Euthanasie maar ook laatste wens registreren

Weebee
Topic Starter

Euthanasie maar ook laatste wens registreren

#1 , 25 jul 2012 20:25

Ik wil twee dingen laten registreren. Waar kan ik laten registreren dat ik zelf over mijn levensbeëindiging kan beslissen maar tezelfdertijd kan laten registeren wie wel en wie niet op mijn begrafenis mag aanwezig zijn? Waar kan ik dat laten registreren? Bedankt op voorhand.
Mvg
Weebee

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 26 jul 2012 08:29

Iemand anders mag me verbeteren, maar de logica zegt me:
- eens je dood bent, kan je niks meer eisen, behalve via een testament
- gezien je op je eigen begrafenis (hopelijk) dood bent, is er dus enkel je testament een mogelijkheid

Dus lijkt het me dat je:
- in je testament een begunstigde van je niet-reservatoir deel van de erfenis moet toewijzen aan iemand die je vertrouwt.
- die toewijzing onder de voorwaarde van uitvoering van je laatste wilsbeschikking ivm je begrafenis onderwerpen
- eventueel een deurwaarder/notaris voorzien die toeziet op het uitoefenen van die voorwaarden

bartvdv

#3 , 26 jul 2012 08:47

Ik dacht niet dat je iemand kan verbieden naar jouw begrafenis te komen. Een begrafenis is een openbare aangelegenheid.

Reclame

JPV

#4 , 26 jul 2012 09:17

sinds wanneer? Je kan een begrafenisplechtigheid toch perfect in een privé-gebouw laten plaatsvinden? De ter-aardelating of de bijzetting/uitstrooiing zelf kan je natuurlijk niet tegenhouden, gezien begraafplaatsen/meeste strooiweides openbare plaatsen zijn, maar de plechtigheid is zeker privé te regelen. De plaats van uitstrooiing/teraardelating kan je natuurlijk wél geheim proberen te houden.

bartvdv

#5 , 26 jul 2012 09:38

Tuurlijk, in intieme kring... maar op het kerkhof of de uitstrooiing kan je niet vermijden dat iemand vanaf een afstand toekijkt en dus toch deelneemt aan de uitvaart.

Vandebos

#6 , 26 jul 2012 14:09

Wat betreft euthanasie spreekt u best met uw huisarts, deze kan instructies opnemen in uw medisch dossier. Deze zijn bindend. (op voorwaarde dat ze werden genomen op een ogenblik dat u nog over uw volledige mentale capaciteiten beschikte. Overleg hierover met hem haar)

Wat betreft uw begrafenis. Duid schriftelijk een vertrouwenspersoon aan die in uw naam deze regelingen treft, spreek op voorhand met hem af wat u wel en niet wenst. Er zijn tegenwoordig diverse verzekeringsmogelijkheden die u toelaten deze vertrouwenspersoon wettelijk de enige te maken die uw begrafenis kan regelen.

Weebee
Topic Starter

#7 , 26 jul 2012 18:38

Bedankt aan allen voor de duidelijke uitleg.
Mvg
Weebee

siesken

#8 , 26 jul 2012 19:26

Voor euthanasie moet je op het gemeente huis zijn(voor de papier winkel)

j.demoor

#9 , 27 jul 2012 12:03

“Art.4.§ 1. Elke handelingsbekwame meerderjarige of ontvoogde minderjarige kan, voor het geval dat hij zijn wil niet meer kan uiten, schriftelijk in een wilsverklaring zijn wil te kennen geven dat een arts euthanasie toepast indien deze arts er zich van verzekerd heeft :- dat hij lijdt aan een ernstige en ongeneeslijke, door ongeval of ziekte veroorzaakte aandoening;- hij niet meer bij bewustzijn is;- en deze toestand volgens de stand van de wetenschap onomkeerbaar is.In de wilsverklaring kunnen één of meer meerderjarige vertrouwenspersonen in volgorde van voorkeur aangewezen worden, die de behandelende arts op de hoogte brengen van de wil van de patiënt...”(28 MEI 2002. - Wet betreffende de euthanasie).

“Art.1.De wilsverklaring bedoeld in artikel 4 van de wet van 28 mei 2002 betreffende de euthanasie en opgesteld overeenkomstig het koninklijk besluit van 2 april 2003 houdende vaststelling van de wijze waarop de wilsverklaring inzake euthanasie wordt opgesteld, herbevestigd, herzien of ingetrokken, kan worden geregistreerd bij het gemeentebestuur van de woonplaats van de persoon waarop de verklaring betrekking heeft...”(27 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot regeling van de wijze waarop de wilsverklaring inzake euthanasie wordt geregistreerd en via de diensten van het Rijksregister aan de betrokken artsen wordt meegedeeld).

In een afzonderlijke onderhandse akte kan u diezelfde vertrouwenspersonen opdragen uw begrafenis te laten plaatshebben zoals u bepaalt,mits zij daarin die lastgeving aanvaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”