zorgen psychische toestand buur - zelfde huisarts

Loria
Topic Starter

zorgen psychische toestand buur - zelfde huisarts

#1 , 06 jan 2013 14:10

Ik maak me zorgen om de psychische toestand van een buurvrouw van me. Ondanks het feit dat ze nog kan gaan werken, doet ze heel raar in haar vrije tijd.
Ze is maar in de 40 en gaat aan iedereen vertellen dat ze dement is, ze roddelt hardop en wanneer je haar 5 minuten later vraagt of ze meende wat ze zei, zegt ze: ik vergeet snel, ik heb de dokter al een pil gevraagd tegen dementie hoor, maar ik kan ze niet slikken want dan mag ik niet meer onder de zonnebank.
Of het om aanstellerij gaat of meer is, weet ik niet. Ze maakt ook regelmatig lawaai na 22 uur en komt in dronken toestand thuis.

Nu hebben we toevallig dezelfde huisarts en zou ik het raar vinden om daar iets aan hem van te vertellen ( moet sowieso morgen langs gaan). Uiteraard gaat hij me geen details mogen geven over haar medisch dossier en dat vraag ik ook niet, maar heb ik het recht om dit te melden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 jan 2013 14:43

U heeft het recht om dit te melden.

JPV

#3 , 06 jan 2013 16:01

En hij heeft het recht om dit te negeren ;).

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 06 jan 2013 16:18

waar slaat dat laatste antwoord toch op? Nergens.
Maar goed: je meldt het, hij had eventueel ook al vermoedens dat die vrouw raar deed en vind het nuttig dat je hem dat kwam melden. Hij kan haar toch niet oproepen of langs gaan of laat hij dat pas weten bij een volgend bezoek van haar ( kan volgende week zijn, maar even goed binnen zes maanden)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jan 2013 17:05

Dus de dokter heeft u gevraagd info te geven over uw buurvrouw?
Als de dokter vindt dat de vrouw raar doet kan hij gebruik maken van de wettelijke mogelijkheden die hij heeft.
Hij kan bvb de procureur vragen een specifiek onderzoek in te stellen.

Vandebos

#6 , 06 jan 2013 17:27

waar slaat dat laatste antwoord toch op? Nergens.
Maar goed: je meldt het, hij had eventueel ook al vermoedens dat die vrouw raar deed en vind het nuttig dat je hem dat kwam melden. Hij kan haar toch niet oproepen of langs gaan of laat hij dat pas weten bij een volgend bezoek van haar ( kan volgende week zijn, maar even goed binnen zes maanden)
Wat JPV wenst duidelijk te maken is dat het de huisarts zelf is die beslist wat hij met die informatie aanvangt en of hij er al iets mee aanvangt.

Lang lang geleden (schooltijd) vroeg een vrienden van me eens contact op te nemen met de huisarts van haar vriend omdat deze een ziektepatroon vertoonde dat verklaard kon worden door bepaalde verboden middelen. Zijzelf durfde dit niet... ikke dus gebeld naar die arts, mezelf voorgesteld en gezegd wat ik te zeggen had... tegen mijn voeten gekregen dat ik me mengde in zaken die me niet aangingen en hij me geen informatie mocht geven (wat ook niet gevraagd was)... Later heb ik vernomen dat hij evenwel de zaken heeft nagekeken en met de ouders van de jongen in kwestie deze heeft aangepakt.

JPV

#7 , 07 jan 2013 07:41

je eerste zin klopt volledig :). Ik wou gewoon zeggen dat het niet is omdat er niks gebeurt, dat je hem dan daar opnieuw moet over spreken.

Daarnaast hebt u natuurlijk het recht om te zeggen wat u wil tegen een arts. Als u morgen over de lotto-voorspellingen of over het testbeeld op de tv wil spreken, mag u dat, niemand kan u dat verbieden.

Carlo

#8 , 07 jan 2013 15:36

Loria,
ik zou daar zeker over praten met de betreffende huisarts. Gewoon om de reden, dat er misschien iets anders mentaal aan de hand is.
Of ze dement is, durf ik te betwijfelen. U mag zoveel pillen tegen dementie vragen aan uw huisarts, die gaat die pas voorschrijven, na consultatie van een neuroloog.
De uitspraak, dat je na inname van medicatie tegen dementie, niet meer onder een zonnebank mag, vind ik nergens terug op de medicatie bijsluiter.
Neem van mij gerust aan, een demente persoon kan niet meer werken, geen enkel verzekering laar dit toe.
Ook het roddelen past niet bij het ziektebeeld van een demente, die zijn meestal apatisch.
Toch eens praten met de huisarts, doet je zeker niets verkeerd mee, integendeel.

Terug naar “Andere”