wat als minderjarige erft?

aiksas
Topic Starter

wat als minderjarige erft?

#1 , 29 mar 2013 10:49

Beste,

Ik ben mama van een kleuter en alleenstaande.
Ik heb reeds een eigen woning met bouwgrond afbetaald. Nu was mijn vraag wie er indien ik overlijd zal erven. Normaal gaat alles naar mijn enig kind maar wie zal het beheren tot het meerderjarig is? Er is wel nog een goeie verstandhouding met de vader. Beheerd hij dan de erfenis van onze zoon en mag hij het huis en de bouwgrond verkopen en het geld die mijn zoon erft uitgeven?
Of moet er iets worden vastgelegd bij een notaris zodat de erfenis van mijn kind wordt beschermd?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2013 22:21

Wat is de wettelijke verhouding met de vader?
Was u gehuwd?
Is het kind erkend?

wanton

#3 , 30 mar 2013 16:10

De vader komt wel in aanmerking om de goederen van zijn zoon te beheren. Maar hij kan dat niet zo maar , ten eigen voordele, uitgeven. Elke verrichting zal omstandig moeten aangevraagd worden bij de vrederechter , die slechts toelating zal geven als het kind er voordeel uit haalt.

Weet dat als , na u , uw kind ook overlijdt , het uw ex is die uw goederen zal erven. Als u dat niet wenst , moet u zich wenden tot uw notaris en een testament met rest-legaat laten opmaken. Daardoor kan u bepalen wat er eventueel met uw erfenis verder gebueurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2013 21:56

ALS de vader gekend is.

Mariette

#5 , 31 mar 2013 01:48

De vader komt wel in aanmerking om de goederen van zijn zoon te beheren. Maar hij kan dat niet zo maar , ten eigen voordele, uitgeven. Elke verrichting zal omstandig moeten aangevraagd worden bij de vrederechter , die slechts toelating zal geven als het kind er voordeel uit haalt.

Weet dat als , na u , uw kind ook overlijdt , het uw ex is die uw goederen zal erven. Als u dat niet wenst , moet u zich wenden tot uw notaris en een testament met rest-legaat laten opmaken. Daardoor kan u bepalen wat er eventueel met uw erfenis verder gebueurt.
De moeder kan toch ook zelf een persoon aanduiden die de goederen van haar kind kan beheren bij haar overlijden? Dat hoeft toch niet per definitie de vader te zijn?

aiksas
Topic Starter

#6 , 02 apr 2013 11:52

Wij zijn niet getrouwd geweest, ook nooit een samenlevingscontract gehad nog is de vader bij mij gedomicilieërd geweest. Wel is ons kind door hem erkend en draagt het zijn naam (wat we samen hadden afgesproken). Zoals ik al reeds heb vermeld hebben wij nog steeds een goede verstandhouding en zorgt hij heel goed voor ons kind. Bedankt Wanton voor de informatie ivm wie erft indien na mij ook mijn kind zou komen te overlijden. Daar had ik nog niet bij stilgestaan...

Terug naar “Andere”