gecastreerde kater vergoeden

jorisvand
Topic Starter

gecastreerde kater vergoeden

#1 , 10 apr 2013 13:57

Beste,

Ik stel mijn vraag even hier, omdat ik echt niet weet wat ik moet beginnen. Ik ben (zoals zovele) absoluut niet op de hoogte van rechtgeving en rechtspraak, maar zit acuut met een probleem.

Ik besef dat onderstaand verhaal mijn kant van de zaak is, maar ik probeer wel om zo onpartijdig mogelijk te blijven:

* wij hebben reeds lang last van zwerfkatten aan onze woning (nachtlawaai, urine, kapotte vuilniszakken, gestolen eten van onze kat, vechten met onze kat,...)
* mijn echtgenote heeft, in samenwerking met het dierenasiel, valkooien laten plaatsen om de zwerfkatten te vangen en te laten castreren/steriliseren, zodat deze minder territoriaal zijn, en wij weer van onze nachtrust kunnen genieten
* 3 dagen gelden ving mijn echtgenote een kater die wat tammer was dan de katten die ze gewoonlijk ving. Zij gaf hem mee met het asiel, maar stak dadelijk flyers in de bussen van de buurtbewoners om te melden dat ze een kat gevangen had, en wanneer er iemand deze als zijn/haar kat herkende, dadelijk contact moest opgenomen worden. Spijtig genoeg heeft zijn ons adres/telefoonnummer op de flyer vermeld, en niet deze van het asiel waar de kat gehouden werd.
* de gevangen kater was niet gechipped, en droeg geen identieficatiebandje. Het was een mooi dier, maar de mensen van het asiel dachten dat het geen raskat was.
* na 2 dagen (gisteren dus) werden wij woedend opgebeld door de (vermoedelijke) eigenares van de kater, die eiste dat het dier in oorspronkelijke staat teruggeleverd werd. Omdat de vrouw bleef schreeuwen heeft mijn echtgenote de telefoon afgelegd, en de vrouw dadelijk een SMS gestuurd met het nummer van het dierenasiel.
* vandaag is duidelijk dat de kater reeds gecastreerd was op het moment dat de eigenares contact had opgenomen met het dierenasiel.
* Tevens is er deze nacht bij ons ingebroken, en onze kippen zijn uit hun hok verdwenen. Het is duidelijk door mensenhanden gebeurd, het slot werd geforceerd en verwijderd, en het dak van het hok werd opengebroken, er zijn geen sporen van bloed of pluimen. wij hebben dus het sterke vermoeden dat de eigenares "oog om oog, tand om tand" heeft willen gebruiken (hoewel wij ter goeder trouw waren, en dit duidelijk over vandalisme en diefstal gaat)
* wij kregen vandaag ook een telefoon van de eigenares met hierin een onuitgesproken dreigement ("we zullen wel zien wat er verder gebeurd"), en de ondertoon dat de eigenares wil vergoed worden voor de castratie (zij wou blijkbaar kweken met de kater???)

Mijn vragen:
* kan ik dadelijk iets doen om de eigenares van mijn woning weg te houden, ik heb een zeer slecht buikgevoel bij deze mensen. Ze lijken mij niet te willen praten, maar enkel uit te zijn op geld of wraak?
* er werd aangifte gedaan van diefstal van onze kippen, zou de politie of de rechter erin meegaan dat de kans bijna 100% is dat de eigenares van de kater dit gedaan heeft, of heeft dit spoor helemaal geen zin?
* mag ik dreigtelefoontjes van de eigenares opnemen? Mag ik deze ook tegenover de politie of de rechter gebruiken?
* kan de eigenares een rechtzaak tegen mij beginnen (de kater was niet identificeerbaar, werd op onze grond gevangen, heeft bij ons schade en nachtlawaai aangericht,... heb ik eigenlijk iemands eigendom beschadigd of denkt de wet hier anders over?)

Met vriendelijke groet,
Joris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2013 14:50

1. Wat de kippen betreft zal u dit toch moeten kunnen bewijzen.
2. U mag steeds een telefoongesprek waar u zelf aan deelneemt opnemen en laten horen aan een rechter. Het is aan de rechter om te bepalen wat hij met de info uit dat gesprek doet.
3. Als ik het goed begrepen heb, is het het asiel dat de kater gecastreerd heeft? In dat geval kan men u niet beschuldigen van het "beschadigen" van de kat. Hooguit van het vangen van de kat, maar in hoeverre dit laatste strafbaar is? U ging er van uit dat het een zwerfkat was, en als goede huisvader hebt u deze gevangen om te laten castreren door het asiel. Als deze kat zo waardevol was voor de eigenaar had ze deze moeten laten chippen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jorisvand
Topic Starter

#3 , 10 apr 2013 14:58

Thanks!

