Aanvraag Fuifbuddy

Blancoo
Topic Starter

Aanvraag Fuifbuddy

#1 , 24 dec 2012 12:05

Hallo

Toen ik 17 jaar was ben ik betrapt bij een winkeldiefstal. Ik ben toen meegegaan naar het politiebureau en daar is er een verklaring afgenomen, zijn er vingerafdrukken genomen en dergelijke, maar is mij niets over een strafblad verteld.
Enkele maanden later (nog steeds 17 jaar) kreeg ik een brief waarin stond dat er geen gevolgen verbonden zouden zijn aan de diefstal (geen boete, werkstraf...).

Nu ben ik de 18 jaar gepasseerd en zou ik fuifbuddy willen zijn op een lokale fuif, maar na aanvraag bij de politie blijkt dit niet te mogen. Ik wist dat je dit niet kon zijn met een strafblad, maar ik dacht dan ook dat ik er geen had. En als ik er al een had dacht ik dat dit zou vervallen eens ik 18 jaar werd.

Is het mogelijk dat ik toch een strafblad heb waar ik niet van weet of is mijn strafblad nooit blanco geworden na mijn 18e verjaardag?
Of is er een andere reden waarom ik geen fuifbuddy mag zijn?

Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 dec 2012 12:21

U hebt geen strafblad maat ik vermoed dat er een moraliteitsattest gevraagd werd en dat zal hier het geval zijn geweest.
Van wie gaat initiatief voor fuifbuddy uit?

Blancoo
Topic Starter

#3 , 24 dec 2012 12:43

De aanvraag werd ingediend door iemand van de jeugdbeweging waar ik lid van ben.
Andere mensen die nooit in aanraking met de politie zijn geweest mogen wel probleemloos fuifbuddy worden.

Reclame

Creatief

#4 , 24 dec 2012 20:13

Een moraliteitsattest, Franciscus? Heb je dat enkel nodig voor het starten van de werken?
Mijn broer is een B&B opgestart in Duitsland en bij de vereffening-verdeling wordt hij beschuldigd van heling en meineed. Word dan het moraliteitsattest ingetrokken?

Franciscus

#5 , 24 dec 2012 23:23

Moraliteitsattest is een onderzoek gevoerd door verschillende diensten al naargelang de positie /beroep dat men wil uitvoeren.
Zo is mijn dochter ooit eens gehoord geweest door de gerechtelijke politie gezien zij vroeger in de klas heeft gezeten met een meisje dat later voor kindermoord veroordeeld is.
Ikzelf werd dan benaderd om te vertellen wat ik van de ouders van dat meisje wist.

Op basis van die achtergrondinfo bouwt men een moraliteitsverslag op.
Als die feiten van heling en meineed in PV's staan of in registraties van politie dan ken het perfect.

CityBird

#6 , 25 dec 2012 00:07

Wat je allemaal niet kan leren op dit forum. Ik had nog nooit van een moraliteitsattest gehoord en heb louter uit interesse op de websites van twee willekeurige gemeentes even de voorwaarden opgezocht om een (blanco) moraliteitsattest te bekomen.

Beide gemeentes stellen, afgezien van enkele "minder-belangrijke" randvoorwaarden, als conditie dat je geen veroordeling mag hebben.

Op zijn minst eigenaardig in het geval van de TS, gezien hij/zij dit volgens hem/haar niet heeft.

Groetjes CityBird.

patjebrussel

#7 , 25 dec 2012 01:00

Wat je allemaal niet kan leren op dit forum. Ik had nog nooit van een moraliteitsattest gehoord en heb louter uit interesse op de websites van twee willekeurige gemeentes even de voorwaarden opgezocht om een (blanco) moraliteitsattest te bekomen.

Beide gemeentes stellen, afgezien van enkele "minder-belangrijke" randvoorwaarden, als conditie dat je geen veroordeling mag hebben.

Op zijn minst eigenaardig in het geval van de TS, gezien hij/zij dit volgens hem/haar niet heeft.

Groetjes CityBird.
Wel, ik had dezelfde opmerking zoals jij CityBird, ik wou niet reageren gezien geen juridische waarde.
Heb ook weer wat bijgeleerd. Ben eens valselijk beschuldigd geweest van slagen en verwondingen, niets van gekomen uiteraard, maar vraag me nu ook af of er zo'n attest bestaat over mij. Zou maar weinig eerlijk zijn, zo kan iedereen een ander gaan beschuldigen en zit je met zo'n attest, en wie maakt dat dan op ? De eerste beste politie-beambte ?
OP geeft ruiterlijk toe dat ie betrapt was, maar toch. Onschuldig tot het tegendeel is bewezen, maar OP zit er toch maar mee. Slaat nergens op. (en wat is een fuifbuddy ? :mrgreen: )

Creatief

#8 , 25 dec 2012 10:58

En indien de zaak reeds geopend is, en er nadien heling en meineed werd gepleegd, hoe zit het dan met het verderzetten van de B&B met o.a. het moraliteitsattest?

Blancoo
Topic Starter

#9 , 26 dec 2012 00:20

Ter verduidelijking: het 'fuifbuddy' zijn komt er op neer dat je als niet professionele verantwoordelijke instaat voor de veiligheid op een fuif (bv ingang, uitgang, nooduitgang en dergelijke controleren...).
Ondertussen vond ik al de volgende voorwaarden terug op het internet:

- Meerderjarig zijn
- Lid zijn van de Europese Unie en er de verblijfplaats hebben
- Een attest van goed gedrag en zeden voorleggen en voldoen aan de
moraliteitsvoorwaarden
- Geen beroep uitoefenen als detective, wapenhandelaar, enz.
- De laatste 5 jaar geen lid zijn van de politiediensten
- In geen geval mogen ze fooien aanvaarden, laat staan vragen

Ik neem aan dat enkel de derde voorwaarde een probleem kan vormen?

Franciscus

#10 , 26 dec 2012 00:25

Bij mijn weten zal het moraliteitsonderzoek gebeuren door
- veiligheid van de staat in samenwerking met federale en lokale politie.( voor die zaken waar de veiligheid van de staat info over een persoon moet kennen).
( deze onderzoeken kunnen ver gaan.. iemand die solliciteert bij de dienst zelf zijn familie en soms ook de vrienden 8_) )
- Federale gerechtelijke politie samen met lokale politie voor alle gerechtelijke feiten. ( assisen - bepaald beroepsonderzoeken enz)

Terug naar “Andere”