Hallo,
Ik maak dit onderwerp aan voor een vriendin. Kan iemand zo snel mogelijk antwoorden?
Situatie: de moeder van de 4 kinderen gaat weg bij de (stief)vader omdat hij haar slaagt. Hij belooft om te veranderen en ze komt terug, maar een paar dagen erna staat de politie voor de deur. Ze vinden drugs (wiet en XTC) en zij wordt mee gestraft. Ze wordt beschuldigt van verwaarlozing en druggebruik terwijl dit niet waar is (ook volgens een attest van de politie voor het druggebruik). Al haar kinderen zijn bij haar schoenmoeder, die ze niet kan uitstaan. Zij weigert de kinderen terug te geven aan de moeder, ze mag ze alleen zien onder toezicht. Elke keer haalt de schoonmoeder de politie erbij. Ze verwijt de moeder elke keer op Facebook dat ze een slechte moeder is, een junkie is en dat ze haar kinderen slecht behandelt en dat iedereen het moet weten.
Dit is een korte schets van de situatie. Mijn (en haar) vraag is de volgende: wat kan ze ondernemen zodat ze haar kinderen terug krijgt? Is een pro Deo advocaat de enige oplossing of is er meer?
Graag had ik hier een antwoord op, want mijn vriendin ziet hier enorm van af en weet met zichzelf geen raad meer...
Alvast bedankt!