Beste Forumgangers,
-eerst een korte schets:
Ik ben de jongste uit een gezin van drie. Na een turbulente jeugd woonde ik alleen op 17-jarige leeftijd. Mijn moeder werd toen opgenomen wegens zware depressies en ik ben dan maar gestopt met school en beginnen werken. Door de hoeveelheid pillen die ze dan te slikken kreeg werd een mens dan ook niet beter met jarenlange therapie tot gevolg. Ik heb kort daarna mijn vrouw leren kennen en wij gingen dan ook steeds ons moeder bezoeken. Ik heb dan in allerlijl het appartement moeten leegmaken om verdere schulden te voorkomen. Er was reeds een aanzienlijke schuldenberg maar mijn vrouw en ik hebben het budget steeds beheerd. Op een dag staat mijn broer plots voor de deur en eist dat ik hem geld leen (van ons moeders rekening aangezien ik de bankkaart in mijn bezit heb), dit weiger ik resoluut en dit komt tot een gevecht waarbij hij de kaart afneemt van mij, ik slaag er echter nog wel in om de kaart in de lengte in twee te breken. Kortr daarna ontdek ik dat hij daarmee geld heeft kunnen afhalen in een automaat. Het weekend erop ga ik op bezoek en ontdek ik dat mijn broer een auto heeft geleend van iemand en ons moeder naar een bankkantoor heeft gebracht voor nog een geldafhaling. Dan heb ik beslist om via het OCMW een voorlopige bewindvoerder aan te vragen.
De Bewindvoerder hoorde dat ik het appartement had leeggemaakt en ik was onmiddelijk "de slechte". Voor mij was dat goed want zo kon ik er zeker zijn dat niemand financiëel misbruikt maakt van mijn moeder, onze familie heeft een groot schuldverleden maar zowel ik als ons moeder zijn 100% schuldenvrij. Ik ben op de hoogte van niets dat via het voorlopig bewind verloopt, zelfs nooit een schrijven ontvangen alhoewel ik nog steeds op hetzelfde adres woon. Ik wist toen al dat er weinig hoop op beterschap was voor ons moeder.
Mijn gelijk werd bewezen de dag er werd geopperd om ons moeder te verhuizen naar een rusthuis (wat veel dichter voor ons was) en dit gebeurde ook.
Ik wist dat er op een dag een brief ging komen en de facturen kwamen van het ocmw. Er werd gepeild naar mijn inkomen en geen rekening gehouden met omstandigheden. Het ocmw factureerd forfaitair met jaarlijkse herziening. Ik vroeg ze dan ook hoe zit het met de geboorte van mijn dochter of de aankoop van een huis, antwoord = forfaitair. Voor mij is dit dan ook een goede truc om het bodemloos gat van het OCMW te vullen, daar worden mijn belastingen toch voor misbruikt?
Mijn eerste vraag is dan ook kan dit allemaal zomaar, kan het ocmw de kinderen laten opdraaien voor de ouders? In het detail van de facturen beweert het ocmw 140,00 EUR zakgeld te geven, ik weet dat ze 3 pakjes sigaretten krijgt en blikjes cola.....
Ik heb reeds billijkheidsredenen ingeroepen via een gewone brief waar tactisch geen antwoord op kwam. De maandelijkse facturen bleven komen tot ik het juist e-mailadres had gevonden waar reactie op kwam.
Dit is naar mijn inziens een gigantische zwendel die ik wel moreel aanvaardbaar vind. Het is niet de taak van het ocmw om ons moeder zakgeld te geven en dit wens ik over te nemen. Ik wens echter onder geen enkele beding een betaling aan het ocmw uit te voeren omdat dit sowieso een schulderkenning is. Voor mijn part worden die facturen opgepot in een erfenis die ik met plezier aan mijn hele familie cadaeu wil doen.
Wat vinden jullie hierover?
Hartelijk dank voor jullie tijd