schenkingen in een nieuw samengesteld gezin

Camille
Topic Starter

schenkingen in een nieuw samengesteld gezin

#1 , 09 aug 2012 14:00

Beste,

Eventjes een ingewikkelde situatie schetsen...

Sinds 6 jaar vormen mijn vriend en ikzelf een nieuw samengesteld gezin. Mijn vriend heeft 3 kinderen uit een vorig huwelijk, samen hebben wij 1 kind. We zijn sinds een paar jaar wettelijk samenwonend.

Na een aanslepende vereffening-verdeling met zijn ex-vrouw, zal het huis wellicht volgende maand 'verdeeld worden' bij de notaris.

Het is zo dat mijn vriend haar zal uitbetalen, maar deze som zal via mij komen (spaargeld). Het is dan de bedoeling dat we dit vastleggen in een akte, zodat dit geld terug naar mij komt en ik een bepaald aandeel in het huis zal verkrijgen. Dit is ook belangrijk in teken van ons kind.

=> Mijn vraag is: zit dit wel zo simpel in elkaar? Word ik niet op één of andere manier benadeeld, omdat ik eerst dit geld 'schenk' aan mijn vriend om het dan terug te krijgen? ...... Hoe zal er bepaald worden hoeveel mijn aandeel in het huis wordt?

Ook is het zo dat mijn vriend en ik overeengekomen zijn, dat ik méér aandeel mag krijgen in het huis dan dat ik erin zal stoppen. Dit omwille van mijn goede zorgen naar zijn kinderen toe. Hij weet dat ik er steeds zal zijn voor zijn kinderen moest er hem iets overkomen, en stop nu al geregeld persoonlijk geld in hun kledij, reisjes,...Op die manier wil hij ook mijn toekomst beschermen (ik ben 29 en hij 42).

=> Kan ik wel via een bepaalde regeling meer aandeel verkrijgen? Is het niet zo dat zijn kinderen dan zogezegd worden benadeeld bij de erfenis later? Kan mijn vriend ook zijn volledige aandeel in het huis aan mij schenken?

Zijn er ook andere zaken die hierin belangrijk zijn, die nadelig of voordelig voor me kunnen zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 aug 2012 20:34

Is al onderzocht of het niet beter is dat jij het deel van zijn ex koopt van haar? Dan is er geen tussenpersoon. Immers, door het feit dat jullie niet getrouwd zijn en er twee soorten kinderen zijn - 3 van hem , 1 van jullie- kan hij nooit zijn deel van het huis aan u schenken. Vermits samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen is het toch aan te raden dat uw vriend een schuldbekentenis ondertekent voor het geld dat jij hem geeft om zijn ex uit te kopen. Heb je daar al met de notaris over gesproken?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Camille
Topic Starter

#3 , 13 aug 2012 12:05

Bedankt voor het antwoord!

We zijn reeds 1-maal bij een notaris geweest, die ons zei dat het vrij omslachtig in elkaar zit...Ik zou mijn spaargeld moeten schenken aan mijn vriend, die op zijn beurt zijn ex ermee uitbetaald en mij het bedrag terugschenkt...dit is ongeveer toch wat ik ervan heb begrepen. Volgens haar kon ik ook zijn ex niet rechtstreeks uitbetalen aangezien mijn vriend haar een uitbetaling verschuldigd is, en niet ik. Notaris zei ook wel dat er voor mij een nadeel aan verbonden is aan het uitkopen via via, maar eerlijk, zo duidelijk was de notaris niet. Vandaar mijn vraag op deze site.

Eigenlijk is het dus beter om een schuldbekentenis op te stellen? Blijft mijn deel (spaargeld) dan zeker bij mij en later bij mijn kind?

Mijn vriend kan dus ook nooit een legale schenking doen naar mij?

Reclame

wanton

#4 , 13 aug 2012 17:51

Door het feit dat hij 4 kinderen heeft (waarvan dan nog 3 niet van u) , kan hij slechts een klein deel van zijn bezittingen aan u schenken. Ik veronderstel dat de waarde van zo'n half huis teveel is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”