kan mijn halfzus erven van mijn overleden vader?

schatie
Topic Starter

kan mijn halfzus erven van mijn overleden vader?

#1 , 06 aug 2012 22:17

mijn vader is onlangs overleden. mijn broer en ik weten dat er ergens nog een halfzusje van ons rondloopt van 12 jaar, maar kennen haar van pluim nog staart. wij weten dat zij verwekt is na een kortstondig avontuurtje met een ongehuwde vrouw. die vrouw is na de geboorte van haar kindje een rechtzaak begonnen om mijn vader te dwingen tot het betalen van allimentatie dmv een dna onderzoek. het dna onderzoek was positief en wij weten dat hij voor dit kind allimentatie betaalde, maar wil dit maw zeggen dat zij ook recht heeft op het erfdeel van mijn vader?hopelijk kan iemand mij hierbij helpen!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 aug 2012 22:24

Indien uw vader ook de vader is van dat kind , en dat staat zo betekend , is zij erfgenaamen ontvangt evenveel als jij.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

schatie
Topic Starter

#3 , 06 aug 2012 23:20

ook als mijn vader haar niet erkend heeft (ze draagt haar moeders naam) of is ze sowieso een erkend kind door die dna test?

Reclame

roharro

#4 , 06 aug 2012 23:32

ook als mijn vader haar niet erkend heeft (ze draagt haar moeders naam) of is ze sowieso een erkend kind door die dna test?
Ja vermits er een gerechtelijk vonnis is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2012 09:50

Alles hangt er van af welk soort procedure gevoerd werd.

Als het enkel gaat om een vordering tot betaling van onderhoudsgeld (art. 336 BW) ontstaat er geen afstammingsband en erft het kind niet.

Art. 336
Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een onderhoudsbijdrage vorderen op grond van artikel 203, § 1.

roharro

#6 , 07 aug 2012 12:58

Vermits dna test werd uitgevoerd denk ik dat de verwantschap onomstotelijk vaststaat en art.336 bijgevolg niet van toepassing is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 aug 2012 13:21

Ook bij een vordering op grond van art. 336 BW kan een DNA test worden uitgevoerd.

Het hangt er dus van af wat gevorderd wordt: enkel onderhoudsgeld of de vaststelling van het vaderschap.

schatie
Topic Starter

#8 , 09 aug 2012 07:12

dank je wel voor de info, men notaris gaat dat nu eens uitpluizen, wat er juist gevorderd is...

Terug naar “Andere”