verjaring bij erkenning kind.

konijntje1
Topic Starter

verjaring bij erkenning kind.

#1 , 18 apr 2013 15:46

Korte situatie schets.

In December 2012 is de "biologische vader" een zaak gestart om van mijn vrouw (getrouwd met mij) haar dochter een bloedproef te verkrijgen.
Erkenning lag destijds open. Ik heb eind maart 2013 onze dochter officieel erkend op de burgerlijke stand en ben nu officeel haar vader met terugwerkende kracht tot geboorte.

Zaak is voorgekomen en de rechter heeft deze op de lange rol gezet : onbepaald uitgesteld.

Verbeter mijn onderstaande uitspraken als ik mis ben aub:

Als de zaak lang genoeg kan op de rol gezet worden tot deze de datum start zaak 2013 passeerd is hij al zijn rechten kwijt om ook maar iets te proberen gezien de
verjaringstermijn van 1 jaar gepasseerd is na kennisname dat hij een kind zou hebben.....
Zaak afgesloten en geklasseerd.

Tot zolang hij geen positieve uitspraak en bloedtest verkregen heeft kan hij geen zaak starten om mijn erkenning te betwisten (eveneens 1 jaar verjaring)
Door deze uitspraak kan hij ook geen zaak starten om mijn erkenning te betwisten.

Hij is de enige die mijn erkenning kan betwisten

Dank bij voorbaat,
Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
konijntje1
Topic Starter

#2 , 18 apr 2013 20:08

Ik veronderstel dat dit wel vrij correct is dan?

duma

#3 , 19 apr 2013 10:45

Ik dénk het niet. Eens een zaak gestart is, tikt volgens mij de termijn van '1 jaar' niet meer verder, maar staat die op 'pauze'. De vordering is namelijk ingesteld binnen het jaar ...
Maar best wachten op bevestiging van een expert.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2013 12:07

Uw vraag is zeer verwarrend. Welke procedure(s) is/zijn nu opgestart?

De vordering in betwisting van de erkenning, ingesteld door de persoon die de afstamming opeist moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat hij de vader van het kind is.

Deze termijn begint m.i. maar te lopen vanaf het ogenblik dat de persoon die vermoedt dat hij de biologische vader is, maar dit niet weet, kennis krijgt van het resultaat van het gevraagde DNA onderzoek.

konijntje1
Topic Starter

#5 , 20 apr 2013 10:55

de procedure tot vaderschapstest dus bloedproef is opgestart vorig jaar december,

Procedure betwisting erkenning kan nog niet gestart worden door hem gezien hij geen enkel bewijs heeft momenteel van biologische afstamming.

de verjaringstermijn van 1 jaar is toch te starten vanaf het vermoeden dat hij de biologische vader is?? maw, De start van de zaak tot bloedproef kan onbetwist als startdatum genomen worden. Of hij dit al vroeger wist moet met feiten bewezen worden.
1 jaar na de start van het proces is de verjaringstermijn verlopen dan toch?

-Afstamming opeisen gestart december 2012 (nog lopende)
-ikzelf eind maart 2013 kind erkend op burgerlijke stand (eind maart 2014 is herroepen erkenning onmogelijk)

Ik bedoel maar, als wij de afstammings-zaak lang genoeg laten aanslepen en kunnen blijven uitstellen zal hij in serieus tijdsgebrek komen om de erkenning tijdig aan te vechten.

j.demoor

#6 , 20 apr 2013 11:07

“Art.329bis...§ 2. Indien het kind minderjarig...is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat...vooraf daarin toestemt...Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de rechtbank...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘In December 2012 is de "biologische vader" een zaak gestart om van mijn vrouw (getrouwd met mij) haar dochter een bloedproef te verkrijgen...Ik heb eind maart 2013 onze dochter officieel erkend’

In december 2012 was het kind niet erkend en kon de “biologische vader” die erkenning dus vorderen,wat hij blijkbaar deed.

“Art.330.Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van degene die het heeft erkend, kan de erkenning van het vaderschap worden betwist door...de man die het vaderschap van het kind opeist.”(B.W.).

Ik ga ervan uit dat het kind bezit van staat heeft(zie hiertoe art.331nonies B.W.) ten aanzien van degene die het erkende.

De erkenning van het vaderschap kan dan niet meer betwist worden door de man die het vaderschap van het kind opeist.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”