assistentieplicht ouders - schuldbekentenis

socharpe
Topic Starter

assistentieplicht ouders - schuldbekentenis

#1 , 13 jan 2013 17:33

Beste,
Graag wat advies ivm onderstaande situatie:

* grote sommen geld gegeven aan mijn moeder (16000 euro in totaal) omdat ze moeilijk rondkomt (heeft altijd een gat in de hand gehad, ze heeft wel en correcte inkomsten en een afbetaalde huis)
* bedoeling was om dit te recupereren na haar dood, op de verkoop van het huis waarvan ze voor de helft eigenares is en voor de helft het vruchtgebruik heeft
* nu blijkt dat een schuldbekentenis niet geldig is omwille van assistentieplicht naar de ouders toe
* bij betwisting van mijn zussen zal de schuldbekentenis nietig verklaard worden
* bovendien, kan ik niets recupereren van mijn zussen want er is hen niet op het moment van de feiten gevraagd om ook te betalen en er is gene uitspraak van een rechter

Kunnen jullie dit beamen?

Eventuele tips om deze situatie te verhelpen?

We hadden gedacht een schuldbekentenis te laten tekenen ten voordele van mijn vriend, die als derde wordt beschouwd (niet getrouwd, geen samenlevingscontract, wel gedomicilieerd op hetzelfde adres). Volgens de notaris zou dit moeten lukken.

Wat denken jullie hierover? Eventuele valkuilen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 jan 2013 18:22

wat ik meen te weten over de assistentieplicht:
- die geldt als een ouder bvb naar een rusthuis, ziekenhuis moet en geen voldoende middelen heeft hiervoor én geen woning bezit.
Die verplichting geldt voor alle kinderen van het gezin: dus allemaal samen staan dan in om de meerkost te betalen.
Maar in jouw geval meen ik dat geen enkele van die voorwaarde geldt:
- Bezit de ouder een woning: dan kan die verkocht worden (bvb. opbrengst voor meerkost rusthuis)
- Heeft de ouder een inkomen en woont ze in haar afbeaald huis en ze komt nog niet toe, kunnen we spreken van onoordeelkundig budgetbeheer, niet van behoeftigheid
- Je hebt op je eentje sommen voorgeschoten aan je moeder. Dat is géén gedeelde assistentie door alle kinderen.
Dus ik denk dat de schuldbekentenis van je moeder wél geldig kan zijn. En als je zussen klagen dat dit onder de assistentieplicht valt kan je hen twee voorstellen doen:
ofwel wordt het inderdaad verrekend met de erfenis. Ofwel deel je de som die je uitgegeven hebt aan je moeder door het aantal kinderen en betalen ze je allemaal hun gedeelte terug aan jou. Dan heeft iedereen recht en evenredg evenveel aan zijn "assistentieplicht" voldaan.

Reclame

Terug naar “Andere”