Voorlopig Bewindvoerder gedwongen door zus

eagledw
Topic Starter

Voorlopig Bewindvoerder gedwongen door zus

#1 , 06 aug 2012 13:39

Sinds het overlijden van mijn vader (reeds 20 jaar) regel ik alle papierwerk en betalingen voor mijn moeder.
Ze woont nog thuis en krijgt dagelijks medische verzorging aan huis. Dagelijks ga ik of mijn partner bij haar langs, we gaan voor haar boodschappen doen en doen haar was.
Mijn 'zus' komt ongeveer 1 tot 2 keer per maand langs en zit constant te zagen over geld. Ongeveer 8 maanden geleden begon het spelletje: ze moest weten hoeveel geld haar moeder heeft. Mijn moeder heeft haar gezegd dat ik al 20 jaar haar geldzaken beheer, dat mijn zus zich hier nooit iets van heeft aangetrokken en ze niet hoeft te weten hoeveel geld ze heeft. Ze zei haar letterlijk: 'jullie hebben jullie geld, ik hoef niet te weten hoeveel, ik heb mijn geld en bij mijn overlijden zul je wel zien hoeveel geld ik nog heb'. Toch bleef zus erover zagen en dreigen. Iedere keer ze langskwam ging het over geld.
Ik doe samen met mijn partner alles voor mijn moeder, een jaar geleden regelden we alles voor haar noodgedwongen verhuis naar een ander OCMW-huisje, zus had 'geen tijd' om een handje toe te steken.
Krijgt ze van haar moeder een cadeau voor Nieuwjaar of haar verjaardag dan was het nooit voldoende. Kwamen ze 1 keer om de 3 weken eens langs dan bracht ze haar eten mee (die moeder MOEST betalen) en zoveel eten dat ze bijna alles nadien terug mee naar huis nam.
Steeds is het haar om geld te doen.

Sinds enkele weken heeft ze via het Vredegerecht bedongen dat moeder voortaan onder een voorlopig bewindvoerder valt. De Vrederechter die bij moeder langskwam was wel heel partijdig. Ze vroeg haar vlakaf waarom ze niet naar rusthuis gaat en in OCMW-huis wil blijven (ook dat is iets waar zus constant over zaagt). Vrederechter gaf zus steeds gelijk terwijl moeder duidelijk maakte dat ze zelf wil dat ik haar gelden blijf beheren, het is haar geld en ze doet ermee wat ze wil.

Maar blijkbaar is dat hier in België niet het geval! Moeder kan aan haar eigen geld niet meer aan. Ieder brood dat ze koopt moet ze voortaan bewijzen aan de hand van een kassaticket. Geld heeft ze thuis niet meer, we dienen alles voor te schieten en dan hopen dat we dit geld van de bewindvoerder (advocaat aangesteld door Vrederechter) terugkrijgen.

Het gevolg is dat naar de kerk gaan en er een kaars laten branden, brood in automaat kopen, ... gewoon onmogelijk geworden is, hier krijg je namelijk geen kassaticket.
Wil ze nieuwe schoenen kopen, dan dient ze dit aan vreemde mensen te vragen of ze dit mag kopen!
Ze zit zeer verveeld met deze zaak en ze wordt hier ZIEK van!

Zelf blijven we dagelijks bij haar langs gaan zoals voorheen. We blijven voor haar naar de winkel gaan, blijven haar was doen. Deze was doen we bij ons thuis, maar een kleine vergoeding voor water, waspoeder en electriciteit die ons dat kost kan ze niet meer geven. Dit hoeft voor ons niet, maar ze kan er maar moeilijk mee leven dat ze zelf geld heeft en nu gedeeltelijk op kosten van haar eigen zoon moet leven. De advocaat-bewindvoerder zei me letterlijk: ofwel doe je het voor je moeder gratis ofwel doe je het niet!

