Hoe geraakt mijn zoon ooit nog uit de problemen

marjanke
Topic Starter

Hoe geraakt mijn zoon ooit nog uit de problemen

#1 , 04 mar 2013 18:26

Als moeder zit ik met mijn handen in mijn haar.
Ik kan het niet meer aanzien.

Mijn zoon zit al jaren in de problemen.
Heeft zichzelf in financiele moeilijkheden gewerkt, door invloed van drank en drugs.
Heeft tot november vorig jaar bijna altijd vast werk gehad.

November vorig jaar is het echt goed mis beginnen gaan, door de drugs en de alcohal en is hij zijn werk kwijt geraakt.
Zijn werkgeefster heeft hem een slecht ingevulde C4 gegeven, waardoor hij tot hiertoe nog geen cent getrokken heeft.
Is in behandeling bij de RVA, tot morgen had de RVA tijd om een beslissing te nemen.

Mijn zoon is ook in collectieve schuldbemiddeling door vroegere schulden.
Maar sinds november wordt er ook niets meer gestort naar de collectieve.
Zijn huur wordt ook niet betaald, net zoals gas en electriciteit en water en wat er nog allemaal moet betaald worden.

Einde maart wordt hij dan ook via het vredegerecht uit zijn appartement gezet.
Met de nodige onkosten die dit met zich meebrengen.

Van zijn vorig appartement heeft hij vandaag de onkosten gekregen : 4000 euro erbovenop.
Voor een appartement dat de komende jaren wordt afgebroken.

Hij ziet het niet meer zitten. en ik eerlijk gezegd ook niet meer;

Sinds januari staat hij wel onder doktersbehandeling om af te kicken van drank en drugs.

Ik kan hem vanaf volgende maand niet in huis nemen, hij heeft twee honden en twee katten, en wijzelf ook.
Dit is dus volledig ondenkbaar.
Plus dat mijn zoon ooit de kans heeft gekregen om weer thuis te komen wonen maar dit verbrod heeft.
Dusja, ik kan het niet meer aan, met hem samenleven.

Hij is ondertussen 31 jaar.

Wat kunnen we nog doen om hem uit de nood te helpen, of waar kan hij terecht.
OCMW doet niet veel, kan hem enkel een leefloon geven vanaf 6 februari dat dan doorgestort wordt naar zijn collectieve.

Hoe geraakt hij ooit nog uit de shit ????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 04 mar 2013 20:42

Als zoon werkelijk de intentie heeft om er nog iets van te maken :
* Doktersbehandeling blijven volgen ( desnoods schiet u die kosten voor - ouders zijn ook verplicht hun kinderen te helpen ) .
* OCMW blijven opvolgen .
* Om het even welk werk aannemen .
* Vragen aan vrederechter om uitstel huuruitzetting ( die kan toegestaan worden ) ; maar dan wel huur betalen .
* Bij een uithuiszetting dient vrederechter verplicht OCMW in te schakelen , indien persoon behoeftig is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2013 20:49

Niet zo leuk maar misschien al de dieren wegdoen .
Meer mogelijkheid een gemeubelde kamer te huren.
Minder kosten.
Mogelijk minder problemen indien hij zijn dieren achterlaat.... heb zo'n situaties meer dan mij lief is gezien.

Reclame

FreelancerIT

#4 , 04 mar 2013 21:01

Dat is de manier om in de miserie te blijven mijn inziens... Ik zou eerder zeggen: herbronnen. Een nieuw blad omslaan...

Niet zo leuk maar misschien al de dieren wegdoen
Dan pak je de enige troost af die nog heeft....

Je kan weinig doen marjanke... Ik zit in een gelijkaardige situatie, zijnde dan dat het bij mij zonder drugs is... Ik sta nu voor bijna 20 000 euro in schuld bij mijn ouders wegens een paar slechte jaren als zelfstandige. :(

Hij kan niet veel meer doen dan voortgaan en hopen dat het beter wordt vrees ik. Clean up his act: geen drugs, een stabiele job, liefst een die hij zich ook in de toekomst ziet doen...

Franciscus

#5 , 04 mar 2013 21:11

De kans dat hij een appartement vindt met twee honden en katten gezien zijn (vermoedelijk) fysiek voorkomen is zeer klein denk ik.
Ofwel verhuist hij naar een buurt/plaats waar men niet zo nauw ziet maar daar zijn meestal ook drugs in overvloed.
En na een korte of lange tijd zal de huisbaas toch de overheid erbij moeten halen voor de penetrante lucht die uit een bepaalde kamer komt.
Heb er zo genoeg meegemaakt in onze buurt.

U zal ook als ouder zeer strikte regels moeten stellen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 05 mar 2013 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance

#6 , 04 mar 2013 22:02

Dat is de manier om in de miserie te blijven mijn inziens... Ik zou eerder zeggen: herbronnen. Een nieuw blad omslaan..
Feit is dat hier geen enkel juridisch probleem gesteld is .
De voorgestelde suggesties zijn eerder bedoeld om de vraagsteller wat moed in te spreken .
En iedereen zal dit op zijn eigen manier bekijken .
Of de persoon daarmee geholpen kan worden , is een andere zaak , maar meer kunnen we niet doen in het kader van dit forum .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Tope

#7 , 04 mar 2013 23:28

Ik denk dat je in jouw situatie best contact opneemt met het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) van jouw woonplaats.
Dat kan op alle mogelijke manieren: telefonisch, via mail, via chat, door er gewoon binnen te lopen of na afspraak.

