eigenaarschap van honden

Tommeketommeke
Topic Starter

eigenaarschap van honden

#1 , 10 jun 2013 13:21

Wie kan er mij helpen,
ik heb 2 honden en woonde wettelijk samen? nu zijn wij uiteen en eist mijn ex de honden op.
Wie is de echte eigenaar van de honden, diegene die op de stamboom staat vermeld of diegen waarop het chip is geregistreerd??
Wat als mijn ex de honden komt "stelen"?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 jun 2013 14:36

wat bedoel je met "stamboom", Bedoel je zijn hondepaspoort of de stamboekpapieren van St; Hubert?
Hoe dan ook: de wettelijke bezitter is diegene die op het europees hondenpaspoort staat. De persoon op het hondepaspoort zou dezelfde moeten zijn als de naam van de chipregistratie. Want die twee gegevens zijn aan elkaar gelinkt.
De stamboekpapieren van St. Hubert hebben geen juridische waarde.
Als je ex niet op jouw adres gedomicilieerd is, heeft ze daar niet binnen te komen. En dus ook niet de honden mee te nemen. Dan is dat diefstal. Als ze het hondenpaspoort heeft (met haar naam er op) zijn de honden wettelijk van haar;
anderzijds is het vreemd dat ze op het moment van de scheiding de honden niet gehouden heeft; Dat is ook een bewijs van afstand.
Moeilijke situatie die meestal vervelend afloopt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2013 19:21

Honden zijn wettelijk een voorwerp.
Bezitter ervan wordt verondersteld de eigenaar te zijn.
Eigenaar is diegene die het betalingsbewijs van het voorwerp heeft.
Eigendom is in principe de overhandiging van het geld en de in bezit name van het voorwerp.
Documenten geven een belangrijk ' begin van bewijs'.

Inderdaad hoelang zijn de honden al bij u zonder dat de ex er is.

Als zij de honden heeft achtergelaten staat u veel sterker en kan u tevens de kosten die u hebt gemaakt op haar verhalen.

Reclame

eylis

#4 , 11 jun 2013 09:03

extra info: fransiscus, vrij zelden wordt er een betalingsbewijs afgeleverd als je een (ras)hond koopt. Vermits kwekers vaak hobbyisten zijn. een bankoverschirijving zou dat kunnen zijn, maar ook dat wordt zelden toegepast; handje contactje. In de honden- en paardenverkoop wordt het paspoort als eigenaarsbewijs gezien, omdat je als eigenaar ook geregistreerd moet worden door een officiele instantie. De stamboekpapieren worden afgeleverd door een "vereniging" die enkel kunnen verklaren of een rashond ook een rashond is. (maar zelfs dat is nooit sluitend, want ze doen slechts "steekproeven" voor de DNA-test; niet elke pup wordt getest.)
Maar ik denk dat mevrouw geen zaak gaat aanvatten voor twee honden. Zij zijn inderdaad bij poster gebleven. Ze had van het begin af aan moeten te kennen geven de honden te willen meenemen.

Tommeketommeke
Topic Starter

#5 , 12 jun 2013 12:24

De 3 honden zijn reeds bij mij gedurende 9 maanden zonder dat mijn ex ze gezien heeft. Ex heeft wel vonnis in kort geding dat de honden voorlopig worden toegewezen aan hem, maar hiertegen is verzet tegen getekend.
Tot op heden heb ik niets meer vernomen van ex, kan ex nog steeds via deurwaarder de honden komen halen of niet?? Er is enkel van één hond een betalingsbewijs ( door ex betaald) van de andere twee niet, is eigen fok.

Terug naar “Andere”