Ambtelijke schrapping familielid

Curtis
Topic Starter

Ambtelijke schrapping familielid

#1 , 01 okt 2012 15:37

Beste iedereen,

Mijn schoonmoeder werd al enkele jaren terug ambtelijk geschrapt. Reden hiervoor was dat ze, om aan schuldeisers (zoals de Belgische staat) te ontsnappen, besloot te "verdwijnen".
Momenteel is ze woonachtig bij haar vriend.
We leven op dit ogenblik een beetje in onmin met mekaar, maar vandaag heeft haar vriend een sms gestuurd waarin hij zegt dat de broer van mijn vrouw (waar we ook geen contact mee hebben) een brief gekregen heeft van de fiscus waarbij werd aangedrongen om het adres van mijn schoonmoeder kenbaar te maken op risico van een boete.
Haar vriend hoopt dat of we, indien we eenzelfde brief zouden ontvangen, we deze onmiddellijk de prullenmand zouden kegelen.

Nu, mijn vrouw en ik hebben onze twijfels of een dergelijke brief bestaat (en niet een uitvlucht is om te peilen naar onze loyaliteit) en indien ja, wat de consequenties kunnen zijn.

U begrijpt allen waarschijnlijk wel dat wij beiden toch wel lichtjes ongerust zijn en hopen dat iemand onder jullie ons kan helpen met deze vraag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 okt 2012 16:28

beetje raar toch...: de fiscus die aandringt om een adres van iemand mede te delen op risico van boete?
hoe gaat de aanvrager (de fiscus) bewijzen dat je het adres wist? Men kan toch niet in je hoofd kijken of je een adres (met wie je al een tijd in onmin leeft) daadwerkelijk kent?
Anderzijds is het niet fair dat de vriend druk uitoefent op jullie dat je niet op de vraag zou ingaan van de fiscus.
Ik denk eerlijk gezegd dat de fiscus zoiets niet doet en dat het inderdeed een manier is van de vriend/schoonmama om te peilen naar jullie loyaliteit.
Wellicht wordt het iets te warm onder haar voeten?
Want hoe je het draait of keert, ze pleegt domiciliefraude om aan schuldeisers én de fiscus te ontsnappen...

Wacht nu maar af of je zo'n brief krijgt.
en zo ja, bekijk dan maar eens goed wat daar dan precies instaat.

Creatief

#3 , 01 okt 2012 17:34

Normaal gezien krijgen dan alle zussen en broers DEZELFDE brief op hetzelfde moment, de eerste brief is aangetekend, de gewone biref volgt de volgende dag.
De fiscus kent de gehele familie.

Reclame

Curtis
Topic Starter

#4 , 01 okt 2012 18:17

We hebben tot nu toe alvast niemand aan de deur gekregen om een brief te komen afgeven.

Maar als ik het goed begrijp, bestaat zo'n type brief dus echt en is het niet een uit-de-lucht-gegrepen verzinseltje?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2012 18:39

Mogelijk wordt er ook via politie nu navraag gedaan om adres te achterhalen.

Creatief

#6 , 01 okt 2012 19:04

Ja, maar dan krijgt elke zus en broer en ook eventueel de nog levende ouders dezelfde brief. We hebben een brief van uit de registratie ontvangen, n.a.v. een nalatnschap. Iedereen kreeg dezelfde bief op dezelfde dag aangetkend en de volgende dag per gewone zending.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2012 23:18

Gezien ambtelijke schrapping ..... wat doet schoonmoeder als zij naar apotheker gaat of naar ziekenhuis met haar SIS kaart?
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 okt 2012 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Curtis
Topic Starter

#8 , 02 okt 2012 00:05

Zoveel mogelijk proberen te vermijden (enkel in uiterste noodzaak), of via de vriend (zoveel mogelijk), of de volle pot betalen...

Er zijn altijd wel achterpoortjes hoor :)

Nu, wat betreft die boete heb ik wel sterk mijn twijfels...

Terug naar “Andere”