In een aantal gesprekken kan een hulpverlener je helpen met informatie, advies, opvang, praktische hulp, begeleiding en bemiddeling. Soms zijn deze gesprekken al voldoende om zelf weer verder te kunnen.

Als je dat wil, kan je in een CAW ook beroep doen op verdere hulp. Zoals psychosociale begeleiding, opvoedingsondersteuning, relatiebegeleiding, bemiddeling in conflictsituaties of opvang en begeleiding.

Unquote.
Uit: http://www.caw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel sterkte!

marjanke
Topic Starter

#8 , 05 mar 2013 07:59

Inderdaad hier is geen juridische vraag gesteld.

Maar ik weet niet meer waar te beginnen.
Ben toch blij met de antwoorden, want ik zit er volledig onderdoor.

Mijn zoon steun ik zoveel ik zelf kan financieel, ik betaal de dokters en apotheekkosten, ga elke week naar de winkel met hem.
Maar meer laat mijn financiele draagkracht echt niet toe.

Zijn honden afnemen is ook niet echt een optie, want dat is inderdaad de enige troost die hij heeft.
En ... als je ze afstaat moet je er ook nog is voor betalen...
het blijft een bodemloze put ...

Blijft dan ook het feit dat hij geen psychologische bijstand wil ....

Ik weet het echt niet meer

En als ik hier niet terecht kan met mijn vragen, waar kan ik er dan wel mee terecht, als mij iemand dat kan zeggen, verhuis ik wel naar een ander forum,
als ik maar antwoorden vind.

Tope

#9 , 05 mar 2013 09:24

Hier kan je hulp vinden: http://www.caw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

FreelancerIT

#10 , 05 mar 2013 09:39

Of je nu hier je vragen stelt of op een ander forum, ik vrees dat de antwoorden altijd wel gelijkaardig zullen zijn: je kan tenslotte niet veel doen.

- Hem in huis halen zou in theorie een grote hulp zijn, maar zolang hij aan de drugs zit is het om problemen vragen.
Je zou niet de eerste goed bedoelende ouder zijn die onder die omstandigheden zelf "kopje onder" gaat.
- Je borg stellen voor hem aan een andere woonst te helpen: zelfde probleem.
- Financiële steun? OK, maar hoe ver kan/wil je gaan? Je moet zelf ook leven.

Wat kan je doen zonder er zelf teveel voor in te boeten? Op afstand blijven en helpen waar kan:

- Zorgen dat er eten in huis is in de mate van het mogelijke.
- Voor chauffeur spelen als hij een belangrijke afspraak nodig heeft
- Luisterend oor & schouder spelen als hij het nodig heeft.
- ...

Zelfs met medische hulp en een CAW gaat hij het zelf moeten doen. Afgaande op wat je allemaal vertelt lijkt hij het schoolvoorbeeld van iemand die zich erg onrechtvaardig behandelt voelt, en zich daarom maar laat gaan. En jij als ouder draait daar nu voor op.

Nu.. dit is slechts mijn "bekrompen" visie op de feiten. Ik loop niet in jouw schoenen, ken het ganse verhaal niet en belangrijker: ben nogal wereldvreemd te noemen. :mrgreen:

Je hebt een aantal opties, dingen die je kan doen. Het zal alleen veel tijd, geld & moeite kosten.

Ik wens je in elk geval het beste toe, hoop dat het nog goed komt. Doe jezelf echter 1 plezier: vergeet je eigen behoeftes niet in het verhaal. Zoals ik een paar weken terug nog tegen mijn ouders brulde: "het is mijn probleem, mijn leven". Ook dat geldt hier.

Je zal paal & perk moeten stellen aan de situatie, en weten wanneer "nee" te zeggen. Ik kan me - voor een ouder - geen moeilijkere situatie voorstellen.

marjanke
Topic Starter

#11 , 05 mar 2013 21:04

Bedankt Freelancer,
Ben vandaag zelf bij mijn therapeute geweest, omdat ik het allemaal niet meer aankan.
Ze was "boos" op mij of moet ik het anders zeggen, ze was "streng" voor mij, omdat ik mezelf helemaal wegcijfer ten koste van hem.
Moet dringend aan mezelf werken en hem loslaten. En vooral mijn grenzen trekken.
Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Vandaag kwam mijn zoon langs, en hij was rustig.
Heeft naar zijn advocaat gebeld, en eindelijk had de RVA geld vrijgegeven dat sinds november geblokkeerd was door een slechte C4.
Er zal morgen geld gestort worden om naar de winkel te gaan. Dus het hoeft niet meer van mij.
Heeft ook gesolliciteerd voor een job, morgen mag hij zijn CV binnendoen, hopelijk lukt het hem.
Nu is het nog woonst zoeken in de buurt dat betaalbaar is.

Eindelijk een lichtpuntje ...

Franciscus

#12 , 05 mar 2013 21:20

U zal zoals geschreven: zeer strikte regels moeten stellen.
Doe wat uw therapeute zegt bespreek met haar hoe u best in de toekomst omgaat met uw zoon.

En tracht mits ondersteuning van uw therapeute zoon naar een zelfwerkzaamheidsgroep te te krijgen.
Vraag info aan organisaties zoals de sleutel .
via CAW kan dit ook ...
http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”