Hoeveel bedraagt het kindergeld

MATTERHORN
Topic Starter

Hoeveel bedraagt het kindergeld

#1 , 04 mar 2013 16:48

Geplaatst: Ma 04 Maa 2013, 16:32 Onderwerp: hoeveel bedraagt kindergeld ?

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,
Mijn kleindochter die 19 jaar oud is en studeert aan de Hogeschool te Gent heeft onlangs haar domicilieadres bij haar vader gezet, voorheen stond dit bij onze dochter maar haar vader had haar ertoe aangezet haar domicilieadres bij hem te plaatsen (haar ouders zijn gescheiden) maar : toen haar adres bij onze dochter was bedroeg het kindergeld ongeveer 235€, ons dochter werkt bij het ocmw. Nu zegt de vader die zelfstandig taxichauffeur is te Brussel dat het kindergeld dat hij ontvangt maar 84€ bedraagt, hij heeft niemand anders meer ten laste (enkel zijn nieuwe vrouw) en weigert een afschrift te tonen en probeert nu onze dochter meer onderhoudsgeld te doen betalen!!Ik heb reeds overal geprobeerd te weten te komen hoeveel het kindergeld voor een zelfstandige bedraagt in dit geval maar vang overal bot.
Kan er mij iemand helpen a.u.b.
Dank bij voorbaat
PLUK DE DAG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2013 16:55

Ga uw gang: http://www.rkw.be/nl/compute.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: zelfstandige staat niet in de lijst van rechthebbenden blijkbaar. Voor zelfstandigen kan u het hier berekenen: http://www.hdp.be/nl/starten/berekening ... derbijslag" onclick="window.open(this.href);return false;.

Die 84 € lijkt wel te kloppen als ik bovenstaande rekenmodule gebruik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

MATTERHORN
Topic Starter

#3 , 04 mar 2013 18:09

Hallo Tom

Bedankt voor je antwoord

Vele groeten :)
PLUK DE DAG

Reclame

Gebruiker21

#4 , 05 mar 2013 07:47

Los daarvan: het te betalen onderhoudsgeld wordt bepaald door een rechter, voor zover ik weet. Woont uw kleindochter nu constant bij haar vader, of ook afwisselend bij uw dochter?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

MATTERHORN
Topic Starter

#5 , 05 mar 2013 17:00

Hallo Gebruiker21

Mijn kleindochter (19 jaar) woont niet bij haar vader maar haar domicilie is daar gevestigd en er was overeengekomen dat de vader aangezien hij geen kosten heeft betreffende zijn dochter (vader is zelfstandige) het kindergeld direct zou doorstorten naar mijn kleindochter die een kot huurt aan de Hogeschool te Gent.
Na dreigementen door mij liet hij weten dat het kindergeld 84€ is hetgeen onmogelijk is aangezien ze 19 jaar is en studeert aan de Hogeschool.
Het betreft hier het frauduleus achterhouden van kindergeld en als er niet rap een oplossing komt zal ikde rechter laten beslissen omtrent eventuele sancties
Vele groeten :wink:
PLUK DE DAG

witchqueen

#6 , 05 mar 2013 17:26

Volgens mij wordt hier helemaal niks frauduleus achtergehouden. Als zelfstandige ontvang ik voor mijn zoon van 19 welgeteld 82,78 euro kindergeld per maand. Toen ik nog als bediende werkte, was dat ruim 20 euro meer.
Als er trouwens bij uw dochter geen ouder kind is (bvb van een nieuwe partner), waardoor uw kleindochter niet meer eerste in rang was, kan zij onmogelijk 235 euro kindergeld ontvangen hebben.

"Bedragen van de kinderbijslag
Hoeveel je elke maand ontvangt, hangt af van je gezins- en werksituatie, het aantal kinderen, hun leeftijd en eventuele mindervaliditeit. De basiskinderbijslag bedraagt vandaag:
voor het eerste kind : 90,28 EUR
voor het tweede kind : 167,05 EUR
voor elk kind vanaf het derde : 249,41 EUR

vanaf het tweede kind en voor elk gehandicapt kind (oudste, enig of ander kind) bedraagt de leeftijdstoeslag:
31,36 EUR van 6 tot 11 jaar
47,92 EUR van 12 tot 17 jaar
60,93 EUR vanaf 18 jaar"

167 + 60 leeftijdstoeslag = 227, dus zo zou het kunnen kloppen. Als er bij de vader geen andere, oudere kinderen zijn, wordt de kleindochter gewoon eerste kind en ontvangt hij inderdaad een veel kleiner bedrag.

Gebruiker21

#7 , 06 mar 2013 08:30

Ik denk dat witchqueen het bij het rechte eind heeft. De beslissing om de domicilie te veranderen is dus niet zo slim geweest (toch niet voor het kindergeld). Als uw kleindochter terug het oude kindergeld wil krijgen, vrees ik dat ze haar domicilie best terug wijzigt. De vader valt hier niets te verwijten, denk ik.

eylis

#8 , 06 mar 2013 09:28

maar waarom heeft de vader in eerste instantie dan gevraagd om de domicilie te wijzigen? dochter is op kot. Dus daar waren geen voordelen aan verbonden verbonden om dat te doen?

Gebruiker21

#9 , 06 mar 2013 10:40

maar waarom heeft de vader in eerste instantie dan gevraagd om de domicilie te wijzigen? dochter is op kot. Dus daar waren geen voordelen aan verbonden verbonden om dat te doen?
Wat het kindergeld betreft niet (als dit toch aan de dochter gegeven wordt), maar als de dochter ten laste komt van de vader, heeft dit weldegelijk een positieve invloed voor hem, fiscaal gezien.

Terug naar “Andere”