Ik heb sintskort een nieuwe vriendin

Zij is vertrokken bij hem omdat het al jaren niet boterde en hij zijn vaderlijke verplichtingen niet te nauw kwam,sexueel ambulantgedrag..., Ik vind dat toch allemaal niet normaal&dan zou zij niet verder mogen gaan met haar leven omdat ze volgens de letter van de "WET", nog niet gescheiden zijn!!! Betrapping zou de echtscheiding versnellen maar zou dan weer nadelig zijn wbt haar kindjes. Vind zo oneerlijk&onmenselijkUiteraard. Zij komt haar huwelijksverplichtingen niet na (verplichting tot samenwonen) en pleegt overspel.
Als de echtgenoot dit te weten komt, mag u allicht een deurwaarder verwachten voor de vaststelling van overspel. Na die vaststelling zal een echtscheiding waarschijnlijk in haar nadeel worden uitgesproken.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
echtscheiding door schuld is toch al lang afgeschaft?Uiteraard. Zij komt haar huwelijksverplichtingen niet na (verplichting tot samenwonen) en pleegt overspel.
Als de echtgenoot dit te weten komt, mag u allicht een deurwaarder verwachten voor de vaststelling van overspel. Na die vaststelling zal een echtscheiding waarschijnlijk in haar nadeel worden uitgesproken.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Heu... Wat bedoel je exact met "nog niet gescheiden"? De procedure tot echtscheiding is toch al ingezet, mag ik hopen? Uit wat je hier post kan ik dat niet meteen afleiden, maar ik ga er van uit dat de procedure opgestart is maar nog niet afgerond.Ik vind dat toch allemaal niet normaal&dan zou zij niet verder mogen gaan met haar leven omdat ze volgens de letter van de "WET", nog niet gescheiden zijn!!!
Lezen kan ik het wel begrijpen niet echt precies...“Art.1016bis.Het bewijs van overspel kan worden geleverd door vaststelling bij gerechtsdeurwaarder. Te dien einde richt de echtgenoot zich bij verzoekschrift, door hem of door zijn advokaat ondertekend, tot de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...De voorzitter van de rechtbank kan een gerechtsdeurwaarder aanstellen om hem toe te laten, vergezeld van een officier of een agent van gerechtelijke politie, een bepaalde plaats of bepaalde plaatsen binnen te gaan om de nodige vaststellingen te doen die wijzen op overspel...“(Gerechtelijk Wetboek).
Overspel is echter geen misdrijf (meer).
“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).
‘De getrouwheid blijft voor ieder echtgenoot verplicht zolang het huwelijk duurt;dus ook zolang de verbreking van het huwelijk niet is bewerkt‘(Cass. 4 januari 1960,R.W. 1960-61, 689;Pas. 1960,I,494);
“Art.301...§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot. De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt...”(B.W.).
Het schenden van de getrouwheidsplicht kan zulke ‘zware fout’ zijn.