meerderjarig kind wenst te verhuizen van moeder naar vader

heidivd
Topic Starter

meerderjarig kind wenst te verhuizen van moeder naar vader

#1 , 10 aug 2012 22:28

mijn dochter is onlangs meerderjarig geworden
nu zij meerderjarig is wil zij bij haar vader gaan wonen.
dit kan en mag zij wettelijk vrij kiezen nu, maar wat houdt dit voor mij in? kan ik hier tegen in gaan ? dreig ik alle financiele hulpmiddelen wegens klein inkomen te verliezen aan de vader of kan ik dit weigeren?
verlies van kindergeld? meer belastingen? hoger huishuur (sociale woning) ? geen studietoelage meer om studies te bekostigen? wat moet ik zelf regelen en wat laat ik aan de andere partij over? hoeveel tijd heb ik om alles te regelen?
En kan de vader van mij eisen dat ik nog bijbetaal indien de studietoelage en kindergeld niet voldoen? ik heb geen extra's om dit te kunnen betalen...
graag jullie advies
alvast bedankt
Laatst gewijzigd door heidivd op 12 aug 2012 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 aug 2012 09:59

“Art.196.Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen...Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen...”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘dit was echter een nepovereenkomst , maar werd wel officieel door een notaris akte van opgesteld, zodat hij onze dochter gedeeltelijk ten laste zou hebben en zo te genieten van een hogere invaliditeits-uitkering. elke maand werd er effectief geld gestort op mijn rekening , maar die werd hem elke maand volledig teruggestort‘.

Hierop is voornoemd art.196 van toepassing voor alle (mede-)daders.

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid...“(Burgerlijk Wetboek).

‘mijn dochter is onlangs meerderjarig geworden’

Uw dochter kan dus beslissen bij haar vader te gaan wonen,met zijn akkoord,welke ook de financiële gevolgen daarvan zijn voor de ouders
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2012 10:59

verlies van kindergeld? geen studietoelage meer om studies te bekostigen?
Waarom zou jij nog kindergeld en studietoelagen eisen als dochter niet meer ten uwen laste is?

Reclame

heidivd
Topic Starter

#4 , 12 aug 2012 12:08

het is niet mijn bedoeling iets te eisen, studietoelage en kindergeld zijn voor mijn dochter,
maar zonder deze en alle andere voordelen van een kind ten laste en laag inkomen,
ben ik niet meer in de mogelijkheid ook maar iets te bekostigen en ik wil weten wat haar vader nog kan eisen van mij....

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2012 12:34

Studeert uw dochter nog, of werkt ze al?

eylis

#6 , 12 aug 2012 13:20

deze zaken moet je gewoon samen met de vader en je meerderjarige (studerende) dochter bespreken.
Er is het kindergeld, dat vanaf nu ook rechtstreeks door het kinderbijdslagfonds op haar rekening gestort kan worden, én de studietoelage die ze voor haar studieuitgaven kan gebruiken.
Dan legt ze géén facturen meer voor van studieboeken, cursussen etc. Ze kan dat zelf beheren en betalen.
De papa verschaft onderdak, voeding en verwarming. (die kost moet je dus ook niet meer dragen, dat verschuift naar hem) Dan kan jij haar nog een maandelijkse bijdrage geven voor transport, kleding en gebeurlijke uitgaven. Een bedrag van 200 euro per maand lijkt me redelijk. En dat is het dan.
Daar moet ze het mee kunnen klaren. wil ze wat luxueuzer leven? Dan kan ze er een studenjob bij nemen. Als jullie het niet breed hebben, moet ze zelf ook haar steentje bijdragen.
Maar dit moeten jullie dus eerst samen duidelijk op een rijtje zetten.

Mariette

#7 , 12 aug 2012 14:37

deze zaken moet je gewoon samen met de vader en je meerderjarige (studerende) dochter bespreken.
Er is het kindergeld, dat vanaf nu ook rechtstreeks door het kinderbijdslagfonds op haar rekening gestort kan worden, én de studietoelage die ze voor haar studieuitgaven kan gebruiken.
Dan legt ze géén facturen meer voor van studieboeken, cursussen etc. Ze kan dat zelf beheren en betalen.
De papa verschaft onderdak, voeding en verwarming. (die kost moet je dus ook niet meer dragen, dat verschuift naar hem) Dan kan jij haar nog een maandelijkse bijdrage geven voor transport, kleding en gebeurlijke uitgaven. Een bedrag van 200 euro per maand lijkt me redelijk. En dat is het dan.
Daar moet ze het mee kunnen klaren. wil ze wat luxueuzer leven? Dan kan ze er een studenjob bij nemen. Als jullie het niet breed hebben, moet ze zelf ook haar steentje bijdragen.
Maar dit moeten jullie dus eerst samen duidelijk op een rijtje zetten.
Op basis van wat berekent U die bijdrage? Wat als TS daar niet aan kan voldoen (verhoging huur wegens alleenwonen, geen persoon ten laste).

Wat gebeurt er als TS dit niet kan betalen? Kleding valt toch onder kinderbijslag zou ik denken, en transport moet best via studiebeurs mee worden verrekend.

Terug naar “Andere”