Weghouden zoontje

becca1987
Topic Starter

Weghouden zoontje

#1 , 05 jul 2012 22:32

Ik en mijn ex vriend hebben drie kindjes samen, waarvan 2 door hem erkend zijn en de jongste mijn naam draagt. We hadden een omgangregeling via kort geding rechtbank dat mijn ex om de twee weken een weekend bezoekrecht had. Verleden week dinsdag is hij echter mijn zoontje van school gaan afhalen, en heeft deze sindsdien nog niet terug gebracht. Ik ging aangifte hiervan gaan doen bij de politie, en kwam ginder te weten dat het vonnis ondertussen verlopen was, en dat ik totaal niks kon veranderen aan de situatie, toch niet via de politie. De advocaten moesten het maar oplossen.
Mijn dochter mist haar broer enorm, en vraagt ook de hele tijd naar papa en haar broer. Ik heb mijn zoontje sindsdien nog niet gehoord of gezien, en mijn ex eist dat ik de bezoeksregeling verder zet en mijn dochter dus ook meegeef. Maar hij gaat ze ook niet terug brengen. Iemand raad hoe deze situatie zo snel mogelijk opgelost kan worden, want verzoeksschriften voor jeugdrehtbank liggen neer, maar zo lang kan ik mijn zoontje eht niet missen, en zo lang wil ik mijn dochter haar vader niet ontzeggen. Hij heeft evenveel reht op haar als mij, ma da geld voor mijn zoon ook.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2012 23:44

Vonnis verlopen????
Voorlopige maatregelen dus met einddatum.
In principe hebben beide ouders evenveel rechten ( en plichten).
Gezien op dit ogenblik dus geen vonnis ...
Er is dus blijkbaar nog contact
/
Is het mogelijk een bemiddelaar in te schakelen. http://www.juridat.be/bemiddeling" onclick="window.open(this.href);return false;
PS bezoekrecht??? dat bestaat al enkele jaren niet meer.

becca1987
Topic Starter

#3 , 06 jul 2012 06:50

Ja, we hebben nog contact, en hebben beide altijd gehandeld in belang van onze kinderen. Nu echter is het weer grote ruzie omdat hij mijn zoon heeft meegenomen, en ik hem niet mag zien. Hij mag onze dohter nu ook niet zien, uit schrik dat hij ze ook achterhoud.
Ja, kort geding had uitspraak gedaan, met een einddatum na drie maanden blijkbaar, tenzij er ondertussen verzoeksshrift bij de jeugdrechtbank werd neergelegd. Door een misverstand bij beide advocaten is dit echter niet gebeurt. Maar vonnis was blijkbaar al 6maanden verlopen, en toch ging die regeling nog goed.
Een bemiddelaar inschakelen gaat denk ik niet helpen, hij is onredelijk. Hij wil mijn zoontje pas terug brengen als ik direct teken voor co ouderschap, zonder een geldig vonnis. Hij gebruikt onze zoon gewoon.

Reclame

duma

#4 , 06 jul 2012 09:14

Co-ouderschap is er altijd, vonnis of geen vonnis, tenzij er sprake is van ersntig misbruik (alcoholisme, mishandeling, ...) door een van de ouders. In zo'n geval kan een rechter (en enkel een rechter) beslissen dat er geen co-ouderschap meer is. Maar zoals ik al zeg: Dan moeten er ernstige aanwijzingen zijn, wat bij jullie vermoedelijk niet het geval is.

Zonder vonnis hebben jullie beiden trouwens evenveel rechten en plichten. Daar hoeft dus helemaal niet voor getekend te worden. Uw ex heeft op deze moment co-ouderschap.

becca1987
Topic Starter

#5 , 06 jul 2012 20:03

Maar bij co ouderschap komt mijn zoontje toch terug naar huis. Mijn ex weigert gewoon hem terug naar huis te brengen, hij eist hem volledig op voor hem.

eylis

#6 , 06 jul 2012 20:17

omdat er dus momenteel géén geldend vonnis is dat het omgangsrecht of VERBLIJFSCO-ouderschap regelt, is wel nog steeds de fundamentele co-ouderschap van kracht: dwz dat er redelijk contact moghelijk moet zijn tussen de kinderen en hun beide ouders.
Dus als de vader jullie zoontje onttrekt aan een minimaal contact met jou en jij ontrekt de vader aan een minimaal contact met jullie dichter, schenden jullie beiden een fundamenteel recht van elkaar. Bovendien beschadigen jullie de relaties van beide kinderen met de andere ouder én besschadigen jullie beiden ook de relaties van de kinderen tov elkaar. Ok, je ex heeft er een potje van gemaakt, kom grootmoedig zelf over de brug:
dan komt er nog schot in de zaak: stel je een voorlopige regeling voor die aanleunt bij de regeling die voordien werd opgevolgd.
En als die advocaten dingen over het hoofd hebben gezien, hebben ze hun werk niet gedaan. Vraag hen samen te bemiddelen om tot een voorlopige consensus te komen. Vraag je advocaat dat zij/hij de advocaat van de papa vraagt om hem duidelijk uit te leggen voor wat verstrekkende gevolgen hij kan verwachten als hij pertinent omgangsrecht en co-ouderschap saboteert. Tegenwoordig wordt dat strafrechtelijk vervolgd.
Als deze hetze daadwerkelijk de fout is van de advocaten, dat ze dan hun beste beentje in onderhandelingsstrategie maar eens voorzetten....Gratis welteverstaan....

becca1987
Topic Starter

#7 , 06 jul 2012 20:26

Ik wil de regeling verder zetten zoals we hadden afgesproken, maar mijn ex weigert gewoon om samen te zitten. Ik weet dat ik de relatie tussen broer en zus schaadt, maar als ik toesta dat hij ze meeneemt dan brengt hij haar ook niet terug. In mijn ex zijn ogen is er hier geen gezinssituatie omdat ik alleenstaand ben, met de drie kindjes. Terwijl hij samenwoond is en net een nieuwe baby heeft. Zijn advocate heeft al reeds een brief ontvangen van mijn advocaat, maar weigeren gewoon er op te reageren.

eylis

#8 , 06 jul 2012 21:48

je ex schendt het fundamentele recht tot contact met je kind. Start best de zaak op voor jeugdrechtbank zodat een omgangsregelingvonnis ten gronde wordt uitgesproken.
De weigering van de papa om contact met je kind te hebben zal de rechter niet gunstig stemmen.

becca1987
Topic Starter

#9 , 06 jul 2012 22:10

De zaal is al opgestart bij de jeugdrechtbank, maar dat duurt zolang, wil mijn dochter zolang haar vader niet ontzeggen, deze avond heeft ze eens met broer en papa gebeld. Als ik aan de telefoon kom legt mijn ex de telefoon dicht.

j.demoor

#10 , 07 jul 2012 09:14

“Art.19...Alvorens recht te doen, kan de rechter, in elke stand van de rechtspleging, een voorafgaande maatregel bevelen om de vordering te onderzoeken of een tussengeschil te regelen dat betrekking heeft op een dergelijke maatregel, dan wel de toestand van de partijen voorlopig te regelen. De meest gerede partij kan hiertoe de zaak in elke stand van het geding voor de rechter brengen bij eenvoudig schriftelijk verzoek neergelegd ter of toegezonden aan de griffie...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘want verzoeksschriften voor jeugdrehtbank liggen neer’

U kan dus de jeugdrechtbank GEMOTIVEERD verzoeken ‘de toestand van de partijen voorlopig te regelen‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”