grootmoeder wenst bezoekrecht

leeuwke1969
Topic Starter

grootmoeder wenst bezoekrecht

#1 , 10 jul 2013 09:21

In het kort.

Mijn man heeft 2 kinderen uit zijn eerste huwelijk. Dochter was volop aan het puberen en zeer manipulatief. Zet mijn man zijn zussen en zijn moeder op tegen hem. Met als gevolg dat er een breuk is in de familie, heeft sedert 2 jaar geen contact meer. Zijn moeder gaat in op uitnodigingen bij de ex-schoondochter. Nu heeft de ex-schoondochter moeder niet meer nodig, vonnis is er, en ziet grootmoeder het jongste kleinkind niet meer.
Nu wil ze een rechtszaak aanspannen tegen mijn man om haar kleinzoon te zien. Het is wel zo dat mijn man zijn zoontje maar 1 weekend op de 2 ziet en de helft van de vakanties, want het kind woont bij de moeder. Mijn man zal toch niet nog tijd moeten afstaan aan zijn moeder met de weinige tijd die hij al heeft met zijn zoontje ? En aangezien het zoontje bij de moeder woont, moet de grootmoeder dan niet de moeder aanklagen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2013 09:31

U kan voorstellen dat grootmoeder van tijd tot tijd eens binnenwipt of ga zelf eens langs.
Inderdaad als er omgangsrecht gevraagd wordt kan u stellen pro rata.
Zoiets van 1 op 7.

leeuwke1969
Topic Starter

#3 , 10 jul 2013 10:05

U kan voorstellen dat grootmoeder van tijd tot tijd eens binnenwipt of ga zelf eens langs.
Inderdaad als er omgangsrecht gevraagd wordt kan u stellen pro rata.
Zoiets van 1 op 7.
@ Franciscus - zij is bij ons niet welkom, niet na wat ze allemaal heeft gedaan. Ook gaan wij daar niet binnen. Vooraleer ons ter ore kwam dat zij een rechtszaak zou willen aanspannen (is wel nog niet zo ver) hebben wij van onze kant en om het zoontje terwille te zijn hem een dag gestuurd. Wij zijn van mening, dat ze haar gat verbrand heeft en maar op de blaren moet gaan zitten. Zij heeft mijn man heel veel pijn gedaan met haar gedrag, door bij de ex-schoondochter langs te gaan terwijl ze tegen ons verkondigde dat ze het geen uur bij haar zou kunnen uithouden. Nu dat ze door de ex-schoondochter aan de kant is geschoven wegens overbodig en niet meer nuttig, wil ze haar gram halen via ons. Wij zijn van mening dat de ex het zoontje maar in haar tijd naar ginder moet doen. Hij is per slot van rekening aan haar toegewezen en hij is meer ginder. Mijn man heeft moeten vechten voor het beetje tijd dat hij nu heeft met zoontje en is niet van plan om ook maar 1 minuut daarvan af te staan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2013 10:09

Het feit dat u en de zoon ruzie hebben met de grootmoeder wil nog niet zeggen dat ze geen recht op omgang met de kinderen heeft.
Rechter zal daar geen rekening mee houden.
Echter de rechter zal de omgangsregeling in zijn geheel moeten bezien.
Dus alle grootouders en beide ouders.

Turaki

#5 , 10 jul 2013 10:45

Grootmoeder heeft recht op omgang met haar kleinkind, en dit gebeurt logischerwijs in de tijd dat het kind bij haar zoon is.

Omgangsrecht wil niet zeggen dat u het kind moet afstaan aan de grootmoeder, enkel dat u de mogelijkheid moet creëren dat zij met haar kleinkind kan omgaan. U kan hiervoor perfect de voorwaarden bepalen (in het redelijke natuurlijk), bv 1 halve dag per maand door u bepaald op een door u gekozen (kindvriendelijke) locatie, eventueel onder toezicht van een door u gekozen persoon als u daar niet bij wil aanwezig zijn.
Zolang u een redelijk voorstel doet, zal de rechter u waarschijnlijk volgen. Blijft u weigeren, dan zal de rechter eerder neigen de grootmoeder haar eisen in te willigen.

leeuwke1969
Topic Starter

#6 , 10 jul 2013 10:57

Nu de ex-schoondochter de zoon niet meer naar oma stuurt, probeert ze nu via ons. Mijn man wil hem zijn oma niet ontzeggen, maar het moet redelijk blijven. 1x in de maand in de tijd van mijn man is teveel, dat moet maar in de tijd als hij bij de mama is. In de vakanties wil mijn man in overweging nemen, maar dan niet als hij zelf in verlof is. Hij heeft 4 jaar moeten vechten om zijn zoontje te zien en op regelmatige basis bij zich te hebben en ik begrijp hem dat hij niet happig is om tijd af te staan. We zullen zien wat ze eist en van daaruit verder gaan.

Turaki

#7 , 10 jul 2013 11:04

Mijn voorbeelden waren niet meer dan dat: voorbeelden. Bekijk voor uzelf wat u redelijk vindt, en vertrek van daar om een voorstel te formuleren.

Terug naar “Andere”