geld eisen voor trouw

maude
Topic Starter

geld eisen voor trouw

#1 , 12 apr 2013 12:35

Beste, ik heb een vraagje. Momenteel begint onze scheidingsprocedure. Net voor wij getrouwd waren had mijn man een huis van hem alleen en heeft dit verkocht. Dit geld is deels naar ons huis gegaan die we dan samen gekocht hebben, aangezien er wat renovaties nodig waren hebben we van dat geld genomen. Nu wij gaan scheiden eist hij al de winst die hij destijds had van dat huis. Kan hij van mij zomaar 60 000 euro eisen? Terwijl de winst van dit huis voor hem 58 000 euro bedraagt dus eigenlijk heeft hij zijn geld terug maar hij wil het dubbele. Kan dit zomaar ? Moet ik dit zomaar geven ? Dan sta ik mooi op straat met 5 kinderen. Maude

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 12 apr 2013 16:47

Maude,

De sommen die hij ontving van de verkoop van zijn eigen vermogen (zijn eigen huis) zijn als ik het begrijp aangewend tot nut van het gemeenschappelijk vermogen.
Bij een vereffening- verdeling bij echtscheiding is het inderdaad logisch dat het gemeenschappelijk vermogen eerst de bedragen terugstort naar het eigen vermogen dat verarmd werd. het waren tenslotte zijn gelden, en niet die van u. u kan er dus geen aanspraak op maken. na de terugstorting zal de rest in 2 gedeeld worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#3 , 14 apr 2013 08:38

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten...Art.1436.Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Dit geld is deels naar ONS huis gegaan’

Wat naar uw gemeenschappelijk huis gegaan is uit zijn eigen vermogen dient hem uit het gemeenschappelijk(niet uit uw eigen) vermogen vergoed te worden vooraleer dit te verdelen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

maude
Topic Starter

#4 , 20 apr 2013 16:27

Beste, dank u voor antwoord maar snap het nog niet helemaal. Ik eis echt geen geld van hem maar hij van mij. De verkoop van ons gemeenschappelijk huis wordt mooi verdeeld in 2 maar hij wil daarbovenop de winst die hij had op zijn eigen huis voordat wij getrouwd waren. En ik weet niet of hij dit kan eisen of niet. De helft van ons gemeenschappelijk huis krijgt hij sowieso . Maude

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2013 16:46

Hij heeft het geld van zijn vorig huis geïnvesteerd in het nieuwe huis.
Dat geld mag hij er eerst afnemen.
Dat geld behoort niet tot de gemeenschap (want dat had hij al) voor het huwelijk.
De gemeenschap is pas begonnen als jullie gehuwd zijn en 'mogelijk' is er dan sprake van gemeenschappelijk geld vanaf dat ogenblik.

Uiteraard geldt dat ook voor u. Indien u vb een erfenis zou geïnvesteerd hebben (en u hebt de bewijzen daarvan, bet als hij de bewijzen moet hebben) kan u dat eerst afnemen van de verkoop.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 apr 2013 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

maude
Topic Starter

#6 , 20 apr 2013 21:08

ok dank u voor antwoord

konijntje1

#7 , 06 jun 2013 12:24

Maude,
uw text
De verkoop van ons gemeenschappelijk huis wordt mooi verdeeld in 2 maar hij wil daarbovenop de winst die hij had op zijn eigen huis voordat wij getrouwd waren.

Het is omgekeerd dat er moet gewerkt worden hoor.

Stel je verkoopt de woning voor 100.000 waarvan 50.000 eigen gelden zijn dan word dit eerst van het hoofdbedrag afgetrokken alvorens de verdeling gebeurd. Niet omgekeerd, anders hou je niks over.

Uit eigen ervaring,
Huwen zonder huwelijkscontract is exclusief eigen gelden van erfenissen en gelden uit verkoop eigen woning.

Indien getrouwd met huwelijkscontract moet dit vermeld zijn in de akte dat de vroegere verkoop van zijn woning ....euro en toekomstige ...../erfenissen in de algehele gemeenschap worden opgenomen.
Dan is alles in 2 gedeeld ongeacht of dit vroeger van hem was of niet.

Terug naar “Andere”