kinderen domiciliëren

yoxan
Topic Starter
Berichten: 15

kinderen domiciliëren

#1 , 12 dec 2012 11:00

Dag Allen,

situatie: 10 jaar geleden echtscheiding van mijn nonkel. De 2 kinderen uit dit huwelijk bleven bij de moeder ( geen vorm van Co ouderschap ). Mijn nonkel zocht een tijdelijk onderkomen na de scheiding en is bij mij terecht gekomen, volledig met domiciliëring.
Hij is nog steeds bij ons woonachtig en dit zonder problemen. Maar nu komt het probleem. De moeder kan/ wil / mag niet meer voor de kinderen zorgen. De kinderen zijn 20 en 17 en gaan beiden nog naar school. Mijn nonkel vraagt om ook beide kinderen mee in huis te nemen maar dat is met mijn huidige kennis van zaken geen optie! Nu "logeren" ze bij ons maar ze willen ook hun domiciliëring op ons adres.
Verschillende zaken houden me tegen: Mijn vrouw is nog niet overtuigd ondanks dat de jongste mijn petekind is maar het meeste schrik heb ik bij de oudste. Zij heeft de moeder ver gedreven, heel ver en nu kan ik zelf ondervinden dat ze het leven zuur kan maken van iemand. Dus voor mij is belangrijk dat ik ze ten allen tijde buiten kan gooien bij slecht gedrag. Volgens mij zijn deze opties bij domiciliëring zeer beperkt.
We willen helpen maar als ze zich niet gedragen naar onze regels moet het ook onmiddellijk kunnen eindigen. Nu zijn ze officieel nog woonachtig bij de moeder met als gevolg dat de kinderbijslag nog bij haar terecht komt terwijl de vader ze nu compleet onderhoudt.

mijn vragen:

1. Verlies je bij domiciliëring bijna al de macht om iemand uit huis te zetten?
2. zijn er andere oplossingen ivm domiciliëringen. Mits goed gedrag kunnen ze blijven maar niet gedomicilieerd indien dat onze vrijheid van uitzetting belemmert. Onze regels of vertrekken.
3. Is het logisch dat de moeder de kinderbijslag blijft ontvangen? Kunnen de kinderen dit niet zelf opeisen?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Hopelijk komt er dan weer wat rust in het gezin.

PS: we hebben al contact gehad met de gemeente en de notaris maar veel wijzer zijn we hier niet mee geworden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 12 dec 2012 12:43

1) Korte uitleg, langere zal wel volgen van iemand anders. Als iemand ergens gedomicilieerd is, heeft die daar zijn gezinswoning en kan niemand, buiten de vrederechter die persoon aan de deur zetten. Moest u de kinderen of een van de kinderen dus uit huis willen zetten, zou u dus een verzoekschrift bij de vrederechter moete indienen. Gezien het huis jullie eigendom is en mits voldoende tijd om te verhuizen, zal de vrederechter daar normaal gezien wel op ingaan. Hetzelfde geldt, als ik mij niet vergis, voor een persoon die er (nog) niet gedomicilieerd is, maar er wel zijn belangen heeft. (lees: kleren zijn er, tandenpoetsgerij in de badkamer, ....)
2) Neen.
3) Ze kunnen die volgens mij idd zelf opvragen

Extra: De kinderen plegen op deze moment domiciliefraude, wat een strafbaar feit is!

Franciscus
Berichten: 38713

#3 , 12 dec 2012 14:50

Het is de persoon die voor de kinderen zorgt die kindergeld kan bekomen.
Indien er een vonnis is ...wordt het aan de persoon gestort die vermeld wordt in het vonnis.
In dat geval zal men ook het vonnis moeten aanvechten.

Volwassen kinderen kunnen inderdaad zelf het kindergeld aanvragen.

In jullie geval kan de vader best vragen het kindergeld naar hem te storten. Dit kan best met een document waaruit blijkt dat de kinderen daar ook gedomicilieerd zijn.
http://www.belgopocket.be/nl/content/ki ... -kraamgeld" onclick="window.open(this.href);return false;


Domicilie heeft niets te maken met een huurcontract. In een huurcontract kunnen rechten en plichten worden opgenomen aangaande de huurregeling
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan bent u gebonden door deze regels zeker wat betreft in uw geval het buitenzetten (uitdrijving).
Gezien oom blijkbaar geen contract heeft is het zo wie zo een bezetting ten bede.
Dus ook indien de kinderen bij jullie komen wonen. Er is met hen geen contractuele overeenkomst.

Edoch gezien uw oom met zijn kinderen dan samenwonen vormen ze een gezin..... en wordt uw woning ook HUN gezinswoning.
En een gezinswoning wordt dan weer beschermd.

Wat de meerderjarige dochter betreft daar kan zelfs haar vader geen beslissingen meer voor nemen.
Zoals gezegd is het steeds de vrederechter die kan/moet beslissen indien er geen overeenkomst kan worden bereikt.

Als ze daar al verblijven en dus hun hoofdverblijfplaats hebben- feitelijke toestand- zijn ze reeds beschermd en zal u steeds naar de vrederechter moeten stappen.
GW Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

Reclame

yoxan
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 13 dec 2012 08:02

Amai,

Bedankt voor jullie reactie maar ik kan niet zeggen dat ik er gelukkig van word. De politie is komen smeken of ik ze even wou opvangen en nu zou ik al niets meer kunnen ondernemen. De moeder moet nog voorkomen maar heeft ondertussen wel een verbod om in de buurt van haar kinderen te komen. Dus de meisjes, die gedomicilieerd zijn bij haar, moesten weg daar.
Aangezien ze nergens heen konden, weet niet of de vader verplicht is hen op te vangen terwijl hij zelf inwonende is, zijn ze bij mij komen aankloppen.
Ik ga er precies nog spijt van krijgen.
Ivm de kinderbijslag: De moeder ontvangt die nog steeds ook al draagt ze geen zorg meer voor hen. Als ik het goed begrijp kan de oudste dit best zelf aanvragen en wanneer de jongste 18 wordt ook ?

gr,

Franciscus
Berichten: 38713

#5 , 13 dec 2012 14:06

Politie komen smeken ...... dan zijn er PV's opgesteld.
Mogelijk is door pdK (procureur des Konings) gevraagd of kinderen ergens konden ondergebracht worden.
Dan is uw adres een TIJDELIJKE verblijfplaats.

In principe verantwoordelijkheid van de vader.
Het pand waar moeder met kinderen woonde is dat eigendom van oom, was dat de gezinswoning van oom en kinderen.

Kan de moeder nu niet uit de gezinswoning worden gezet zodat de kinderen MET vader daar kunnen wonen.

Doe eens navraag via dienst slachtofferzorg/hulp van de lokale politie.
Deze kunnen mogelijk wat meer uitleg geven.
Wat staat er in de echtscheidingsakte?

Terug naar “Andere”