kosten begrafenis

dingoke
Topic Starter

kosten begrafenis

#1 , 06 mar 2013 13:57

Mijn broer( 55 j ) die terug al jaren bij ons mama inwoonde is komen te overlijden.
Hij was gescheiden en had twee volwassen kinderen.
Omdat deze de begrafeniskosten niet wilden betalen heeft ons mama haar spaarcentjes gebruikt om dit te kunnen doen.
Nu vroeg ik me af of mama deze kosten terug kan eisen van de kinderen van hem .

alvast bedankt voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2013 14:08

Als er een erfenis is kunnen de begrafeniskosten daarvan afgetrokken worden.

dingoke
Topic Starter

#3 , 06 mar 2013 14:30

Er is geen erfenis . persoon bezat niks enkel zijn kleren.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2013 14:49

In principe zijn de erfgenamen dan nog gehouden om de begrafeniskosten te betalen.

eylis

#5 , 06 mar 2013 14:52

Als de mama spontaan aangeboden heeft om dat te betalen, denk ik niet dat ze van hen achteraf de terugbetaling van begrafeniskosten kan eisen . Dan had ze dat vooraf moeten aanvechten, denk ik?
Ze kan misschien wel voorstellen aan de (klein)kinderen dat ze dan plichtsbewust ook maar afstand doen van het erfdeel dat ze van haar zullen ontvangen (vermits hun vader overleden is)
al weet ik niet hoe je dat juridisch kan hardmaken.
Maar het zou wel consequent zijn van hun kant.

dingoke
Topic Starter

#6 , 06 mar 2013 14:59

Spontaan is natuurlijk een groot woord. Omdat zij niet wilden , en anders het ocmw erbij betrokken moest worden , heeft ze dit op zich genomen. Ze wou haar zoon een waardig afscheid geven vandaar.

k.b.

#7 , 06 mar 2013 16:04

Ik denk dat u best de wens van uw moeder respecteerd ... die haar zoon op gepaste wijze wou begraven ...

Volgens mij kan ze best een briefje schrijven aan haar twee desbetreffende kleinkinderen en haar nog levende kinderen waarin ze kenbaar maakt dat ze de kosten die ze gemaakt heeft voor de begrafenis (en deze opsomd) van haar zoon zelf aanziet als een schenking , en dat dit aldus zal verrekend worden in haar naletenschap ...

Indien de twee desbetreffende kleinkinderen "bemiddeld" zijn ... en "oma" heeft het niet zo breed ... dan kan ik best begrijpen dat "oma" hier niet lichtzinnig overheen gaat ...

In hele extreme gevallen opletten zou ik zeggen ... dat de twee kleinkinderen niet vinden dat de mooie kleurentelevisie van "oma" deel uitmaakt van de naletenschap van hun vader ...
en dat "oma" ter nauwer nood een nieuwe TV kan kopen ...

k.b.

Terug naar “Andere”