Bijzitter verkiezingen en opreis ?

kristoffdk
Topic Starter

Bijzitter verkiezingen en opreis ?

#1 , 12 sep 2012 16:17

Hallo
Ik weet niet of dit de juist rubriek is maar probeer het toch :)
Als zelfstandigen werken wij in de lente en zomer 7 dagen op 7,en in okt nemen we 3 weken verlof en gaan opreis omdan opnieuw te werken in gewone weekdagen.Nu hebben wij een ijszaak en in okt sluiten wij en gaan we opreis,dat is het enige moement dat we opreis kunnen,nu kreeg mijn vriend vanmorgen een brief in de bus dat hij als bijzitter moet opkomen !!,deze slechtgezind en ik versta dat zegt nu kunnen we niet opreis.Meestal hebben we onze reis al op voorhand geboekt maar nu nemen we eens een last minute.
Mijn vraag is dan kunnen we nu niet weg omdat we de 14de hier moeten zijn voor vriend als bijzit,normaal zouden we reis vaan van bv 6 tot 15 okt ... is nog te zien.Als we nu een reis boeken en de 14 zijn wen og opreis krijgt hij dan een boete ?
Pff balen,kijk je naar uw vakantie krijg je die brief,kunnen ze geen doppers pakken .....
groeten
k

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2012 16:23

Je kan met de tickets van uw reis naar de gemeente gaan. Als deze tickets, of de reservering van het hotel VOOr de datum is dan diegene waarop je de uitnodiging tot zitting hebt ontvangen, is dit een geldige reden om niet te gaan.
Ga gewoon naar de gemeente en leg uw probleem uit.

kristoffdk
Topic Starter

#3 , 12 sep 2012 16:30

Je kan met de tickets van uw reis naar de gemeente gaan. Als deze tickets, of de reservering van het hotel VOOr de datum is dan diegene waarop je de uitnodiging tot zitting hebt ontvangen, is dit een geldige reden om niet te gaan.
Ga gewoon naar de gemeente en leg uw probleem uit.
Jamaar we hebben nog niet geboekt,nu nemen we uitzonderlijk een last minute en die zouden we volgende week ofzo boeken en normaal de 14 in buitenland zijn want dat das het enige moment dat we weg kunnen :(

Reclame

mava105

#4 , 12 sep 2012 16:33

Ik vrees je dan zal moeten gaan zitten. :(

kristoffdk
Topic Starter

#5 , 12 sep 2012 16:45

Ik vrees je dan zal moeten gaan zitten. :(
Dus moeten we de reis uitstellen voor vadertje staat ? :/Ze straffen eigenlijk de hardwerkende zelfstandige mens dus hun enige verlof en reis af te nemen ... :/,kunne gewoon niet gaan en de boete betalen hehe:)

kristoffdk
Topic Starter

#6 , 12 sep 2012 17:21

Niemand nog info ?:(

duma

#7 , 12 sep 2012 17:23

Ik weet dat om te gaan kiezen je een verklaring bij de burgemeester mag gaan afleggen. Daar heb je zelfs geen bewijs meer voor nodig. Maar of dat hetzelfde werkt als bijzitter ... Geen idee. Waarom passeer je eens niet langs de burgemeester? Wie weet wat een babbeltje allemaal kan doen ...

scorpioen

#8 , 12 sep 2012 18:28

De burgemeester heeft niets te maken met de oproepingen van de bijzitters.

De enige die uiteindelijk tot taak heeft te oordelen of u een wettelijke reden had om te weigeren te zetelen is de rechter, als het parket zou beslissen u te vervolgen.

Om te beginnen moet u uw redenen dat u niet kan gaan zitten aan de voorzitter van het kantonhoofdbureau die u heeft aangesteld meedelen. Deze kan u eventueel meedelen dat hij die redenen niet aanvaardt. Het is onmogelijk te voorspellen wat die zal zeggen, de ene voorzitter is soepel, de andere niet.

Hoe dan ook kan u daarna toch op uw standpunt blijven en niet gaan zitten. De voorzitter van het kantonhoofdbureau kan dan uw naam doorgeven aan het parket. Dit opent een onderzoek, daar kan u nogmaals u redenen, met de bewijzen van uw reis - want die zal dan al achter de rug zijn - opgeven. Het parket kan de zaak dan seponeren, of toch vervolgen. In dat laatste geval moet u voor de correctionele rechtbank verschijnen en moet die rechter beslissen of hij uw redenen aanvaardt of niet.

Als u werkelijk kan aantonen dat u elk jaar in oktober drie weken op vakantie gaat, en dus dit jaar gewoon doet zoals andere jaren en niet speciaal op reis gaat om uw taak te ontlopen, lijkt me de kans klein dat u zal veroordeeld worden.

Terug naar “Andere”