persoonlijke lening

pumba
Topic Starter

persoonlijke lening

#1 , 19 mar 2013 22:09

Ik heb destijds samen met exman een persoonlijke lening afgesloten.Na de scheiding werd in kortgeding uitgesproken dat ieder zijn deel betaalt.Ik betaal al jaren mijn deel van de lening.Mijn ex zit ondertussen in collectieve een paar jaar en betaalt zijn bedrag van die lening niet volledig. Dus ik betaal de interesten en van het kapitaal bijna niets.Nu zou ik graag die lening in één keer willen betalen maar betaal dan ook de schuld van mijn ex iets dat ik niet zou willen maar ik kan niet anders want de interesten blijven hoog oplopen zodat ik mss heel men leven zou mogen blijven betalen. Kan ik men deel nu opeisen nu hij in collectieve zit kan ik vragen of het deel dat ze jaarlijks aan die bank stortte van dat aan mij te storten? Zou ik dat het beste lang de rechtbank doen? Als hij uit collectieve is kan ik dan men deel eisen dat ik heb betaalt van onze lening? Heb aan de bank gevraagd of ik mijn deel niet zou kunne betalen omdat het zo in kortgeding is uitgeproken maar de bank wil alleen zijn geld terug omdat wij dat toen we samen waren beiden getekend hebben.Kan ik dat mss langs de gerechterlijke kant eisen dat de bank toch maar mijn deel laat betalen? Hopelijk kan er mij hier iemand een beetje helpen dank je

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 20 mar 2013 08:37

Hebt u al contact genomen met de persoon die de collectieve beheert? Misschien kan deze u uitleggen wat er mogelijk is.

pumba
Topic Starter

#3 , 20 mar 2013 16:12

Heb ik al gedaan en omdat ex in collectieve zit zal ik het helemaal alleen voor opdraaien als ik het in eenmaal betaal. Had voorgesteld dat zij het bedrag dat ze aan die bank gaven het aan mij door te storten maar dat gaat blijkbaar niet. Zou het bedrag in eenmaal willen betalen maar is ook van ex bij hé dus denk dat ik zal moeten wachten tot hij uit collectieve is om zijn bedrag terug te eisen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2013 16:18

Vragen of uw schuldeis tgo uw ex-man die ontstaat bij het in eenmaal betalen mee kan opgenomen worden in de collectieve.
Dan kan het vonnis worden aangepast.

de reden

#5 , 20 mar 2013 17:36

zodat ik mss heel men leven zou mogen blijven betalen.
is er dan geen vaste looptijd bedongen met daarin een vast maandelijks te betalen bedrag?

de bank heeft de mogelijkheid het volledige bedrag bij u te recupereren dus zullen zij nooit akkoord gaan met de helft van het bedrag en jij er van af voor de andere helft

mss eens nakijken of het dan niet voordeliger/mogelijk is de schuld over te nemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pumba
Topic Starter

#6 , 20 mar 2013 19:43

Vragen of uw schuldeis tgo uw ex-man die ontstaat bij het in eenmaal betalen mee kan opgenomen worden in de collectieve.
Dan kan het vonnis worden aangepast.
ik begrijp je antwoord niet zo goed kan je een beetje meer uitleg daarover geven?

j.demoor

#7 , 21 mar 2013 10:38

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Na de scheiding werd in kortgeding uitgesproken dat ieder zijn deel betaalt‘.

Zelfs indien dit geen VOORLOPIGE maatregel zou zijn , dan nog is de bank geen partij in dat vonnis en dus ook niet verplicht dit uit te voeren.

Voornoemd art.1251 is in dit geval dus van toepassing,zodat u schuldeiser wordt van uw ex voor de bedragen die u in zijn plaats betaald hebt. Vervroegd afbetalen vereist het akkoord van de bank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden

#8 , 21 mar 2013 12:19

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

Zelfs indien dit geen VOORLOPIGE maatregel zou zijn , dan nog is de bank geen partij in dat vonnis en dus ook niet verplicht dit uit te voeren.

Voornoemd art.1251 is in dit geval dus van toepassing,zodat u schuldeiser wordt van uw ex voor de bedragen die u in zijn plaats betaald hebt. Vervroegd afbetalen vereist het akkoord van de bank.
aangezien de ex in schuldbemiddelling zit een vraagje ;

onstaat er dan een nieuwe vorm van schuld of is dit gelijk aan een schuldovername ? en heeft dit enig invloed op de hierarchie van bevoorrechte schuldeisers
welke schuld komt op de eerste plaats voor terugbetaling als de andere partij in schuldbemiddelling zit , een schuld bij een bank of een schuld bij een ex echtgenoot(e)?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pumba
Topic Starter

#9 , 21 mar 2013 20:59

Dank je wel voor de uitleg nu weet ik al ongeveer hoe en wat me te doen staat of wat me nog te wachten staat.

johanio

#10 , 10 apr 2013 10:57

Ik heb in 2007 samen met mijn ex man een persoonlijke lening van 30.000 euro afgesloten. wij hebben samen het lening contract getekend , ik heb mij deelgenomen van 15.000 en hij zijn deel van 15.000 euro. de maandelijks bedrag gaat van mijn rekening af. hij stuurt mij maandelijkse de helft van kosten voor de lening.. Sinds Juni 2008 ben ik in schuldbemiddeling gestapt. Dit is geregeld via advocaat. sinds dan betaald hij niet meer en hij zegt dat hij niks gaat betalen .....Ik heb meer dan 2 jaar een pro deo advocaat tegen hem gedaan. pro deo advocaat zegt dat hij niks kan doen tot ik de hele lening betaal .
de lening is overgenomen door een icassobureau. hoe kan ik dit oplossen a.u.b ?? Hopelijk kan er mij hier iemand een beetje helpen ...
ik ben nu 3 jaar werkloos en ziek door dit probleem en Er is niks opgelost. in Juni 2013 ben ik 5 jaar in de collectieve schuldenregeling en het bedrag blijft 25.000 ... Hopelijk kan er mij hier iemand een beetje kan helpen. Hartelijk dank je
graag een snel antwoord a.u.b

Terug naar “Andere”