Annuleren aankoop auto na betalen voorschot!

ovi
Topic Starter

Annuleren aankoop auto na betalen voorschot!

#1 , 01 feb 2013 10:43

Ik heb enkele maanden geleden een voorschot betaald op een 2° hands auto en afgesproken dat ik hem pas eind maart ging komen halen wegens geen plaats om hem te zetten omdat we onze garage aan het verbouwen zijn.
Toen we hem gaan bekijken zijn bleek de cabrio kap gescheurd en de uitlaat stuk wat niet vermeld was in de advertentie maar na wat onderhandelen dacht ik een goede prijs overeengekomen te zijn en heb dus een voorschot van 150 euro betaald.
Ondertussen heb ik gezien dat de dingen die moeten vervangen worden een heel stuk meer kosten dan ik verwacht had en dat de rubbers v/d cabrio kap nergens meer te vinden zijn? Er is nu een veel betere auto te koop gekomen met goede cabrio kap en uitlaat die dan ook nog eens minder kost dan moest ik deze auto inorde zetten dus heb ik besloten om de koop niet door te laten gaan.

De verkoper had zo'n VERKOOPOVEREENKOMST VOOR EEN PERSONENWAGEN (tussen particulieren) opgemaakt.
http://www.marschou.be/files/verkoopove ... t-auto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vraag is dan ook dat ik de koop kan annuleren; mits natuurlijk mijn voorschot te laten vallen wat logisch; is of dat deze mij hiervoor kan vervolgen?

Dbv.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 feb 2013 11:03

Artikel 1590 BW:
Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien: Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

U kan dus de koop ontbinden, waarbij het voorschot dient als schadevergoeding voor de verkoper.

ovi
Topic Starter

#3 , 01 feb 2013 11:06

Ondertussen hier een topic gevonden van ongeveer dezelfde situatie. http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=44268" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik lees wel :
we kwamen tot een mondeling akkoord wat betreft de prijs,maar er werd geen verkoopsovereenkomst ondertekend !
wel heb ik een voorschot betaald,waarbij hij mij een ondertekend bewijs van betaling bezorgde

Bij is er dus wel een verkoopovereenkomst opgemaakt dus weet niet of het in dit geval dan zo eenvoudig is?

Reclame

ovi
Topic Starter

#4 , 01 feb 2013 11:07

Bedankt al voor dit antwoord Turaki maar had dit ondertussen ook al gevonden en daardoor dus mijn bijkomende vraag gesteld?
Dus hoe zit het in mijn geval waar er dus WEL een verkoopsovereenkomst opgemaakt is?

Turaki

#5 , 01 feb 2013 11:11

De koop is wel gesloten (overeenkomst over goed en prijs), maar nog niet uitgevoerd (wagen is nog niet geleverd en saldo nog niet betaald). Tot de uitvoering is deze verkoopsovereenkomst een verkoopbelofte (dit doet niets af aan het feit dat de koop gesloten is). U kan dus nog perfect van de koop afzien.

ovi
Topic Starter

#6 , 01 feb 2013 11:23

Hartelijk bedankt!
Probleem is dat het om een oldtimer gaat en de verkoper dus blijkbaar goed wist dat ik ondanks zijn goede prijs duizende euro's kosten ging hebben en na 2 maand is ook duidelijk dat bv. de rubbers van deze cabrio gewoon nergens meer te vinden zijn dus daarom nu ook deze voor mij ongewone beslissing!
In ieder geval moet ik heel zeker zijn want deze persoon is een heel welstellend iemand dus heb geen zin om een legertje advocaten op mijn dak te krijgen!

Terug naar “Andere”