vader wil zijn kind niet meer zien na relatiebreuk

duma

Re: vader wil zijn kind niet meer zien na relatiebreuk

#91 , 02 jul 2012 13:17

Toen onze advocaat het vonnis binnenkreeg, heeft zij een informele mail gestuurd met daarin enkel: Vonnis is er! Positief!
Een paar uur later kwam het vonnis er dan zelf door met een begeleidende mail.

Dus het zal wel mogen, maar again: of alle advocaten dat doen ... Ik zou zeker bellen en vragen om te mogen weten wat er in staat.

TROUWENS! Als het vonnis er donderdag was ... dan was het er in JUNI en dan wil dat zeggen dat (eventuele) alimentatie ook wel zal ingaan vanf JULI (tenzij anders vermeld) en niet augustus, zoals ik eerder zei, want toen ging ik er vanuit dat je het vonnis pas deze maand zou krijgen, wat dus niet het geval is!

Ik duim met je mee.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marsupilami
Topic Starter

#92 , 02 jul 2012 20:21

Heb het vonnis gekregen per mail... en ben eigenlijk niet tevreden ermee.

Het bedrag van alimentatie, dat hebben ze op 135 gezet (de koek in twee, ex wilde maar 100 betalen, ik vroeg 175).

Dit op zich is nu niet zo erg, wat wel een ramp is dit:

Er staat dat mijn ex de helft moet betalen in de buitengewone medische en paramedische kosten (en een hele lijst van wat hier precies onder valt), alsook de helft van de buitengewone schoolkosten (ook weer een hele lijst wat daaaronder valt).
En nu komt het: "In zoverre de kosten gemaakt zijn in gemeen overleg"!!!

Ik weet dus direct dat dit wil zeggen dat hij nooit de helft zal betalen van wat dan ook, omdat "overleg" met hem zowiezo een onmogelijke zaak is, laat staan als het zal gaan over wat hij zou moeten betalen...

Hij bijt een euro in tien stukken, voor hem is er nooit iets echt nodig, laat staan dat hij ooit akkoord zal gaan met de helft betalen van bvb een stage of bijscholing... of orthodontie... ik hoor het hem al zeggen later:" blokjes dragen? das toch niet nodig? zijn tanden zijn toch goed zo!"

Hij zal met alles akkoord gaan zolang het geen geld kost, alles wat hem geld zou kunnen kosten zal hij als onnodig afwimpelen...

Wat moet ik in godsnaam met zo'n vonnis!!!

duma

#93 , 03 jul 2012 11:57

Ik denk dat je het zwarter ziet dan het is. In realiteit ziet het er enigzins anders uit. Ik kan de zaken niet op één hand tellen waar er door een bepaalde ouder kosten worden gemaakt (bv blokjes/bril) zonder akkoord van de ander, waarbij de ander wel moet meebetalen.

Hetgeen je moet doen is: Steeds je ex op de hoogte stellen wanneer er bijzonder kosten aan te pas komen en aanduiden dat jij overleg wil. Bv: Samen voor een bril gaan kijken, vragen wat zijn ideeën er rond zijn, ... Als je geen reactie krijgt, stuur hem dan een AS dat deze kosten wel degelijk noodzakelijk zijn, dta je met hem hebt willen overleggen, dat je dat nog steeds wil, maar dat de tijd dringt en je dus ten laatste op x een antwoord van hem verwacht. Reageert hij niet: twe opties:
- jeudgrechtbank
- zelf de kosten aangaan en hem daarna laten weten hoeveel de helft is (na teruggave ziekenfonds). Indien hij niet betaalt: Jeugdrechtbank.

Reclame

marsupilami
Topic Starter

#94 , 03 jul 2012 21:15

In het geval van een bril of blokjes is het inderdaad zo dat dit zaken zijn die noodzakelijk zijn en waarvan hij zowiezo de helft in zal moeten betalen. Al zal hij dit nooit doen zonder slag of stoot. Ik zal er steeds alle moeite voor moeten doen (zoals AS) en er een hele bedoening van maken voordat ik ook nog maar een reactie van hem mag verwachten. En overleggen... met zo iemand? Daar valt niet mee te overleggen... maar goed, zoals ik net zei, in het geval van zaken zoals een bril of blokjes zal hij wel moeten de helft betalen.

