Geachte,
Ik ben samen met een britse man. Na lang overleggen hadden wij beslist om dichter bij elkaar te zijn en dit hier in belgie te doen.
Hij kwam hier wonen en schreef zich in in vdab en de gemeente. Ik was op dit moment 8 maand zwanger. Wij hadden het idee doordat europa open grenzen heeft dat dit een makkelijke zaak was om een verblijfsvergunning te krijgen. Maar dit blijkt helemaal niet zo te zijn. De dame in het gemeentehuis gaf ons papieren en wij hadden daar verder ons niet echt ongerust in gemaakt.
Na 3 maanden gingen wij terug en omdat mijn vriend nog steeds geen werk had maar wel een cursus nederlands fulltime deed kreeg hij een bijlage 21. Een andere dame vroeg ons waarom we geen aanvraag ingediend hadden betrekkende bloedverwant. Dat hij meer kans ging maken dan. Wij waren aangedaan dat de eerste dame ons dit nooit verteld had. Later gingen we terug naar het gemeentehuis om meer informatie te krijgen over wat we nu moesten. Terug was het de eerste dame en die zei dat wij persoonlijk een brief moesten schrijven dat wij in beroep gingen gaan. Het klonk weeral zo simpel. Na onderzoek zag ik dat het een verzoekschrift moest worden met heel specifieke eisen. Daar wij geen tijd en geen geld hadden voor een advocaat had ik zelf op basis van een voorbeeldbrief een verzoekschrift ingediend. Hopend dat dit voldoende was en met verduidelijking dat mijn vriend hier dus wel een zoon heeft. We hadden het rolrecht betaald. Ondertussen had mijn vriend een ongeluk waarbij zijn brits pasport vernield was. Wij vroegen een nieuwe pas aan maar ook dat duurt natuurlijk een tijd. We kregen een aangetekende zending en konden die niet verkrijgen zonder geldige pas. Na een hele smak geld weer te betalen hebben we de pas dan uiteindelijk verkregen met versnelde procedure. Gisteren konden we de brief ophalen en ik concludeerde dat dit niet in een algemeen humaan nederlands is. Ik mail de afzender, raad van vreemedelingenbetwistingen, of ze mij kunnen uitleggen wat hiermee bedoeld word, maar krijg als antwoord dat ze dat niet kunnen doen. Daarom kom ik dus hier met hopelijk een antwoord van iemand die ons verder kan helpen wat onze opties zijn. De brief vermeld dat het verzoekschrift onontvankeliik is omdat het geen geldig middel bevat. En dat we 15 dagen tijd hebben na het versturen van deze brief, wat 5 juni was,. Houden ze geen rekening met wanneer de brief ontvangen is dan? Wat kan ik hier nu aan gaan doen? Mijn vriend raakt gefrustreerd omdat alles zo moeilijk gaat hier en ik moet de blijvende motivator zijn achter dit alles. Kan iemand mij aub verder helpen? Alvast heel erg bedankt.