verblijfsvergunning Brit

stephjay
Topic Starter

verblijfsvergunning Brit

#1 , 20 jun 2012 20:52

Geachte,
Ik ben samen met een britse man. Na lang overleggen hadden wij beslist om dichter bij elkaar te zijn en dit hier in belgie te doen.
Hij kwam hier wonen en schreef zich in in vdab en de gemeente. Ik was op dit moment 8 maand zwanger. Wij hadden het idee doordat europa open grenzen heeft dat dit een makkelijke zaak was om een verblijfsvergunning te krijgen. Maar dit blijkt helemaal niet zo te zijn. De dame in het gemeentehuis gaf ons papieren en wij hadden daar verder ons niet echt ongerust in gemaakt.
Na 3 maanden gingen wij terug en omdat mijn vriend nog steeds geen werk had maar wel een cursus nederlands fulltime deed kreeg hij een bijlage 21. Een andere dame vroeg ons waarom we geen aanvraag ingediend hadden betrekkende bloedverwant. Dat hij meer kans ging maken dan. Wij waren aangedaan dat de eerste dame ons dit nooit verteld had. Later gingen we terug naar het gemeentehuis om meer informatie te krijgen over wat we nu moesten. Terug was het de eerste dame en die zei dat wij persoonlijk een brief moesten schrijven dat wij in beroep gingen gaan. Het klonk weeral zo simpel. Na onderzoek zag ik dat het een verzoekschrift moest worden met heel specifieke eisen. Daar wij geen tijd en geen geld hadden voor een advocaat had ik zelf op basis van een voorbeeldbrief een verzoekschrift ingediend. Hopend dat dit voldoende was en met verduidelijking dat mijn vriend hier dus wel een zoon heeft. We hadden het rolrecht betaald. Ondertussen had mijn vriend een ongeluk waarbij zijn brits pasport vernield was. Wij vroegen een nieuwe pas aan maar ook dat duurt natuurlijk een tijd. We kregen een aangetekende zending en konden die niet verkrijgen zonder geldige pas. Na een hele smak geld weer te betalen hebben we de pas dan uiteindelijk verkregen met versnelde procedure. Gisteren konden we de brief ophalen en ik concludeerde dat dit niet in een algemeen humaan nederlands is. Ik mail de afzender, raad van vreemedelingenbetwistingen, of ze mij kunnen uitleggen wat hiermee bedoeld word, maar krijg als antwoord dat ze dat niet kunnen doen. Daarom kom ik dus hier met hopelijk een antwoord van iemand die ons verder kan helpen wat onze opties zijn. De brief vermeld dat het verzoekschrift onontvankeliik is omdat het geen geldig middel bevat. En dat we 15 dagen tijd hebben na het versturen van deze brief, wat 5 juni was,. Houden ze geen rekening met wanneer de brief ontvangen is dan? Wat kan ik hier nu aan gaan doen? Mijn vriend raakt gefrustreerd omdat alles zo moeilijk gaat hier en ik moet de blijvende motivator zijn achter dit alles. Kan iemand mij aub verder helpen? Alvast heel erg bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stephjay
Topic Starter

#2 , 21 jun 2012 12:38

Echt niemand hier die me kan uitleggen wat de brief nu wil zeggen??
en of de datum ingaat van het moment dat je de brief ontvangt of vanaf wanneer ze het versturen??
bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2012 13:08

Aangetekend schrijven met ontvangstbewijs : Normaal van kracht de eerste dag na de aanbieding...
AS zonder ontvangstbewijs: 3de dag nadat brief is afgegeven bij de post.
U hebt dan 15 dagen tijd om in beroep te gaan ( of te reageren).
Dat uw vriend geen geldige documenten heeft is niet de zaak van de overheid.

Schreef zich in ....wil dus zeggen geen werk.... wet vreemdelingen 15 dec 1980 regelt de toegang en verblijf.
vooral art 7 denk ik zal van belang zijn...

Bijlage 21 ...is het bevel om het grondgebied te verlaten....binnen de x dagen.