Ik heb het over alle andere zaken die in het vonnis opgesomd staan, zoals vb lenzen ("hij kan toch zijn bril dragen!)...

Dan ook wat betreft de bijzondere schoolkosten...vb binnenlandse excursies, buitenlandse schoolreizen, stages en bijscholingen, zijn oa zaken die de jeugdrechter in het vonnis heeft laten opnemen.

Voor mijn ex zijn zo'n zaken onnodige kosten, kosten die niet noodzakelijk zijn. Dus als onze zoon met de klas op schoolreis wil bvb, dan hoef ik er niet op te rekenen dat papa de helft (voor het weinige dat het mss ook zal zijn in het begin) zal betalen...

En dit is nu wel heel ver vooruit kijken in de toekomst, maar ook het inschrijvingsgeld voor hogere studies, huur van studentenkamer of internaat etc etc,

Papa zal zeggen: hij moet maar een jobke doen om dat te bekostigen!

Het absurde van alles is dat, na de opsomming van alle buitengewone kosten waarin hij de helft zou moeten betalen, staat:

In zoverre de kosten gemaakt zijn in gemeen overleg én na voorlegging van de stavingsstukken...

Stavingsstukken.... begin maar eens om voor alles "stavingsstukken" te hebben, kopies van nemen, zeg maar dat het erop neer komt dat ik de komende minimum 17 jaar, telkens er iets is van bijzondere kosten, ik een dossierke zal moeten maken voor meneer, dat aangetekend versturen, drie weken wachten op een antwoord dat ik toch niet zal krijgen.

In het geval het over een buitenlandse schoolreis betreft, als hij van oordeel is dat dit niet noodzakelijk is, tja, en dan?

Nochtans had mijn advocaat me gezegd dat de jeugdrechtbank het nu anders deed wat betreft de alimentatie en die buitengewone kosten, dat ze een hoger bedrag aan alimentatie bepaalden en dat dit bedrag "alles inbegrepen" was, teneinde de mensen dat ganse gedoe van stavingsstukken en gemeen overleg te besparen!

In ons geval was dit veel beter geweest aangezien er met mijn ex absoluut niet te praten valt.

Leuk vooruitzicht te weten dat het elke keer weer discussie en toestanden zullen zijn als er een buitengewone kost moet gemaakt worden... Das uiteindelijk elke keer op de schooi moeten gaan, met mijn "stavingsstukken", om dan toch het deksel op de neus te krijgen...

Turaki

#95 , 03 jul 2012 21:48

Betreffende lenzen, dit is inderdaad een luxe. Een bril is voldoende.
Schoolreizen, stages, ..., daarentegen (en dan vooral de educatieve) horen dan weer wel bij wat normaal is. U zal wel tijdig hierover moeten overleggen (lees: trachten dit duidelijk te maken, AS versturen, en naar de jeugdrechter gaan).
Als u hiervoor vaak genoeg naar de jeugdrechter gaat, en hij daar ook de kosten voor mag dragen, zal hij toch al 2 keer nadenken voor hij moeilijk doet.

En voor studeren: hij is verplicht om de kosten hiervoor mee te dragen, tot uw zoon een diploma heeft. Dit niet willen betalen is geen optie, onderhoudsplicht loopt tot dan. Dat hij niet wil betalen voor "extra's" (mooier kot, geld voor uitgaan,...) is nog begrijpelijk (daar kan uw zoon inderdaad zelf voor zorgen, en is niet noodzakelijk voor zijn studies), maar huur kot, voeding, inschrijvingsgeld, en studiemateriaal zal hij mee moeten bekostigen

marsupilami
Topic Starter

#96 , 04 jul 2012 14:34

Schoolreizen, stages, ..., daarentegen (en dan vooral de educatieve) horen dan weer wel bij wat normaal is. U zal wel tijdig hierover moeten overleggen (lees: trachten dit duidelijk te maken, AS versturen, en naar de jeugdrechter gaan).
Als u hiervoor vaak genoeg naar de jeugdrechter gaat, en hij daar ook de kosten voor mag dragen, zal hij toch al 2 keer nadenken voor hij moeilijk doet.
Het probleem is dat overleggen met hem, trachten duidelijk te maken dat een schoolreis nodig is, onbegonnen werk is!!