Voor mezelf komt er een hele hoop extra werk bij. Iedere uitgave dienen we te zorgen dat we een kassaticket hebben. We dienen zelf steeds geld voor te schieten en maandelijks iedere cent te verantwoorden bij de bewindvoerder in de hoop dat ze dan de gemaakte kosten voor kapper, dokter, beenhouwer, bakker, ... terugbetaald.

Dit is toch gewoon krankzinnig???
- Moeder kan op die manier niet meer doen met haar eigen geld wat ze zelf wil.
- We hebben zelf extra werk door van alles kassaticket te vragen en kosten over te maken aan bewindvoerder.

Kan het zo maar dat tegen de wil van moeder in haar eigen dochter een bewindvoerder laat aanstellen?
Stel dat dit niet meer te herroepen valt, bestaat er een mogelijkheid om zelf een bepaalde vergoeding te ontvangen voor was en hulp (niet voor onszelf maar moeder zou er veel geruster door leven).
Waarom dient echt iedere cent verantwoord te worden met kassaticket en wordt het geld pas nadien terugbetaald?

Het is toch erg gekomen in dit land dat een dochter die amper naar haar moeder omkijkt, geen tijd heeft om te helpen verhuizen, steeds zit te zagen voor geld, ... dat ze zomaar kan gedaan krijgen dat haar moeder niet meer kan beslissen wat ze met haar eigen geld doet.
Moeder, ikzelf en partner worden ziek van deze hele situatie ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 06 aug 2012 13:46

Wat ik nergens terugvind in je tekst, is je moeder nog geestelijk gezond en in staat beslissingen te nemen?

eagledw
Topic Starter

#3 , 06 aug 2012 14:04

Toen ze enkele maanden geleden ontslagen werd uit het ziekenhuis stond in haar ontslagfiche 'geestelijke staat ok'. Het is net in die periode dat zus die procedure in gang zette en ze zou over een attest beschikken waarin staat dat moeder licht dementerend is. Dit attest heb ik zelf nog niet gezien en heb geen idee wie het geschreven heeft. Haar ziekenhuisopname was het gevolg van een val, ze was wat ziek en wat verslapt en leed enorm onder het gezaag van haar dochter. Bij haar verblijf in het ziekenhuis was ze in het begin inderdaad wat verward (maar normaal na zo'n val en opsnuiven van nieuwe lucht). Vermoedelijk dateert het attest ook van die periode maar nu is ze opnieuw een 2-tal maanden prima in orde. Toen ze het ziekenhuis verlieten zeiden de artsen ook dat dit nog geen mens is om naar een rusthuis te gaan, als ze haar daar naar verwijzen dan moeten ze in iedere straat een rusthuis gaan bouwen zei ze letterlijk.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2012 15:13

Tegen het vonnis waarbij de vrederechter een voorlopig bewindvoerder aanstelde kon uw moeder hoger beroep aantekenen als ze er niet mee akkoord ging.

Verder houdt het feit dat een voorlopig bewindvoerder werd aangesteld niet in dat de beschermde persoon (uw moeder) noodzakelijkerwijze niet over geld kan beschikken en alles met een kassaticket moet verantwoorden. De bedoeling van een voorlopig bewindvoerder is vaak te vermijden dat mensen hun vermogen zouden verkwisten, weggeven enz ... Dit belet hen niet hun maandelijkse inkomsten zelf te besteden. Zo kan perfect worden afgesproken dat de voorlopig bewindvoerder maandelijks de huur en kosten (elektriciteit, verwarming) betaalt en verder een bepaalt bedrag ter beschikking van moeder stelt waarmee zij dan kan leven en dat zij vrij besteedt. Bespreek dit met de voorlopig bewindvoerder en vraag desnoods de tussenkomst van de vrederechter.

