Verhuis naar het buitenland met kind

Sandrientje
Topic Starter

Verhuis naar het buitenland met kind

#1 , 15 apr 2013 23:11

Hallo,
Ik ben onlangs met mijn kind verhuisd van België naar Nederland. Ik heb het kind uit een vorige relatie. Ik heb de voogdij . De vader heeft omgangsrecht met ons kind om de veertien dagen in het weekend en sommige schoolvakanties. De vader eist dat ik haar zelf breng vanuit Nederland naar zijn woonplaats en dat ik haar zelf ophaal in België anders zal hij het mij moeilijk maken zegt hij. Mijn vraag is of hij dit zomaar kan eisen van mij dat ik haar telkens zelf moet brengen en ophalen? Het brengen en ophalen is enorm duur voor mij in vervoerskosten, kosten waarvoor ik zelf helemaal mag opdraaien, hij is niet bereid om mij tegemoet te komen in het midden. kan hij dit zomaar?
Alvast bedankt voor raad!
Groeten
Sanne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 16 apr 2013 00:07

U verwacht dat hij opdraait voor alles terwijl U degene bent die verhuisd is?
Of begrijp ik het verkeerd?

Heeft u de verhuis op voorhand met hem besproken?

Hoe staat er in het vonnis dat u de voogdij zou hebben? Dat wordt in België namelijk al ettelijke jaren niet meer gedaan. Iedereen heeft standaard co-ouderschap, waarbij in elkaars buurt blijven wonen een van de hoekstenen is om dit te laten slagen en waarin rechters nog al eens in het nadeel van de verhuizer dreigen te oordelen.

Sandrientje
Topic Starter

#3 , 16 apr 2013 07:56

Neen, u oordeelt te snel. ik verwacht niet dat hij ervoor opdraait, ik besef goed dat ik degene ben die verhuisd is. Ik begrijp dus goed dat hij niet naar Nederland wil rijden telkens En dat hoeft ook niet, gewoon mij tegemoet komen in België zou al oké zijn, hij weigerde toen ik in België woonde ook al om ze naar mijn woning te brengen of op te halen hij wil er geen enkele moeite voor doen. En het is onder andere door talloze problemen met hem zoals stalking en agressie die ook doorwogen op mijn beslissing om naar het buitenland te verhuizen. Gewoon weg van de problemen, een nieuw leven starten...

Reclame

eylis

#4 , 16 apr 2013 09:40

Beste Sandries, kan je even specifieren wat je bedoelt met het "ik heb de voogdij"?
Is de vader uit zijn ouderlijke macht ontzet bij vonnis? En staat er expliciet in het vonnis van de jeugdrechtbank dat jij de voogdij hebt?
Want dat zou me nu héél erg verwonderen dat dit anno (jaren) 2000 gevonnist is...
hoe dan ook, als jij het initatief genomen hebt om naar Nederland te verhuizen, bemoeilijk je wel een beetje het omgangsrecht van de vader.
Je zou redelijkerwijze dan wel kunnen bijspringen in het transport. Vergeet neit dat de vader wettelijk ook een 50/50 verblijfsregeling KAN vragen aan de jeugdrechter. en dat KAN ook toegestaan worden...
dus voor de lieve vrede kom de papa een beetje tegemoet in de transportafspraken, het is maar om de 14 dagen; Het had ook wekelijks kunnen zijn...

Terug naar “Andere”