minderjarig, ze is ondertussen 18 geworden.
Wordt ze dan nu berecht als een volwassene of gaat dit voor haar nog door op de jeugdrechtbank?
Ze is medeplichtig aan de feiten maar was zelf niet aanwezig, (heeft nog geen enkel contact gehad buiten dit met gerecht of jeugdrechtbank) hoe zwaar zou de straf er voor haar uitzien?
En als ze als minderjarige berecht wordt, heeft ze dan automatisch recht op een pro deo? Moet ze dan nu al niet best contact opnemen of gaat dit allemaal automatisch..?
Ik neem maandag telefonisch contact op met juridische bijstand, maar ik wou hier toch al eens een paar meningen horen.
Mvg