Hoederecht Aanvragen

anoniem02
Topic Starter

Hoederecht Aanvragen

#1 , 10 jun 2013 13:38

Beste,

Even een vraag hoe vraag ik hoederecht aan?

Korte uitleg van de situatie :

Ik heb een dochter van 9 waar ik niet bij samen ben en nooit geweest is.
Nu verblijft de moeder in een psychiatrisch ziekenhuis al een 4 maanden en het ziet er nog niet goed uit.

Ik heb mijn dochter sinds januari fiscaal ten laste.
Moet ik haar domiciel dan ook bij mij zetten of hoe werkt dat?

En mijn tweede vraag is kan ik tijdelijk volledig hoederecht aanvragen?
Tis niet om ze weg te houden bij de moeder in tegendeel maar het zou me gemakkelijker maken in de dagelijkse beslissingen die ik moet nemen.

Om dat ik nu alles moet regelen gelijk nieuwe inschrijving school, opvang enz....

Kan er iemand mij een antwoord geven?

Alvast bedank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 10 jun 2013 13:39

U heeft sowieso co-ouderschap over uw dochter, wat inhoudt dat u sowieso alles beslissingen kan en mag maken, in overleg met de moeder.
Op welk vlak zou volledig hoederecht het u dan gemakkelijker maken?

anoniem02
Topic Starter

#3 , 10 jun 2013 14:00

Nu moet je constant een bewijs hebben dat de moeder akkoord gaat.
En dat is niet zo gemakkelijk als ze in het ziekenhuis verblijft.
We doen eigenlijk alles telefonisch

Reclame

eylis

#4 , 10 jun 2013 14:16

anoniem, je bedoelt waarschijnlijk dat je 100% verblijfsregeling wil hebben. Dat wil zeggen dat je kind altijd bij jou woont en enkel een omgangsregeling met de mama. Want hoederecht bestaat niet meer.
Ook in het geval er 100% verblijfsregeling en docmicilie bij jou wordt gevonnist zal je voor belangrijke beslissingen altijd met de moeder moeten overleggen.
Maar zelfs als de mama nu in de psychiatrie verblijft, denk ik dat je gerust beslissingen mag nemen in haar afwezigheid.
Heb je al kunnen spreken met haar behandelend psychiater? zonder in te gaan op haar medicsche privacy, zou je kunnen vragen in welke mate je haar moet/kan belasten met dagdagelijkse beslommeringen. En hoe je de bezoeken , omgang met haar dochter het beste regelt.
Ik vermoed dat je je vraag voor (tijdelijke) 100% verblijfsregeling bij jou reeds kan aanvatten voor de rechtbank eerste aanleg, wegens de hoogdringendheid van de maatregelen.
Ik vermoed dat je dochter momenteel toch al 100% bij jou verblijft gezien de ziekte van de mama?

anoniem02
Topic Starter

#5 , 10 jun 2013 14:24

Ja idd dat bedoel ik.
Ze is idd al van februari volledig bij ons.
Ze ziet haar mama iedere zondag.
En nu gaan ze dat nog afbouwen van 5u naar 3 uurtjes.
Omdat ze het niet aankan.
Als dat via de rechtbank moet verlopen duurt dat dan weer niet veel te lang?
En beslissingen nemen we altijd samen.

eylis

#6 , 10 jun 2013 14:48

ik vermoed dat je via Rechtbank "eerste aanleg" kan gaan; Dat kan gezien de dringendheid van de maatregelen.
Ik vermoed dat dit binnen de maand geregeld kan zijn. Probeer je aanvraag wel nu nog te doen; Want sommige rechtbanken houden een (korte) zomerstop.
Belangrijke documenten: attest van de psychiater waaruit blijkt dat moeder al lange tijd in psychiatrie verblijft (gesloten of open instelling?) en prognose van de mogelijke duur.
Wil en kan de mama haar wens kenbaar maken dat ze in principe akkoord is voor een 100% verblijfsregeling? Als ze daar positief tegenover staat: documentje opmaken met haar handtekening;
Maar dit enkel als je zeker weet dat de mama dit ook wil. dus géén druk of dwang op zetten.
Met deze twee documenten met dit zeer snel kunnen gaan.

duma

#7 , 10 jun 2013 14:52

Je gaat altijd een bewijs moeten hebben dat moeder akkoord gaat, volledig hoederecht bestaat niet meer en het exclusief ouderlijk gezag wordt zogoed als nooit meer toegekend.
Als de moeder nog mee kan beslissen (wat blijkbaar wle het geval is?), zal ze ook steeds moeten blijven mee beslissen en zal je dus steeds met haar moeten overleggen, wat je blijkbaar ook nog altijd doet.
Ik begrijp wel dat het lastig is dat je steeds bewijs moet kunnen voorleggen, maar ik vrees dat er weinig anders opzit. Co-ouderschap is nu eenmaal de regel.

Ik zou steeds de situatie uitleggen aan de instantie die het bewijs vraagt en vragen hoe zij dit graag opgelost zien.

@ eylis: Een 100% verblijfsregeling lost idt probleem niet op. De vader mag dan nog steeds niet alleen beslissingen nemen, co-ouderschap blijft geldig!

eylis

#8 , 10 jun 2013 15:30

duma, bekijk mijn vorige posts even. uitleg over hoederecht staat er in. Ecxlusief ouderschap is niet nodig. hier gelden biezondere omstandigheden door overmacht. De biezondere omstandigheden worden tav de rechtbank met de 2 documenten duidelijk gemaakt. Als de vader nu beslissingen mbt bvb. de school moet nemen, volstaat zelfs het attest van de psychiater, zonder vonnis. Wettelijk zijn dat namelijk omstandigheden van overmacht waardoor de andere ouder niet in staat is.
Beeld je in dat je in coma ligt en je kind moet ingeschreven worden in een school; Tja dan is dat practisch gewoon niet mogelijk en kan de andere ouder wél een beslissing treffen. School moet dan een medisch attest zien.
en zoals ik het verhaal lees zal de mama haar akkoord wel geven. Er is een goede omgangsregeling die getuigt dat er een verstandhouding is.

anoniem02
Topic Starter

#9 , 10 jun 2013 18:46

Idd de verstandhouding is goed.
Dus ik denk dat ik het beste mij de moeite ga besparen van naar de rechtbank te gaan.
Ik doe het eerlijk gezegd ook niet graag.

Ja we zullen zien hoe het loopt.
Nog 1 vraagje waar moet mijn dochter haar domicilie staan.

Dank u voor de reacties

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jun 2013 18:52

Waar haar werkelijke verblijfplaats is dus bij u.
Laat de moeder in elk geval een verklaring tekenen dat ze akkoord is.
Normaliter zal de gemeente indien beide ouders niet samen naar dienst bevolking komen de moeder met schrijven in kennis stellen... dus best naar adres instelling.
Neem zeker een attest dokter mee waaruit blijkt dat ze langdurig is opgenomen.

Iets anders zorg dat u in de instelling van de moeder een toelating krijgt om ingelicht te worden door de dokters over haar toestand.
Want in principe wordt u als buitenstaander zelfs al was u officieel de vroegere partner geen info gegeven. Met een verklaring van de moeder in haar dossier dat u wel info krijgt kan u dikwijls beter helpen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 jun 2013 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

anoniem02
Topic Starter

#11 , 11 jun 2013 10:14

Ah das is zeker een goede tip die u meegeeft ivm haar dossier.
Zal proberen.

En zo een verklaring mag ik die zelf opmaken of is dat zoiets speciaals?

Terug naar “Andere”