Moeder verslaafd aan alcohol

lisacomer
Topic Starter

Moeder verslaafd aan alcohol

#1 , 13 aug 2012 09:43

Beste

Mijn mama is reeds jarenlang verslaafd aan alcohol. Het gaat sinds vorig jaar van kwaad naar erger, weglopen van huis met drank en pillen, drinken wanneer mijn vader zelf thuis is (hij is op pre pensioen).Ikzelf heb een dochtertje van
bijna 1,5 jaar en mijn broer is net te weten gekomen dat ook hij een kindje verwacht volgend jaar. Ik zelf, mijn broer en mijn vader hebben er meer dan genoeg van dat mijn mama zelf geen hulp zoekt. Mijn vader is het zo beu/moe/... denk ik dat hij de ernst van de situatie niet wil inzien. Mijn vraag is dus, kan ik, als dochter van, mijn mama laten opnemen ipv dat mijn vader dit regelt? Ik weet niet of dit juridisch gezien kan daarmee dat ik op dit forum mijn vraag stel. Want ik wil dat mijn mama beter wordt en dat wij niet allemaal dag in dag uit in angst moeten leven dat er iets ernstigs met haar gebeurt. Of met 1 van de kleinkindjes... alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dust

#2 , 13 aug 2012 18:59

Beste lisacomer,
ik vrees dat het niet mogelijk is om je moeder te laten opnemen, tenzij ze het zelf wil.
Indien ze er zelf niet achterstaat, zal ze ook niet gemotiveerd zijn om te ontwennen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2012 20:08

Gedwongen opname kan slechts in een aantal gevallen waar de situatie ernstig is.
Spreek er eens over met uw huisarts.
Voor collocatie zijn er twee procedures:
Eerste met medisch attest naar vrederechter.
Bij hoogdringendheid (via politie - met medisch attest -beslissing procureur des Konings) die binnen de 24 uur door vrederechter moet bevestigd worden.
Dit gaat over de wet van 26 juni 1990 betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke.
syndroom van Korsakov (hersenaantasting door alcoholmisbruik) wordt wel aanvaard

Reclame

j.demoor

#4 , 14 aug 2012 08:50

“Art.1.§ 1. Buiten de beschermingsmaatregelen waarin deze wet voorziet, kunnen de diagnose en de behandeling van psychische stoornissen geen aanleiding geven tot enige vrijheidsbeperking, onverminderd de toepassing van de wet van 21 april 2007 betreffende de internering van personen met een geestesstoornis. Art.2.De beschermingsmaatregelen mogen, bij gebreke van enige andere geschikte behandeling, alleen getroffen worden ten aanzien van een geesteszieke indien zijn toestand zulks vereist, hetzij omdat hij zijn gezondheid en zijn veiligheid ernstig in gevaar brengt, hetzij omdat hij een ernstige bedreiging vormt voor andermans leven of integriteit...Art.5.§ 1. Met het oog op een opneming ter observatie kan iedere belanghebbende een verzoekschrift indienen bij de rechter.Dit verzoekschrift vermeldt, op straffe van nietigheid :...”(26 JUNI 1990. - Wet betreffende de bescherming van de persoon van de geestesZIEKTE).

“Art.2.De internering van personen met een geestesstoornis is een veiligheidsmaatregel die tegelijkertijd ertoe strekt de maatschappij te beschermen en ervoor te zorgen dat aan de geïnterneerde de zorgen worden verstrekt die zijn toestand vereist met het oog op zijn reïntegratie in de maatschappij.Art.8.§ 1. De onderzoeksgerechten...en de vonnisgerechten kunnen de internering bevelen van een persoon : - die een als misdaad of wanbedrijf omschreven feit heeft gepleegd waarop een gevangenisstraf is gesteld en...”(21 APRIL 2007. - Wet betreffende de internering van personen met een geestesSTOORNIS).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”