10 mnd oude dochter meegeven

rcboy
Topic Starter

10 mnd oude dochter meegeven

#1 , 29 mar 2013 20:40

beste,

ik stuur deze mail in naam van een vriendin die voorlopig in een opvangtehuis voor vrouwen zit.
Korte situatie schets.
Niet gehuwd ,samenwonend op domicilie,en 1 kind van 10mnd.
De situatie was niet meer uit te houden.
Vriendin weg met kind naar vluchthuis en pro deo aangevraagd.
Nu staat er nog niets op papier en eist de vader het kind op om "te zien"
Drank was en is een groot probleem,vriendin is bang om het kind mee te geven.
Pro deo adviseert om het kind mee te geven en hopen dat hij haar terug brengt om zo zijn geloofwaardigheid te testen.
Met de vraag wat als hij niet terug komt was de reactie klacht neerleggen.

Is dit in deze situatie aan te raden en is dit effectief zo als er nog niets op papier staat zij het kind moet meegeven aan de vader?
Let wel ze wil de vader niet verbieden ,enkel wil ze eerst iets op papier zodoende ze zeker haar kindje terug ziet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2013 20:54

Opvanghuis en vandaar uit het kind meegeven???
ZEKER niet doen ... die opvanghuizen dienen ten allen tijde anoniem te blijven dus plaats mag niet bekend gemaakt worden.

'Te zien' zou op een neutrale plaats kunnen gebeuren waar ook moeder aanwezig is en enkele andere personen die voor de veiligheid van moeder en kind kunnen instaan.
Want zolang er geen vonnis is hebben beide 'ouders' evenveel rechten op het kind.

Is er tussen de advocaten een afspraak of is die er niet?

Is er aangifte gedaan bij politie inzake IFG (intra familiaal geweld)?

hier de definitie

Hierbij de definitie van IFG.
Als uw gegeven daar niet aan voldoet....

INTRAFAMILIAAL GEWELD

2.PROBLEEMOMSCHRIJVING

2.1 Begripsomschrijving

Intrafamiliaal geweld (IFG)
- iedere vorm van fysiek, seksueel, psychisch op economisch geweld
- tussen leden van een zelfde familie
- ongeacht de leeftijd

Extrafamiliale kindermishandeling
- op een minderjarig kind
-door iemand die niet tot zijn/haar familie behoort

Bij intrafamiliaal geweld verstaat men onder leden van eenzelfde familie:
a) verwanten
in opgaande en in nederdalende lijn
in de zijlaan in de tweede graad
sommige feitelijke verbanden(biologisch, duurzaam of affectief)

b) de echtgenoten of personen
die samenwonen of samengewoond hebben en
die een duurzame affectieve en seksuele relatie onderhouden of onderhouden hebben
de bloedverwanten in de nederdalende en opgaande lijn van de partners of van één van hen
die bij hen wonen of gewoond hebben

met geweld word bedoeld:

a) alle strafbare gedragingen die door een daad of een verzuim schade berokkenen aan de benadeelde persoon (fysiek, seksueel, psychisch, economisch)

b) niet-strafbare gedragingen, onder gelijk welke vorm
de relatie verdachte/slachtoffer is bepalend om een misdrijf te definiëren als intra-familiaal geweld.

De blikvanger IFG wordt goed ingevuld zodat een realistisch beeld van het aandeel van intrafamiliaal geweld in de geregistreerde geweldscriminaliteit kan gegeven worden.