Dit is wat ik als "gewone mens" ook al vermoedde, ik ben blij dat anderen toch ook in die richting denken.

Hebt U enige tips voor mij om te beletten dat de eigenares haar woedde nog verder komt stillen op onze dieren, of erger? Het probleem is dat deze vrouw in vogelvlucht maar 500m van onze deur woont (dus ik vermoed dat ik haar niet zomaar kan laten verbieden om bij mij in de straat te komen). Moet dit langs de vrederechter, kan dit via de politie of wijkagent of kan dit helemaal niet?

Sorry voor de vragen, maar ik ben hier dus helemaal niet in thuis, en met de zoekopdracht van het forum vind ik niet zoveel, aangezien alle zaken toch ietwat anders zijn.

Allesinds bedankt voor de reply!

Mvg,
Joris

Reclame

Gebruiker21

#4 , 10 apr 2013 15:26

Als u vreest dat de eigenares ongevraagd uw tuin betreedt, zou u kunnen overwegen om camerabewaking te installeren in uw tuin? Geen idee of dit een optie is voor u en hoe uw tuin er juist uitziet, maar een draadloze webcam hoeft niet héél veel te kosten en kan misschien dienst doen... beelden die u daarmee opneemt kan u ook altijd gebruiken later.

Verder kan u niet veel doen, denk ik. U kan niet bewijzen dat de kippen door de eigenares gestolen zijn, dus u kan ook niet bewijzen dat deze dame een dreiging voor u kan zijn. Het kan uiteraard nooit kwaad om eens met uw wijkagent te gaan praten. Hij kan er misschien voor zorgen dat uw woning extra in het oog gehouden wordt door patrouilles (net zoals je dit kan aanvragen als je op reis gaat).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis

#5 , 10 apr 2013 15:50

Tja, ik weet dat het geen juridisch antwoord is maar mensen zouden een volle kater niet vrij mogen laten rondlopen.
Ik hoop dan ook van harte dat de eigenaar van deze kater het asiel voor de castratie zal moeten vergoeden alvorens ze hun kater terugkrijgen (en daar zou ik zeker eens naar informeren bij het asiel) want het is dan ook door dergelijke kattenbezitters dat het kattenoverschot almaar groter wordt en de zwerfkattenpopulatie blijft groeien en het zou niet mogen zijn dat de gemeenschap moet opdraaien voor de castratie van een kater waarvan de eigenaar gekend is.

Heeft uw vrouw dit aangevraagd via de milieudienst van de gemeente in het kader van een zwerfkattenbeleid? Of ging het initiatief enkel van het asiel uit?

Er is een wetsvoorstel in de maak (was dacht ik al goedgekeurd door de ministerraad) met een stappenplan om in de toekomst een castratieplicht op te leggen voor alle huiskatten. Ik zal de stand van zaken daarvan eens opzoeken.

Succes en hou ons zeker op de hoogte want dit vind ik interessant.

PS ik heb zelf een aangelopen kater, een verstoteling, laten castreren en op eigen kosten. De kans was niet onbestaande dat het op een gelijkaardig scenario was uitgedraaid maar intussen woont hij al 10 jaar bij ons.
Elk jaar opnieuw worden talloze vruchtbare katten gedumpt of uitsluitend nog buitenhuis gehouden omdat de baasjes ze niet willen laten castreren en omdat ze binnen teveel last en ongemak veroorzaken. Geen enkele gemeente met een zwerfkattenbeleid kan rekening houden met de wens van een eventuele 'eigenaar' en uiteindelijk doen ze dan wat die eigenaar verzaakt heeft om te doen.

jorisvand
Topic Starter

#7 , 10 apr 2013 21:35

bedankt voor de hulp en de bemoedigende woorden!

Mijn echtgenote kende iemand binnen het felix-project. Ze heeft hen rechtstreeks gecontacteerd. De normale weg is blijkbaar via de gemeente, die dan op zijn beurt het felix-project inschakeld om de poezen te komen vangen...

Ondertussen heb ik auto call recorder op de telefoon van mijn echtgenote geplaatst... Daarna hebben we echter geen telefoontje meer gehad :-(
We hopen eigenlijk een beetje dat de eigenares haar mond voorbij praat over de kippendiefstal bij het volgende scheld- en dreigtelefoontje, zodat we iets concreets in handen hebben om tegen haar te gebruiken (mogen we eigenlijk zelf vragen achter zulke zaken, of is dit uitlokking en vernietigd het de bewijslast?).

