vaststelling bewoning

Drone
Topic Starter

vaststelling bewoning

#1 , 08 mar 2013 12:07

ik moet het zelf even hier zetten omdat ik niet direct weet onder welke sectie ik het moet plaatsen :oops:

al enige tijd probeer ik mij op mijn huidig adres in te schrijven in st-niklaas.

eerst vermelde ik duidelijk op het formulier ingevuld via het E-loket dat ik alleen vrij ben op maandag.

hier word niet naar gekeken met als gevolg dat de wijkagente vruchteloos zelfs op een zondag voor de deur van het appartement stond.

na 5 keer moest ik terug een aanvraag doen, dit maal via het normale loket waarin ik duidelijk laat vermelden dat ik alleen op maandag vrij ben.

wederom word hier niet naar gekeken, aangezien ik een goed uur geleden uit mijn bed ben gebeld door de wijkagente.

de wijkagente vroeg of ze binnen mocht komen, iets waar ik persoonlijk niet happig op ben(zeker als ik alleen ben) door allerlei omstandigheden.

de wijkagente zei dat ze mij dan niet zou kunnen inschrijven op het adres, maar ze zou het eens bespreken met haar baas.

bij nazicht in het politiereglement (hoofdstuk 7 (VII), word er zelfs niet gesproken dat de wijkagente de woonst dient te betreden, alleen dat men de bewoner ter plaatste dient aan te treffen:

http://www.sint-niklaas.be/sites/defaul ... 1-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

nu is de vraag natuurlijk of de wijkagente (gelet op het politiereglement + ter plaatste aangetroffen) mij nu al dan niet kan weigeren in te schrijven . . .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2013 12:12

Politie moet u aantreffen op dat adres en vaststellen dat u daar woont dat gebeurd de visu door te zien dat uw belangen ( goederen/eigendommen) daar gevestigd zijn.
Indien dat niet wordt vastgesteld is het een vals adres ( vb om deurwaarder te ontwijken).
Ken zo bepaalde mensen die een kwartier huren in de buurt ( zogezegd hun adres) terwijl ze in een chique villa in bras... wonen.
Hebben veel schulden. Zijn nooit aan te treffen op hun werk en nooit in hun kwartier.... wel in hun villa.

U beslist en bepaald niet wanneer en hoe de politie hun taken vervuld en hier langskomt.

Drone
Topic Starter

#3 , 08 mar 2013 12:30

dan vrees ik dat die agente nog veel voor een gesloten deur gaat staan als die op elk moment overdag kan langskomen zonder verwittiging . . . :|

en nee, het is niet om deurwaarders te ontwijken, maandag is zowat mijn enige "vrije" dag als werkende mens en dat gaat in de toekomst niet direct veranderen vrees ik, ambulancier is nu eenmaal niet geassocieerd met stabiele "9-17" uren.

er moeten toch andere opties zijn dan?

Reclame

Lightning

#4 , 08 mar 2013 12:34

er moeten toch andere opties zijn dan?
Momenten dat U wakker gebeld wordt zijn de ideale gelegenheden om aan te tonen dat U daar daadwerkelijk uw belangen hebt.

Jef 007

#5 , 08 mar 2013 20:13

als de wijkagente u uit uw bed heeft gebeld, had u haar uw "warm bed" kunnen tonen om zo te bewijzen dat u daar daadwerkelijk woont
er mag ook een beetje goede wil van uw kant zijn mi.

freelance

#6 , 08 mar 2013 23:45

dan vrees ik dat die agente nog veel voor een gesloten deur gaat staan als die op elk moment overdag kan langskomen zonder verwittiging . . . :|
Die wijkagente zal niet blijven komen , als de deur altijd gesloten is .
Dan schrijft zij u definitief NIET in . Dat is de praktijk , en daar kunt u niet veel aan doen .
Zoals Franciscus schreef , politie moet kunnen VASTSTELLEN ( BINNEN ) dat u daar uw belangen hebt , en er effectief woont .
Politie niet binnenlaten is zo wie zo verdacht , dus niet verstandig van u .

Het politiereglement spreekt nergens dat er een afspraak kan gemaakt worden op een bepaalde dag , wanneer u thuis bent .
Dit wordt ook niet gedaan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Artesia

#7 , 09 mar 2013 16:17

Toen onze zoon hier terug kwam inwonen volstond het dat mijn man een verklaring ondertekende dat zoon hier terug woonde.
De wijkagente is niet in huis geweest. Zoon was ook niet aanwezig toen ze langskwam trouwens.

Turaki

#8 , 09 mar 2013 16:30

Toen onze zoon hier terug kwam inwonen volstond het dat mijn man een verklaring ondertekende dat zoon hier terug woonde.
De wijkagente is niet in huis geweest. Zoon was ook niet aanwezig toen ze langskwam trouwens.
In de ene gemeente is men al wat strenger dan in de andere. Bij mijn recentste verhuis was alleen mijn vriendin thuis tijdens het bezoek, en is de agente ook niet binnen geweest. Natuurlijk, zodra men iets verdacht opmerkt, zal men ook wat strikter de taken uitvoeren.