En op basis van wat had die eerste dame dat moeten zeggen..... Dan had ze in elk geval kennis moeten hebben van alles wat u hier hebt geschreven en onze vraag is dus was dat?
Op de gemeente zal men toch gezegd hebben naar waar u die brief moest schrijven?

En waarom duurt het verkrijgen van een Brits paspoort zo lang?
Wat is daar de normale procedure?

Wat stond er in de brief en van wie kwam die?

Reclame

stephjay
Topic Starter

#4 , 21 jun 2012 22:43

Bedankt voor uw antwoord,
Ok, dus dat wil zeggen dat er verder niets aan kan veranderd worden als de uiteindelijke datum 15 dagen na ontvangst is. Dus er word geen rekening gehouden met het feit wanneer mensen de brief daadwerkelijk ontvangen.
De datum op de brief staat op 5 juni dzw dat ik ten laatste op 23 juni moet reageren zonder uitzondering?
En neen mijn vriend heeft nog geen werk omdat overal nederlands gevraagd word, zelfs al heeft hij een bachelor, daarom dat hij dan ook een cursus nederlands volgt.
De dame had ook kunnen zeggen doordat ik zwanger was om dit zo in bijlage 19 aan te stippen. Wat ze niet deed, de 2de dame vroeg zich af waarom dit niet vermeld werd.
Het enige wat mij vermeld werd als we onze bijlage 21 kregen was , stuur een persoonlijke brief naar de raad voor vreemdelingen betwistingen.
Een brits paspoort moet via parijs naar uk en duurt 6 weken, En dan was die ook nog een zoek geraakt in de post, ondanks een verzekerde verzending.
De laatste brief die ik ontving was terug van de raad van vreemdelingenbetwistingen met de vermelding dat het verzoekschrift onontvankelijk voor komt omdat het geen middel bevat. en dat de kamer zonder terechtzetting uitspraak zal doen tenzij een van de partijen binnen een termijn van 15 dagen, vraagt om gehoord te worden. En dat een verzoek tot horen dient vergezeld te zijn van 4 afschriften . Is er een mogelijkheid dat ik die zelf opstel?
Wij hebben gewoon een hele boel bad luck gehad, maar wij zijn geen profiteurs of weet ik veel wat. Wij willen gewoon samen een toekomst opbouwen in Belgie en niet in Uk en samen onze zoon opvoeden. Ik begrijp niet dat dit zo moeilijk is. Alvast bedankt

stephjay
Topic Starter

#5 , 21 jun 2012 22:54

Ik vraag mij vooral af wat ze bedoelen met het feit dat het verzoekschrift geen middel bevat
En ook wat een verzoek tot horen is, en of de datum echt niet met enkele dagen kan uitgesteld worden. Kan er alsnog beroep gedaan worden dan op die beslissing?

stephjay
Topic Starter

#6 , 22 jun 2012 10:32

Ik heb deze morgen naar een advocaat geweest.
Ik kan dus niks meer doen aan het verworpen verzoeksschrift. Wat bedoeld dat mijn vriend het bevel zal krijgen het land te verlaten.
Een beroep tegen de vreemdelingendienst bij de raad van staten raad de advocaat af. Hij denkt dat dit zinloos is.
Mijn vriend zal nu dus 3 maand illegaal hier moeten blijven, en heeft zelfs geen recht om werk te zoeken. Als hij opnieuw een aanvraag indien moet hij werk hebben, maar hoe kan je dit allemaal perfect plannen. 9 op 10 jobs waarvoor hij solliciteert stuurt zelfs niet eens iets terug. Ik dacht echt dat Belgie wat meer open minded was.
Dit is echt mensen kapot maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2012 10:40

Het beste is dat hij teruggaat naar Brittannië en van daaruit terug probeert...
Grootste probleem is als hij blijft en wordt gecontroleerd dat er een periode zal aangeduid worden dat hij niet binnen mag .... opletten want dat loopt van 1 tot 10 jaar verbod om op grondgebied te verblijven.
Het beste wat u kan doen is bij dienst vreemdelingen Brussel (per mail) eens vragen hoe u en uw vriend de zaak kan oplossen.
Ik denk dat de beste oplossing huwen is... en u die zich voor hem borg stelt ....

Terug naar “Andere”