Verplichting facturen ouders betalen?

Leuvenaar81
Topic Starter

Verplichting facturen ouders betalen?

#1 , 19 jun 2013 00:40

Eind april heeft mijn vader een zwaar ongeval gehad waardoor hij in coma belandt is. Nu is hij op de betere weg maar nog steeds niet capabel om zijn kapitaal te beheren en dus zijn inkomende facturen te betalen. Ondertussen blijven de facturen binnen stromen, maar niemand heeft een volmacht op mijn vader (mijn ouders zijn gescheiden) zijn rekening. Ik heb deze facturen daarom tot nu toe zelf met mijn eigen rekening betaald, maar het wordt een beetje te veel. Wat normaal is, wil de bank deze facturen niet betalen met mijn vader zijn rekening. Maar nu vroeg ik mij af of ik dan als zoon verplicht ben deze facturen met mijn eigen rekening te betalen?

Ook vroeg ik mij af of er een gemakkelijke en goedkope oplossing is om uiteindelijk toch de facturen van mijn vader met zijn rekening te betalen? Want er zijn mensen die mij aan om via het vredegerecht een voorlopige bewindvoerder aan te duiden, maar ik las dat dit minstens 250 EUR gaat kosten, wat ik toch wat veel vind.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 19 jun 2013 10:39

Ik ben ook bewindvoerder geworden van mijn vader vorig jaar omdat hij in het ziekenhuis lag. Ik heb toen niets voor die procedure moeten betalen.
Ik ken ook wel een ander dossier vorig jaar voor bewindvoering in dezelfde stad: toen moest ik 25 euro overschrijven naar het vredegerecht (dus geen 250, maar 1/10).
Waarom het de eerste keer gratis was en daarna 25 euro weet ik niet...
In het eerste geval heeft de sociale dienst van het ziekenhuis de bewindvoering in gang gezet (vraag ernaar !):
. onderzoek door dokter om te zien of dat vader nog bekwaam was (bv. vraag: welk jaar en maand zijn we ?)...dit leidt dan tot een attest...
. aanvraagformulier voor bewindvoering had sociale dienst ook ingevuld (kan je ook zelf vragen bij het vredegerecht)
. aanvraagformulier en attest moet dan binnengebracht worden bij vredegerecht
. enkele weken later zal de vrederechter langskomen in het ziekenhuis of bij uw vader thuis...stelde in mijn geval niet zoveel voor..
. enkele dagen later ontvang je dan een attest van bewindvoering van het vredegerecht (als alles ok is): dit leg je voor aan de bank en dan kan je de betalingen doen...

Andere optie is een volmacht vragen aan de bank voor jou: ik weet een geval waarbij de kantoormedewerker van de bank dan langskwam in het ziekenhuis: je vader moet dan wel akkoord gaan en tekenen...

Andere optie als het nog kan: jij vult overschrijvingsformulieren in en je vader handtekent ze in het ziekenhuis.

Gewoon facturen niet betalen is geen optie denk ik : je vader krijgt dan boetes en aanmaningen en dit stapelt zich vlug op...

wanton

#3 , 19 jun 2013 17:15

Een reden te meer om de courant weerkerende kosten te betalen via een domiciliëring. Daar is geen tussenkomst van iemand anders nodig!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Artesia

#4 , 21 jun 2013 17:12

Toen mijn nonkel zwaar ziek werd en uiteindelijk in een RVT terechtkwam gaf die gewoon zijn bankkaart aan mij en ik betaalde al zijn rekeningen via PC van zijn rekening.
Niks bewindvoerder en geen gedoe.
Ter controle gaf ik uiteraard alle rekeninguittreksels en de briefwisseling ivm betalingen/rekeningen aan hem.
Ik moet er wel bij zeggen dat wij nog de enige twee in de familie waren.

Terug naar “Andere”