rcboy
Topic Starter

#3 , 29 mar 2013 21:19

Opvanghuis en vandaar uit het kind meegeven???
ZEKER niet doen ... die opvanghuizen dienen ten allen tijde anoniem te blijven dus plaats mag niet bekend gemaakt worden.
Dit klopt ze moesten ergens anders afspreken om het kindje mee te geven
'Te zien' zou op een neutrale plaats kunnen gebeuren waar ook moeder aanwezig is en enkele andere personen die voor de veiligheid van moeder en kind kunnen instaan.
Want zolang er geen vonnis is hebben beide 'ouders' evenveel rechten op het kind.
Waarvoor dank ik heb dan ook juist gebeld en haar deze mededeling gedaan waarbij ik ook vermeld heb niet te weigeren maar af te spreken op neutraal terrein met genoeg omstaanders zoals een openbare plaats of station cafetaria
Is er tussen de advocaten een afspraak of is die er niet?
Als ik me niet vergis is er een week geleden een eerste contact geweest met de pro deo.
De vriendin heeft vandaag zelf gebeld met de vraag wat te doen met de eis van de vriend ,dus bij haar weten is er nog geen afspraak tussen beiden.
Ik heb nog eens juist gevraagd wat er gezegd geweest is en mijn eerste post was juist.
Zo konden ze kijken hoe goed de geloofwaardigheid was van de vriend om op basis daarvan later een termijn te eisen voor het bezoekrecht,maar ze vreest zoals ze eerder vermelde aan de pro deo dat als de vriend het kind niet terug brengt een klacht bij de politie niet veel zal uithalen
Is er aangifte gedaan bij politie inzake IFG (intra familiaal geweld)?
Nee geen pv laten opstellen.
Wel is er een paar dagen ervoor een interventie geweest van de politie bij hen thuis.
In het opvangcentrum is er wel blijkbaar gemeld aan de politie dat ze momenteel daarverblijft en heeft de dokter van het centrum een medisch attest opgesteld met de hematomen op het moment van vaststelling en de kneuzingen
hier de definitie

2.1 Begripsomschrijving

Intrafamiliaal geweld (IFG)

b) de echtgenoten of personen
die samenwonen of samengewoond hebben en
die een duurzame affectieve en seksuele relatie onderhouden of onderhouden hebben
de bloedverwanten in de nederdalende en opgaande lijn van de partners of van één van hen
die bij hen wonen of gewoond hebben

met geweld word bedoeld:

a) alle strafbare gedragingen die door een daad of een verzuim schade berokkenen aan de benadeelde persoon (fysiek, seksueel, psychisch, economisch)

b) niet-strafbare gedragingen, onder gelijk welke vorm
de relatie verdachte/slachtoffer is bepalend om een misdrijf te definiëren als intra-familiaal geweld.
Bij mijn weten voldoet ze aan bovenstaande quotte

mvg,

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2013 21:50

Maken dat er een PV wordt opgesteld.
De zo gezegde goede afspraken of wie wat heeft gedaan vallen in het niet bij vaststellingen van dokter en het PV van politie.

Als en ik herhaal ALS ze kind zou laten zien dan zou ik haar zo wie zo niet alleen op een publieke plaats laten afspreken maar ook enkele persoonlijke beschermers meegeven ( die desnoods het gesprek opnemen ( wat mag) en filmen ( wat wel niet mag).

Laat ze eerst met de politie (een officier gerechtelijke politie) en de IFG- dossierbeheerder gaan praten en ook met de dienst slachtofferhulp.
Iemand die met geweld reageert moet direct gestopt worden en daar is politie en IFG procedure zeer belangrijk voor.
Parket kan Onderzoeksrechter vorderen die dadelijk maatregelen kan opleggen vb therapie aan dader.

Dus eerst de aangifte bij politie en vandaar af kan men verder handelen.

rcboy
Topic Starter

#5 , 29 mar 2013 22:09

beste,

Ik heb haar zopas deze boodschap doorgegeven.
Ze zal morgen met het doktersbriefje een klacht gaan neerleggen.
De kneuzingen zijn niet meer goed zichtbaar maar ik heb ze nog staan op foto dus ik weet niet in hoeverre deze rechtsgeldig zijn ingeval van nodig.
Ook heb ik haar gezegd mss toch haar pro deo op de hoogte te stellen van de stappen die ze zet op eigen initiatief en ze me moest blijven vertellen hoe de situatie loopt.
Ik begrijp dat het voor haar een moeilijke situatie is gezien haar jonge leeftijd <24 maar ik denk dat ze iets meer zelf initiatief zal moeten nemen,want er is nog geen contact geweest met de pro deo buiten het eerste gesprek.
Ze heeft deze week zelf contact genomen maar de advocaat was op de rechtbank en ging terug bellen maar ze heeft niemand gehoord tot ze vandaag zelf nog eens opgebeld heeft.

mvg,

mvg

Terug naar “Andere”