eagledw
Topic Starter

#5 , 06 aug 2012 18:54

De voorlopig bewindvoerder heeft inderdaad een bedrag bepaald dat maandelijks mag afgehaald worden en waarmee oa. dokter, middagmaal, apotheek, kapper, boodschappen, ... dienen betaald te worden. Echter staat er bij haar vraag zeer duidelijk bij vermeld dat ik maandelijks aan haar bewijs (tickets van iedere cent) dien voor te leggen van alle uitgaven met dit bedrag.
Dat vraagt gewoon een hele boekhouding, extra werk erbij. Hierbij nog dagelijks bij haar langsgaan, haar was doen, boodschappen doen, ... Bijna onmenselijk veel werk dat er bovenop komt, terwijl zus er zich niks van aantrekt maar het wel gedaan kreeg om het op deze manier te doen verlopen!

Heel wat mensen zeiden ons zelfs dat de ontvangen bijdrage voor mantelzorg in principe dient te gaan naar de personen die zorgen voor de oudere. De bewindvoerder lachtte dit gewoon weg en zei: ofwel doe je het gratis ofwel niet. Zoals gezegd zitten we ons hier niks mee in maar moeder zelf wil graag kosten die anderen voor haar maken vergoeden. Denk hier gewoon aan kleine maandelijkse bijdrage voor het doen van de was, brandstofverbruik om haar overal naar toe te vervoeren, ... Maar dat kan volgens bewindvoerder niet.

Nog iets waar moeder momenteel van wakker ligt is het feit dat een kleinzoon van haar (mijn zoon) binnen enkele weken gaat trouwen. Hij is de eerste van 3 kleinzonen die trouwt en ze wil hem graag een mooi cadeau geven. Ook hij gaat wekelijks bij haar langs, helpt haar veel en moeder wil hem tijdens zijn trouw hiervoor een mooi cadeau geven. Ook hier lacht bewindvoerder meteen en stuurt ze een brief naar vrederechter waar ze zelf al vermeld dat dit bedrag ruimschoots te hoog is. Mag ze de vrederechter op deze manier beïnvloeden??

Dat er gezien ruzie een bewindvoerder dient te zijn kan ik begrijpen en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Maar zus kijkt naar haar moeder amper om en misbruikt de situatie door een medisch attest te vragen in het ziekenhuis net op het moment dat ze daar verblijft na een val.
Momenteel is moeder zeer goed hersteld, weet ze maar al te goed wat ze doet en zegt. Het medisch attest van toen zou er nu zeker en vast heel anders uitzien!
De datum van vonnis is sinds vrijdag verstreken, in beroep gaan is dus niet meer mogelijk. Is er eigenlijk een manier om dit vonnis door moeder zelf stop te zetten (mits nieuw medisch attest)?
Of moeten we er mee leven dat we tot haar dood voor ieder brood een bonnetje dienen binnen te geven bij de bewindvoerder en dat moeder geen cadeau mag geven aan haar kleinzoon?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2012 19:00

Ik geef hier maar wat linken:
Eens grondig lezen vooral de website van advocaat elfri

http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een voorstel tot wijziging van (maar bij mijn weten niet goedgekeurd)
http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#7 , 08 aug 2012 08:37

“488bis,.D. De vrederechter kan te allen tijde, hetzij...op verzoek van de beschermde persoon...of de voorlopige bewindvoerder, bij een gemotiveerde beschikking, een einde maken aan de opdracht van deze laatste, de bevoegdheden wijzigen die hem werden opgedragen of...De vorderingen vermeld in het voorgaande lid worden bij eenzijdig verzoekschrift ingediend en worden door de verzoeker of...ondertekend...”(Burgerlijk Wetboek).

