voorlopige bewindvoering

francoiss
Topic Starter

voorlopige bewindvoering

#1 , 14 sep 2012 17:44

Mijn oudste broer(70 jaar) is door omstandigheden onder bewindvoering geplaatst. Deze is een alleenstaande persoon zonder nakomelingen.

Als rechtstreeks erfgenaam, of, als familielid kan ik inzage krijgen in het jaarlijkse verslag dat opgemaakt word door de bewindvoerder dat naar de vrederechter wordt verstuurd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 14 sep 2012 20:12

Wij mochten wel de financiële STARTtoestand van onze ouder kennen via de advocaat-bewindvoerder. Dit is eerder een uitzondering dan een regel. Hij was een zéér goed en nauwkeurig man.
Of je het jaarlijks verslag mag kennen, daar twijfel ik aan. De bewindvoerder moet enkel verantwoording afleggen i.v.m. de boekhouding aan de vrederechter en is geen verantwooding verplicht t.o.v. andere personen.

Werd er een "advocaat"-bewindvoerder aangesteld of iemand anders?

francoiss
Topic Starter

#3 , 14 sep 2012 22:42

Mijn oudste broer ( A genoemd) is in kritieke toestand in een hospitaal opgenomen. Deze is alleenstaande persoon, zonder nakomelingen.
Zeer kort na deze opname op intensieve van A,( ongeveer2 a' 3dagen) is mijn andere broer persoon (B genoemd ) naar het vredegerecht gestapt om de bewindvoering aan te vragen,dit zonder de evolutie van de gezondheidstoestand van A af te wachten,en zonder andere broer of zuster te verwittigen.
Met gevolg :A staat onder bewindvoering van een advocaat en B is vertrouwenspersoon.
Deze feiten dateren van jan 2011. Ondertussen is A opgenomen in een rusthuis en durft niets inbrengen tegen het gezag van de vertrouwenspersoon, de advocaat laar ook niets van zich horen.
Als ik zelf de betreffende advocaat raadpleeg krijg ik als antwoord :Als jullie onderling niet al te best overeenkomen , daar kan ik niets aan doen, ik zelf mag geen persoonlijke informatie aan U bekendmaken.
Persoon A durft , of mag de bewindvoerder niet opbellen of contacteren .
Het is zelfs zover dat A bij het ontvangen van zijn drinkgeld, voor zijn centen moet aftekenen( dit voor zijn eigen geld)
Als A vraagt alle uitgaven te noteren laat B horen dat hij dit enkel moet verantwoorden aan de advocaat .
In het jaarlijs verslag voor of van de vrederechter staat voor de persoonlijke uigave van B enkel een totaalbedrag vermeld , A durft zelf hier niets over te vragen .
Hoe kan ik persoon A helpen welk zijn mijn rechten ,kan ik vragen voor inzage in het jaarverslag als broer, of als erfgenaam,daar A

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2012 22:51

Persoon A kan zelf bij de vrederechter met jullie hulp en doktersattest stopzetting van bewindvoering vragen.
http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

francoiss
Topic Starter

#5 , 14 sep 2012 23:07

Persoon A durft dit niet,persoon B is veel te dominant.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 sep 2012 13:27

Dan vraagt u het aan met persoon A

j.demoor

#7 , 16 sep 2012 09:00

“Art.488bis.B...§ 4. De te beschermen persoon heeft het recht zich, voor de duur van het voorlopig bewind, te laten bijstaan door een door hemzelf of, als hij er zelf geen aanwijst en indien nodig, door de vrederechter aangewezen VERTROUWENSPERSOON, zoals bedoeld in § 7, en in de artikelen 488bis, c), § 2 en § 3,488bis, d), en 488bis, f), § 1 en § 5.De aanwijzing gebeurt door een verzoek daartoe gericht aan de vrederechter door de te beschermen persoon of door een derde in het belang van de te beschermen persoon bij de aanvang of tijdens de duur van het voorlopig bewind. Indien de vertrouwenspersoon vaststelt dat de voorlopige bewindvoerder tekort schiet in de uitoefening van zijn taak, moet hij, als belanghebbende, de vrederechter verzoeken de beschikking te herzien, overeenkomstig artikel 488bis, d)...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Art.488bis.C....§ 2. Uiterlijk één maand na de aanvaarding van zijn aanwijzing moet de voorlopige bewindvoerder een verslag opstellen met betrekking tot de vermogenstoestand en de inkomstenbronnen van de beschermde persoon en dit overzenden aan de vrederechter, aan de beschermde persoon en aan diens VERTROUWENSPERSOON...§ 3. De voorlopige bewindvoerder geeft jaarlijks en binnen dertig dagen na het einde van zijn mandaat rekenschap aan de personen vermeld in § 2. In dit schriftelijk verslag worden minstens de volgende gegevens vermeld :...”(B.W.).

Uw enkele hoedanigheid van rechtstreeks erfgenaam, of, als familielid volstaat dus niet om inzage te krijgen in het jaarlijkse verslag dat opgemaakt word door de bewindvoerder.Dit kan wel indien u vertrouwenspersoon wordt van uw broer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”