Onverschuldigde betaling

niempje
Topic Starter

Onverschuldigde betaling

#1 , 17 dec 2012 23:27

Hallo,
Omschrijving van de situatie:
Omgangsregeling > co-ouderschap, waarbij ik de helft van het kindergeld maandelijks overschreef (via automatische opdracht) naar de rekening van de vader.
Enkele maanden geleden ( juli 2012) wijzigde deze omgangsregeling naar exclusief hoederecht voor de mama, mezelf dus.
Sindsdien hoef ik niet meer de helft van het kindergeld over te schrijven daar die volledig aan mij toe komt.
Ik zet de automatische opdracht via de bank stop begin juli, echter, dat dacht ik, maar achteraf blijkt dat ik dit niet had stopgezet, maar door een verkeerde handeling had ik een maand "tijdelijke stopzetting" gedaan blijkbaar want in augustus werd weer de helft van het kindergeld op de vader zijn rekening overgeschreven, ZONDER DAT DIT DE BEDOELING WAS.

Van zodra dat ik vaststelde dat ik iets verkeerd had gedaan (had opgemerkt dat het bedrag nogmaals van mijn rekening was gegaan terwijl ik ervan uit ging dat ik dit had stopgezet) heb ik de vader meteen gecontacteerd per SMS om hem te melden dat ik een fout had gemaakt bij de stopzetting van de automatische betalingsopdracht, en waarbij ik hem vriendelijk verzocht om dit bedrag terug te storten op mijn rekening daar hij geen recht meer had op deze (vroegere) maandelijkse betaling.
Dit kon ik alvast terugvinden van wetgeving, en ik denk dat ik gezien de situatie gebruik kan maken van artikel 1235/artikel 1376 van het BW om mijn centen terug te vorderen?
Artikel 1235 eerste lid van het Burgerlijk Wetboek bepaalt:
“Iedere betaling onderstelt een schuld: hetgeen betaald is zonder verschuldigd te zijn, kan worden teruggevorderd.”
Artikel 1376 van het burgerlijk Wetboek bepaalt:
“Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”
Er zijn twee voorwaarden te vervullen voor een onverschuldigde betaling: er moet een betaling geweest zijn en deze betaling moet een onverschuldigd karakter hebben. Als deze twee voorwaarden vervuld zijn, dan is de betaling terugvorderbaar.
Een betaling heeft een onverschuldigd karakter als er geen rechtsgrond voor bestaat.
Er bestaat geen rechtsgrond voor een betaling in volgende gevallen:
• Er was geen schuld voor het betaalde bedrag;
• De persoon die de betaling ontving is niet de werkelijke schuldeiser;

Een aangetekend schrijven werd door mij reeds verzonden naar de vader, echter die geeft geen enkele reactie, noch gaat hij over tot terugbetaling van de verkeerdelijk betaalde som.
Wie kan me vertellen waar ik een voorbeeldbrief kan vinden voor een verzoekschrift om via rechtswege mijn centen terug te vorderen en vooral belangrijk, tot welke rechtbank moet ik mij richten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2012 10:45

Ik vermoed dat het bedrag niet hoger is dan 1.860 EUR. Dan is de vrederechter bevoegd.
De zaak moet aanhangig gemaakt worden met een dagvaarding (deurwaarder), niet met verzoekschrift.
U kan tegenpartij laten oproepen in verzoening bij de vrederechter. Kost niets, en misschien helpt het.

niempje
Topic Starter

#3 , 18 dec 2012 19:55

Alvast dank voor deze uitleg, maar hoe gaat dit dan in zijn werk?

Ik ga naar het vredegerecht? Daar meld ik mij aan? Of ga ik rechtstreeks naar een deurwaarder? Moet ik iets opstellen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2012 20:24

Oproeping in verzoening: ga naar de griffie van het vredegerecht
U wil onmiddellijk dagvaarden (denk aan de kosten): ga naar een gerechtsdeurwaarder (of advocaat)

Terug naar “Andere”