vader verdwijnt naar buitenland

Luyana
Topic Starter

vader verdwijnt naar buitenland

#1 , 12 jul 2013 13:49

Ik ben sinds mei 2009 wettelijk gescheiden en we hebben co-ouderschap gekregen om ons over onze dochter te ontfermen (6j heden).
Hij is in al die tijd hoogstens 5 keer haar komen bezoeken , telkens 10 minuten zijnde met haar. Ook heeft hij al die jaren nooit alimentatie betaald.

Nu is hij verdwenen naar zijn thuisland (Brazilie). Kan mijn dochter mijn achternaam hebben nu en heeft zij recht op een halfwezenbijslag?
Moet ik dit aangeven bij de politie dat hij uit vrije wil terug gekeerd is zonder enig adres/contactgegevens na te laten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 jul 2013 15:46

ik denk dat je kind pas (half)wees is, als je officieel kan bewijzen dat de vader overleden is. Je wéét dat hij naar zijn thuisland is vertrokken, dus dat is niet mogelijk. De vader leeft nog.En je moet niet persé iets aangeven aan de politie. Wat zou je daarmee willen bereiken?

Luyana
Topic Starter

#3 , 12 jul 2013 15:53

Ik wil er niets mee bereiken, hij was er tot nu toe nog nooit, dus dit maakt voor mij en voor mijn dochter niet veel uit. Maar hij moet mij normaal wel al die jaren alimentatie geld. En nu komt die er weer vanaf, zonder een cent uit te geven aan zijn dochter. Hij vraagt nooit om haar en heeft gedurende maanden gezegd dat hij ging langskomen, wat hij uiteraard nooit gedaan heeft.
Ik wil ook nu dat de vader zeker niet meer naar haar omkijkt, dat mijn dochter mijn achternaam draagt. (Is in het verleden geweigerd)

Reclame

eylis

#4 , 12 jul 2013 16:10

ik vrees dat je dat niet zal lukken, zelfs als hij overleden was lukt dat niet echt. Ik vermoed dat je dochter als ze meerderjarig is dat wal kan aanvragen. Maar dat is niet goedkoop.
En wat de (achterstallige) alimentatie betreft: je kan wel klacht neerleggen tot familieverlating en dus een zaak aanvatten voor de vele jaren achterstallige alimentatie. Hij wordt dan bij verstek veroordeeld. als je ex dan nog eens in Belgie passeert kan hij wel in de kraag gevat worden...

Terug naar “Andere”