En elke keer AS, dat is elke keer drie weken wachten op een eventueel antwoord, dat dan toch negatief zal zijn. In dit geval, als hij van oordeel is dat een schoolreis niet noodzakelijk is, wat doe ik dan, zelf betalen en ermee naar de jeugdrechter gaan?

Dat is toch gekkenwerk als ik telkens zo te werk zal moeten gaan! Reken eens uit aan wat al dat AS mij op den duur zal kosten!

Als U zegt, naar de jeugdrechter gaan, bedoeld U dan na een bepaalde periode, bvb na één schooljaar waarin ik een aantal keer aangetekend heb moeten schrijven voor noodzakelijke dingen en geen antwoord op heb gehad?

eylis

#97 , 04 jul 2012 16:58

marsupilami, ik denk dat je pro-actief kan indekken voor zo'n conflicten:
-bril en blokjes: vraag aan de dokter telkens een bondig medisch attest (in mensennederlands..) dat de noodwendigheid hiervan rechtvaardigt bvb: blokjes MOETEN omdat bij volwasssenheid allerlei complicatie kunnen opduiken als de tanden/kaakstand niet gecorrigeerd worden.
- schoolexcursies: het ministerie van onderwijs verplicht de scholebn er toe dan scolaire excursies en reizen kaderen in het leerplan. De school geeft trouwens altijd een schrijven mee dat de reizen onderdeel uiitmaken van het leerplan en eigenlijk verplicht zijn. dus: kopietje van maken of vragen aan de directie dat ze dit even in een briefje toelichten
-maar het aanbod om de skireis (6e leerjaar) te doen met de school is inderdaad niet echt veplicht. sommige ouders kiezen er ook voor om die niet te doen; en daar kan je inderdaad voor de situatie komen te staan dat je ze zelf betaalt.

en wat de stavingsstukken betreft: de meeste ouders in deze situatie zijn maar wat blij dat ze al bewijzen te zien krijgen waarvoor ze moeten betalen; Het is even administratief even wennen: aankoop doen, kopietje maken van bonnetje en in het envelopje voor de papa steken.
Er zijn vaders die plotsklaps ineens kostenplaatjes van 1000 euro voor hun neus krijgen met een beduimeld briefje: onkosten school periode x-> x datum;
dus ja, die inspanning zal je moeten doen. Maar het verhaal klopt dan aan beide zijden: de papa weet dan ook waarvoor hij betaalt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#98 , 04 jul 2012 18:55

School dient een brief te sturen aan beide ouders.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/formuliere ... genbis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

marsupilami
Topic Starter

#99 , 10 jul 2012 20:28

Zo te horen, is alles best wel goed verlopen voor jou. Daar ben ik blij om.

Een rechter betekent het vonnis niet, dat moet u (eventueel) zelf laten doen door een deurwaarder, maar in uw situatie zou ik het precies aanraden. Dat voorkomt situaties als 'ik wist niet dat er een vonnis was'.
Het vonnis werd dus nog niet betekend, gewoon omdat mijn advocaat zei dat dit niet nodig was...

Nu ik zie dat mijn ex totaal geen alimentatie meer stort, ook de achterstallen niet die in het vonnis stonden vermeldt, en gezien het feit hij geen advocaat had, denk ik te weten dat dit net komt doordat het vonnis niet betekend werd en hij dus doet alsof hij van geen vonnis afweet...

Indien het zo is, kan ik dan morgen niet perfect hetzelfde spelletje spelen als hij achter onze zoon komt?? En zeggen:" huh, ik weet nog van geen vonnis..."

duma

#100 , 11 jul 2012 12:35

Dat zou u kunnen, maar ik zou het niet aanraden. Het zou u zwaar kunnen opbreken achteraf. EN het zou u niet sieren.

Waarom laat u het vonnis dan niet betekenen?

marsupilami
Topic Starter

#101 , 29 jul 2012 15:17

Omdat mijn advocaat blijft zeggen dat dit nog niet nodig is, dat ik hem zijn job moet laten doen, dat hij weet wat hij doet...

Ook iets van dat ik met beroepstermijnen zal zitten etc etc, ik snapte er niks van; kwam erop neer dat als ik het vonnis ging laten betekenen, het nog eerder in mijn nadeel ging zijn dan wat anders.

Terug naar “Andere”