adreswijziging inwonende buitendlandse student

tbennekik
Topic Starter

adreswijziging inwonende buitendlandse student

#1 , 22 jan 2013 17:36

Hallo,

Wij hebben een buitenlands student naar België gehaald, om bij ons thuis te laten inwonen en te laten studeren.
De persoon in kwestie is het echter na een tweetal maanden bij ons afgebold. Wij weten niet echt 100% waar de persoon zich nu bevindt. Doch gisteren heeft een familielid (hij heeft familie in België die tot op het ogenblik van zijn aankomst niet naar hem omkeek) zijn bezittingen opgehaald.

Ik heb hierbij een drietal vragen:

1) Als de persoon in kwestie nalaat zijn adres te wijzigen. Wat moet ik dan doen? Volgens de politie ambtshalve schrapping maar hoe gaat dit in zijn werk?
2) Wij wonen in een sociale huurwoning. Alhoewel de persoon geen bestaansmiddelen heeft zegt de sociale huurmaatschappij dat wij huur voor deze persoon moeten betalen.
3) Ik heb voor de persoon in kwestie een tenlaste neming ondertekend. Doch wij hebben ook ten persoonlijken titel een contract opgemaakt, en door beide partijen ondertekend, waarin staat dat wij financiëel niets meer verschuldigd zijn aan deze persoon van zodra hij ons huis verlaat. Wat is de waarde hiervan? Ik begrijp dat wij ten allen tijde zijn terugreis zullen moeten betalen.

Vriendelijke groeten

tbennekik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 22 jan 2013 18:18

1) Ambtelijke schrapping doet u via de kwartierinspecteur. Kan wel meerdere maanden duren, afhankelijk van waar u woont.
3) Tenlasteneming voor hoe lang? Was dit een voorwaarde voor het verkrijgen van zijn visum/verblijfsvergunning?

Bijkomende vragen:
Studeert hij nog?
Was er tussenkomst van een organisatie die de student bij u heeft geplaatst?
Beschikt de student over een eigen ziekteverzekering?
.......

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2013 18:20

Antwoord op 1:
Schrapping zal gebeuren nadat u de kwartierinspecteur hebt gevraagd nazicht te komen doen.
Wat zijn de gevolgen :
- Een administratieve akte naar gemeente met een voorstel tot ambtelijke afschrijving bij collegiaal besluit (van burgemeester en schepenen)==> de gevolgen hiervan zijn
niet meer ingeschreven in België dus ook alle officiële documenten komen niet meer aan. SIS kaar wordt ongeldig, bij vaststelling politie en staande houden is het onmiddellijke betaling
- Een PV naar procureur des Konings wegens niet kenbaar maken van adres binnen de 8 dagen ( indien in gemeente) en 15 dagen indien verhuis buiten gemeente.
Correctionele veroordeling met signalering in het Algemeen Nationale Gegevensbank.
De kwartierinspecteur kan wanneer hij de echte verblijfadres weet deze zelf of door zijn collega in die andere plaats ambtelijk laten inschrijven.

Van wanneer is die persoon bij u ingeschreven .... naar welke school/unif ging die buitenlandse student?
Gaat hij daar nog naar school?
Waarom geeft u bezittingen mee aan een vreemde? Kent u het adres van deze mensen?

2: daar vrees ik ook voor

3: ten laste neming tegenover ...ik vermoed de Belgische staat ( dienst vreemdelingen)?
Wat is zijn nationaliteit .... kans bestaat dat u mag opdraaien voor alle kosten dat de staat zal/moet maken voor repatriëring.
'Bij het aangaan van een verbintenis tot tenlasteneming stelt u zich financieel garant ten opzichte van de Belgische Staat, het OCMW en de vreemdeling voor de kosten van gezondheidszorgen, verblijf en repatriëring gedurende het verblijf van de vreemdeling in België.
Wat u onderling opstelt heeft geen enkele waarde voor andere partijen.

Welk type van bijlage was het?

Reclame

Terug naar “Andere”