Franciscus

#9 , 09 mar 2013 18:36

Woonde u daarvoor al in Sint-Niklaas?
Trouwens het is niet het politiereglement van de gemeente wat bepaald wat de politie dient te doen maar deze wetgeving inzake bevolking en inschrijving is zo'n klein beetje veel van openbare orde.
ook zijn er inzake procedure de omzendbrieven van FOD BIZA en van het college van Procureur-Generaals en de omzendbrieven van de procureur des Konings.

Als u niets te verbergen hebt EN de KwI heeft inderdaad kunnen vaststellen dat u daar woont? hebt u uitgelegd wat uw beroep is/waar u werkt ?
En ze heeft nu uw telefoonnummer of mail adres ... dan zal alles wel in orde zijn.
In principe moet de KwI een drietal controles uitvoeren.

Drone
Topic Starter

#10 , 09 mar 2013 22:43

ik woon al 32j in St-Niklaas, vanaf mijn geboorte, dus dat is al geen geheim :D

ik ben ambulancier van beroep (niet dringend ziekenvervoer) maar ik ben bezig met de opleiding DGH (Dringende Geneeskundige Hulpverlening) zodat ik tegen de zomer op de 100 mag rijden (over een maand examen).

dit wilt dan ook zeggen dat ik buiten de normale werkuren als 3e man mee mag rijden op een 100 ziekenwagen,wat op de nacht van donderdag/vrijdag ook gebeurde.

ik lag amper 2u in mijn bed als ik er de vrijdag werd uitgebeld, leuk is anders natuurlijk en met een half uniform ben ik naar beneden gegaan.

de wijkagente heeft mij dus ter plaatste aangetroffen op het adres dat ik door had gegeven, mijn gsm-nr. heeft zij normaal, mijn e-mail adres ben ik niet zeker.

er zijn de nodige "bewijzen" die kunnen aantonen dat ik daar weldegelijk woon, huurcontract, facturen elektriciteit,(...) en voor zover zij de buren vragen heeft gesteld . . .

freelance

#11 , 09 mar 2013 23:03

In eerste instantie moeten we hier de wetgeving doorspelen ( juridisch forum weet u wel ) .
In tweede instantie kunnen we eventueel wat goede raad geven .
Indien u altijd in St-Niklaas gewoond hebt , zul u mischien wel een wijkagent van een vorig adres bereidwillig vinden om voor u een woordje te doen , bij zijn collega die blijkbaar helemaal volgens het boekje wil werken .
Ook een gesprek OP HET BUREEL van de wijkagente kan helpen ( als u uw "arbeidsuren " kunt verantwoorden ) .

freelance

#12 , 09 mar 2013 23:09

Een navraag bij de buren behoort tot de standaard taken van een wijkagent .
Huurcontract en facturen electriciteit zijn evenwel GEEN bewijs . ( u kunt deze hebben , ook al woont u ergens anders ; dus voor wijkagent géén bewijs ) .
Die moet effectief CONSTATEREN dat u daar woont ( en getuigenis buren kan daar een rol in spelen ) .

float
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 mar 2013 20:50

De politie doet enkel vaststellingen. Zij stellen een advies op voor de gemeente. De uiteindelijke beslissing of er al dan niet wordt ingeschreven ligt bij de gemeente.
Een burger is niet verplicht om de politie binnen te laten.
Alle bewijsmiddelen van recht inclusief getuigen en vermoedens zijn toegelaten om aan te tonen dat men daar effectief zijn of haar hoofdverblijfplaats heeft. Er is een wettelijk vermoeden dat de hoofdverblijfplaats is gevestigd op de plaats waar men is ingeschreven. Als men die plaats wil wijzigen, dan ligt de bewijslast bij u.

Franciscus

#14 , 10 mar 2013 22:21

Hij is daar nog niet ingeschreven, dus IS het nog niet zijn woning.
Het is net de vaststellingen van de KwI die aan de gemeente worden doorgegeven over het al dan niet wonen van betrokkene.
Indien de burger de politie bij woonstcontrole niet binnenlaat is dat perfect correct.
Net zo correct dat de KwI dan in zijn verslag schrijft dat hij geen vaststelling van bewoning heeft kunnen doen.

Maar in deze zaak is KwI wel binnen geweest en als uit alles blijkt dat betrokkene daar woont moet hij dat ook zo doorgegeven.
Niet kunnen aantreffen maar dan op een onverwachte controle ( zoals voorgeschreven) persoon uit zijn bed gezet, kunnen zie dat pand bewoont is een praatje met bewoner enz enz .
Lijkt mij voldoende om in te schrijven.

Terug naar “Andere”