mindervaliditeit, inkomensvervangende tegemoetkoming,erfenis

warkopke
Topic Starter

mindervaliditeit, inkomensvervangende tegemoetkoming,erfenis

#1 , 25 jun 2012 12:38

hallo , zou graag wat meer weten over volgend onderwerp...ik heb een mindervaliditeit..,inkomensvervangendetegemoetkoming en huursubsidie....nu binnekort krijg ik een erfenis, gaan ze dan één van mn inkomens afnemen of verlagen?of word daar helemaal niet naar gekeken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jun 2012 13:43

Een erfenis is geen inkomen. Het is een 'vermogen'. U blijft recht hebben op uw invaliditeitsuitkeringen. Afhankelijk van de grootte van uw erfenis , kan men wel rekening houden met een inkomen uit intrest en/of huur. Ik denk dat die huursubsidie (OCMW?) wel eens kan herbekeken worden. U dient in alle geval die erfenis te melden aan de betrokken instantie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

warkopke
Topic Starter

#3 , 26 jun 2012 12:07

nee de huursubsidie komt van de vlaamse overheid..dus ik kan nog het beste die erfenis weigeren dan als ik hier verlies aan maak?of kan dit niet?

Reclame

warkopke
Topic Starter

#4 , 26 jun 2012 16:10

is het mogellijk om jezelf te onterven?

krisje1973

#5 , 26 jun 2012 19:21

De huursubsidie heeft niets te maken met de erfenis.

Het enige wat kan gebeuren is dat je binnen 2 jaar, na aangifte van deze erfenis op je belasting formulier, minder HS krijgt.
Maar de HS is ook beperkt in tijd, nl 9 jaar.

Maak voor jezelf uit of verwerpen erfenis wel voordelig is.

warkopke
Topic Starter

#6 , 26 jun 2012 19:46

hs is bij mij voor heel mn leven,als ik dat op 10 jaar tel,of 20 jaar..dan komt het me misschien beter uit erfenis te verwerpen.

krisje1973

#7 , 26 jun 2012 20:20

Toch oppassen, dacht ik ook.
Ben 80% invalide maar na 9 jaar is HS wel gestopt.

Ligt er natuurlijk ook aan hoeveel HS je krijgt maar is toch beperkt in euro's.
Als erfenis veel hoger is, waarom dan verwerpen?

warkopke
Topic Starter

#8 , 28 jun 2012 20:19

vind ik raar krisje want normaal gezien is huursubsidie voor n invalide vanaf 66% voor het hele leven..als je woning conform is met je handicap , ik krijg 230 euro huursubsidie per maand dus telt al wel./
weet niet hoeveel erfenis is maar werkt het ook niet zo dat je n bepaald bedrag mag ontvangen vooor ze beginne snoeien??

warkopke
Topic Starter

#9 , 28 jun 2012 20:32

"quote"De huursubsidie wordt berekend op basis van uw inkomen. Ze wordt maximaal gedurende negen jaar uitbetaald en neemt af in de loop van die periode. Uitzondering: bejaarde of gehandicapte huurders ontvangen levenslang het startbedrag van de huursubsidie zolang zij in een conforme en aangepaste woning blijven wonen

Terug naar “Andere”