Indien uw moeder er aldus om verzoekt een einde te maken aan de opdracht van haar voorlopige bewindvoerder dan voegt ze daarbij een recent medisch getuigschrift dat uitdrukkelijk vermeldt dat haar gezondheidstoestand haar wel toelaat haar goederen zelf te beheren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eagledw
Topic Starter

#8 , 09 aug 2012 09:46

Zus maakte gisteren nogmaals duidelijk dat het haar enkel om geld te doen is.
Binnen 2 weken is moeder jarig en zus vroeg haar naar waar ze gaan eten (jaarlijkse gewoonte). Moeder antwoordde haar dat ze dit jaar nergens naartoe gaat met al die heisa, en ze kan toch aan haar geld niet. Zus antwoordde haar: 'dat zullen we nog wel eens zien, gij gaat eten met ons!'.
Dan begon ze over trouw van mijn zoon, ze moest weten van moeder welke cadeau ze hem ging geven. Mijn zoon is de eerste van 3 kleinnkinderen die trouwt en zus zei tegen moeder dat ze haar eigen zoon dan ook maar hetzelfde geschenk moet geven.
Voor dit cadeau moet ik binnen enkele weken naar de Vrederechter gaan en blijkbaar is zus daar ook op uitgenodigd.
Kan ze zomaar eisen dat haar eigen zoon ook dat cadeau krijgt terwijl moeder van mening is dat hij dat wel zal krijgen als hij ooit trouwt?

Zus was blijkbaar ook perfect op de hoogte van alle uitgaven van moeder van de laatste weken, dit kan niet anders dan via de advocaat (bewindvoerder). Een advocaat die bij vraag voor cadeau trouw zelf haar eigen mening (te duur cadeau) laat weten aan de Vrederechter. Kan dat zomaar allemaal?

Aangezien ik al 20 jaar papierwerk en betalingen voor moeder regel ben ik me er wel meer en meer van bewust dat ze steeds een bewindvoerder zal nodig hebben. Ze heeft wel besef van wat ze ontvangt en uitgeeft, welke papieren ze krijgt maar vanwege verplaatsingsmoeilijkheden is het voor haar onmogelijk om betalingen uit te voeren en boodschappen te doen.
Stel dat moeder een attest heeft waarin ze qua gezondheid in orde is, kan de bewindvoerder dan worden stopgezet? Kan ik trouwens zelf ook opnieuw als bewindvoerder worden aangesteld, ondanks de ruzie met zus (die dit nooit zal goedkeuren)?

Iedere keer zus bij moeder langsgaat begint ze te zagen over geld. Ze eist bijna dat haar moeder voor haar verjaardag met haar gaat eten, brengt ze eten mee dan wil ze dat moeder dit betaalt, nieuwjaars- en verjaardagscadeau's zijn nooit voldoende, zoon van haar broer die trouwt wil ze dan ook hetzelfde cadeau voor haar eigen zoon, ... Ze is enkel uit op geld en krijgt het dan gedaan dat moeder niet meer over haar eigen geldzaken kan beslissen. Kan hier niets aan gedaan worden?
Mijn 2de zoon vindt dit zelf gewoon belachelijk, hij vindt dat het niet is omdat zijn broer trouwt dat ook hij dezelfde cadeau moet krijgen. Het ergste is dat de zoon van zus het laatste half jaar 2 of 3 keer bij haar is langsgeweest: 1 keer voor zijn nieuwjaar, 1 keer voor zijn verjaardag. En nu zou hij zo'n cadeau opeisen.

Wat me ziek maakt is dat zus, haar man en zoon het laatste half jaar geen tijd hadden om voor moeder te zorgen, geen tijd hadden om haar te helpen verhuizen, geen tijd hadden om haar papierwerk van verhuis in orde te brengen, ... maar wel tijd hebben om naar banken, advocaten en rechtbanken te stappen. Dit maakt het voor mij des te duidelijker: ze zit niks, maar dan ook niks in met de gezondheid van haar moeder, ze is enkel op haar geld uit. Maar wat kan ik hier aan doen? Blijkbaar niks, integendeel: ik wordt beschuldigd door haar dat ik met geld weg ben, ik moet van ieder brood een kassaticket bijhouden en ik moet me steeds gaan verantwoorden bij de rechter. Triestige wereld !!!

Terug naar “Andere”