Successierechten betalen

stevens-willy
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: HEERS Veulen
Contacteer: Website

Successierechten betalen

#1 , 12 aug 2012 11:32

Ik stel de vraag hier maar, wij zijn eigenaar van een huis ter waarde van €170.000,00.
Mijn vraag is, hoeveel successierechten moeten er betaald worden als een van ons beiden overlijd?
Op voorhand bedank voor de reactie.

Willy
WIE BEN IK
dat ik vragen durf wie ik ben alsof het mij niet genoeg is te mogen zijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak
Berichten: 205

#2 , 12 aug 2012 14:00

Volgens mij niets vermits de langst levende echtgenoot vrijgesteld is van successierechten op de eigen woning, in de veronderstelling uiteraard dat jullie beide eigenaar zijn van deze gezinswoning.

wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 aug 2012 15:42

Willy,
laat toch maar eens weten of er kinderen zijn. Is er een huwelijkscontract en/of testament? Wat is daar vermeld?
Eén en ander hangt daar van af. Wie is eigenaar van het huis?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

stevens-willy
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: HEERS Veulen
Contacteer: Website

#4 , 12 aug 2012 17:07

Bedank voor de reactie, er zijn twee kinderen van 47 en 44 jaar er is geen huwelijkscontract en ook geen testament, wij zijn dus beiden eigenaar van het huis.

Willy
WIE BEN IK
dat ik vragen durf wie ik ben alsof het mij niet genoeg is te mogen zijn

wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 aug 2012 18:46

In dit geval behoudt de overlevende echtgenoot de helft van het huis en verkrijgt het vruchtgebruik - zonder successierechten - op de andere helft. Hierdoor kan die levenslang blijven wonen of de huur innen , zonder dat iemand daar iets kan aan doen. De kinderen verdelen de blote eigendom van die helft van het huis - ze ontvangen elk 1/4 van het totaal. Daarop betalen zij wel successierechten. Hoeveel hangt enerzijds af van de waarde van het huis , anderzijds van de leeftijd van de overlevende ouder. Maar dat is hier maximum 3 % op hun deel. Deze regeling is wel de fiscaal voordeligste.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stevens-willy
Topic Starter
Berichten: 14
Locatie: HEERS Veulen
Contacteer: Website

#6 , 14 aug 2012 11:47

Bedank voor de reactie

Willy
WIE BEN IK
dat ik vragen durf wie ik ben alsof het mij niet genoeg is te mogen zijn

Terug naar “Andere”