Ook ben ik op een paar plaatsen aan het kijken achter een goedkoop beveiligings-camera systeem... Een 6-tal camera's + een DVR (recorder) komen toch echter al vlug op minstens 300 euro's... Iemand nuttige links waar men goedkopere systemen verkoopt (coax of IP, eerste of tweede hands, maakt niet uit)?

We hebben ons ondertussen ook bij de buurtbewoners bevraagd (we zijn zelf inwijkelingen, en wonen nog maar een paar jaar op ons huidig adres). Blijkt dat het koppel waar we ruzie mee hebben met zéér veel mensen problemen zoekt :-( Ze vinden het blijkbaar fijn om mensen te pesten, en net binnen of buiten de wet te opereren, zodat niemand hen eigenlijk echt iets reeel kan maken.

Ik houd jullie zeker op de hoogte!

Turaki

#8 , 10 apr 2013 22:05

mogen we eigenlijk zelf vragen achter zulke zaken, of is dit uitlokking en vernietigd het de bewijslast?
Uitlokking bestaat alleen als de misdaad niet zou begaan zijn zonder de tussenkomst van een politie-ambtenaar (rechtstreeks of onrechtstreeks). U bent geen agent, en de misdaad is reeds gebeurt, dus niet aan de orde.
Door te vragen ernaar doet u ook niets fout. U heeft uw vermoedens, en spreekt die uit. Zomaar beschuldigen zou ik niet doen, maar zolang u dus enkel uw vermoedens uit, is er niets aan de hand.

Franciscus

#9 , 10 apr 2013 23:54

Zeker aangifte doen bij politie wegens diefstal, vernieling van stedelijke of landelijke afsluiting enz enz . Dit tegen onbekenden maar u kan wel de gegevens die u hebt aan de politie doorgeven.
Politie kan (via procureur en onderzoeksrechter) een onderzoek instellen naar ALLE telefoonnummers die u gebeld hebben.
Dan zal gezien tijdstip is gekend de eigenaar getraceerd worden.

artemis

#10 , 11 apr 2013 17:29

Mijn echtgenote kende iemand binnen het felix-project. Ze heeft hen rechtstreeks gecontacteerd. De normale weg is blijkbaar via de gemeente, die dan op zijn beurt het felix-project inschakeld om de poezen te komen vangen...
Wat zegt het Felix Project hierover?
Dit soort situaties moet geregeld voorkomen want niet alle zwerfkatten zijn verwilderd en mensenschuw (daar heb ik een mooi bewijs van in huis). Er zijn ook de gedumpte en verstoten katten die wel heel sociaal zijn dus het gedrag kan geen parameter zijn om te bepalen of een kat een zwerver is of niet. Er zal er dus af en toe ook eentje tussen slopen die in feite wel een thuis heeft.
Deze situatie kan voor Felix geen primeur geweest zijn, ze moeten dat nog al hebben meegemaakt...

jorisvand
Topic Starter

#11 , 12 apr 2013 10:46

Gisteren en vandaag hebben we (tot nu toe) geen dreigtelefoontjes meer gehad... Ik vrees een beetje stilte voor de storm.

We gaan vandaag klacht tegen onbekende neerleggen (we hadden blijkbaar enkel een aangifte gedaan).

Ik heb het dierenasiel gecontacteerd, en geprobeerd om het felix-project aan de lijn te krijgen (zonder resultaat). Het dierenasiel verteld ons dat we recht in onze schoenen staan... We zijn hier natuurlijk niet veel mee, aangezien de eigenares probeerd om ons buiten de wet om te "straffen", zodat wij eigenlijk de slachtoffers worden en niet zijzelf...

Franciscus

#12 , 12 apr 2013 11:02

Politie heeft dat blijkbaar enkel geregistreerd als melding?
Als daar al door u gezegd is geweest dat er telefonische bedreigingen zijn geweest had men reeds PV moeten opstellen.

Klachten en aangiften. In principe zijn er maar enkele 'echte' klachtmisdrijven meer oa belaging . Als klager kan u deze procedure stopzetten en het OM heeft uw toestemming nodig om te vervolgen.

Al de andere strafbare feiten worden door het OM vervolgt als zij het nodig achten (vervolgingsbeleid).

Vergeet niet uw vermoedens nopens die personen te uiten en geeft hen zeker de tijden wanneer er gebeld werd.
ALS ze terugbellen belt u onmiddellijk daarna naar een gekend nummer of naar 101... zo wordt het opsporen van het nummer iets eenvoudiger.

Terug naar “Andere”