nieuwe vriendin,

peter-1977
Topic Starter

nieuwe vriendin,

#1 , 08 apr 2013 23:46

Beste,

Ik heb sintskort een nieuwe vriendin :D allemaal heel mooi doch is zij officieel nog getrouwd al woond ze al even niet meer bij de papa van haar kindjes. Nu houdt ze ons stil tegen iedereen uit schrik voor haar ex waar ze officieel nog mee samen is... Kan hij haar iets maken als hij weet dat ik iets heb met zijn nog altijd vrouw...? Kan hij haar juridisch iets maken??? Graag antwoord want deze situatie is voor mij ook niet leuk te noemen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 apr 2013 00:46

Uiteraard. Zij komt haar huwelijksverplichtingen niet na (verplichting tot samenwonen) en pleegt overspel.

Als de echtgenoot dit te weten komt, mag u allicht een deurwaarder verwachten voor de vaststelling van overspel. Na die vaststelling zal een echtscheiding waarschijnlijk in haar nadeel worden uitgesproken.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Oude Belg

#3 , 09 apr 2013 00:53

Overspel is niet strafbaar. Interessante link : http://www.elfri.be/overspel-steeds-een ... tscheiding
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

peter-1977
Topic Starter

#4 , 09 apr 2013 10:14

Uiteraard. Zij komt haar huwelijksverplichtingen niet na (verplichting tot samenwonen) en pleegt overspel.

Als de echtgenoot dit te weten komt, mag u allicht een deurwaarder verwachten voor de vaststelling van overspel. Na die vaststelling zal een echtscheiding waarschijnlijk in haar nadeel worden uitgesproken.

Zij is vertrokken bij hem omdat het al jaren niet boterde en hij zijn vaderlijke verplichtingen niet te nauw kwam,sexueel ambulantgedrag..., Ik vind dat toch allemaal niet normaal&dan zou zij niet verder mogen gaan met haar leven omdat ze volgens de letter van de "WET", nog niet gescheiden zijn!!! Betrapping zou de echtscheiding versnellen maar zou dan weer nadelig zijn wbt haar kindjes. Vind zo oneerlijk&onmenselijk

Mariette

#5 , 09 apr 2013 11:16

echtscheiding door schuld is toch al lang afgeschaft?

duma

#6 , 09 apr 2013 13:51

Echtscheiding door schuld bestaat inderdaad niet meer. Enkel voor iets zoals bepalen van onderhoudsgeld zou daar nog rekening mee kunnen gehouden worden. Maar dan moet er al een groot verschil van inkomen zijn.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 apr 2013 16:48

Ik vind dat toch allemaal niet normaal&dan zou zij niet verder mogen gaan met haar leven omdat ze volgens de letter van de "WET", nog niet gescheiden zijn!!!
Heu... Wat bedoel je exact met "nog niet gescheiden"? De procedure tot echtscheiding is toch al ingezet, mag ik hopen? Uit wat je hier post kan ik dat niet meteen afleiden, maar ik ga er van uit dat de procedure opgestart is maar nog niet afgerond.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#8 , 10 apr 2013 08:20

“Art.1016bis.Het bewijs van overspel kan worden geleverd door vaststelling bij gerechtsdeurwaarder. Te dien einde richt de echtgenoot zich bij verzoekschrift, door hem of door zijn advokaat ondertekend, tot de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...De voorzitter van de rechtbank kan een gerechtsdeurwaarder aanstellen om hem toe te laten, vergezeld van een officier of een agent van gerechtelijke politie, een bepaalde plaats of bepaalde plaatsen binnen te gaan om de nodige vaststellingen te doen die wijzen op overspel...“(Gerechtelijk Wetboek).
Overspel is echter geen misdrijf (meer).

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).
‘De getrouwheid blijft voor ieder echtgenoot verplicht zolang het huwelijk duurt;dus ook zolang de verbreking van het huwelijk niet is bewerkt‘(Cass. 4 januari 1960,R.W. 1960-61, 689;Pas. 1960,I,494);

“Art.301...§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot. De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt...”(B.W.).

Het schenden van de getrouwheidsplicht kan zulke ‘zware fout’ zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

peter-1977
Topic Starter

#9 , 10 apr 2013 12:23

“Art.1016bis.Het bewijs van overspel kan worden geleverd door vaststelling bij gerechtsdeurwaarder. Te dien einde richt de echtgenoot zich bij verzoekschrift, door hem of door zijn advokaat ondertekend, tot de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...De voorzitter van de rechtbank kan een gerechtsdeurwaarder aanstellen om hem toe te laten, vergezeld van een officier of een agent van gerechtelijke politie, een bepaalde plaats of bepaalde plaatsen binnen te gaan om de nodige vaststellingen te doen die wijzen op overspel...“(Gerechtelijk Wetboek).
Overspel is echter geen misdrijf (meer).

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).
‘De getrouwheid blijft voor ieder echtgenoot verplicht zolang het huwelijk duurt;dus ook zolang de verbreking van het huwelijk niet is bewerkt‘(Cass. 4 januari 1960,R.W. 1960-61, 689;Pas. 1960,I,494);

“Art.301...§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot. De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt...”(B.W.).

Het schenden van de getrouwheidsplicht kan zulke ‘zware fout’ zijn.
Lezen kan ik het wel begrijpen niet echt precies... :lol: De procedure is idd ingezet jaaah maar ze durft niets te doen uit schrik iets teveel te doen...

Terug naar “Andere”