Beste,
Eventjes een ingewikkelde situatie schetsen...
Sinds 6 jaar vormen mijn vriend en ikzelf een nieuw samengesteld gezin. Mijn vriend heeft 3 kinderen uit een vorig huwelijk, samen hebben wij 1 kind. We zijn sinds een paar jaar wettelijk samenwonend.
Na een aanslepende vereffening-verdeling met zijn ex-vrouw, zal het huis wellicht volgende maand 'verdeeld worden' bij de notaris.
Het is zo dat mijn vriend haar zal uitbetalen, maar deze som zal via mij komen (spaargeld). Het is dan de bedoeling dat we dit vastleggen in een akte, zodat dit geld terug naar mij komt en ik een bepaald aandeel in het huis zal verkrijgen. Dit is ook belangrijk in teken van ons kind.
=> Mijn vraag is: zit dit wel zo simpel in elkaar? Word ik niet op één of andere manier benadeeld, omdat ik eerst dit geld 'schenk' aan mijn vriend om het dan terug te krijgen? ...... Hoe zal er bepaald worden hoeveel mijn aandeel in het huis wordt?
Ook is het zo dat mijn vriend en ik overeengekomen zijn, dat ik méér aandeel mag krijgen in het huis dan dat ik erin zal stoppen. Dit omwille van mijn goede zorgen naar zijn kinderen toe. Hij weet dat ik er steeds zal zijn voor zijn kinderen moest er hem iets overkomen, en stop nu al geregeld persoonlijk geld in hun kledij, reisjes,...Op die manier wil hij ook mijn toekomst beschermen (ik ben 29 en hij 42).
=> Kan ik wel via een bepaalde regeling meer aandeel verkrijgen? Is het niet zo dat zijn kinderen dan zogezegd worden benadeeld bij de erfenis later? Kan mijn vriend ook zijn volledige aandeel in het huis aan mij schenken?
Zijn er ook andere zaken die hierin belangrijk zijn, die nadelig of voordelig voor me kunnen zijn?