Co-ouderschap

Miebel
Topic Starter

Co-ouderschap

#1 , 08 mei 2012 10:54

Hoi,

ik hoop dat ik in het juiste gedeelte zit - dit is mijn eerste berichtje hier.

Sinds een hele tijd is het moeilijk regelen tussen mijn ex en ik voor de kinderen.
Hij was dan in november 2011 naar het vredegerecht gestapt, ik heb toen al zijn eisen ingewilligd, en mij hier ook mooi aan gehouden.
Hij daarentegen, dat is een ander verhaal. Hij houdt zich niet aan afspraken en regelingen, vakanties, noem het maar op...

Nu zitten de kinderen elk weekend bij mij, en door de week bij hem (dit was makkelijker sinds we apart zijn gaan wonen in het midden van het schooljaar 2 jaar geleden, en we de kids niet van school wouden veranderen in het midden van het jaar).
Maar nu alles zo stroef gaat, en zelfs met een uitspraak van de vrederechter hij zich er nog niet aan houdt, wil ik dat dit veranderd.

Als ik naar de jeugdrechtbank ga, en ik 'eis' co-ouderschap met een school in het midden, zou ik kans maken dat te winnen?
(liefst van al zou ik ze altijd bij mij hebben nu ik zie hoe het in de praktijk gaat met die regelingen, maar dat kennen ze niet meer toe zeker?).

Alvast bedankt voor het advies!

Groetjes, Miebel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2012 10:58

En waar houdt hij zich niet aan?

Miebel
Topic Starter

#3 , 08 mei 2012 11:01

De uren die hij zelf op papier had opgesteld, het brengen/halen van de kinderen (het voorbije weekend heb ik ze gewoon niet te zien gekregen, omdat hij daar zin in had).
Dat is voor mij het ergste.

Ook de weekends wisselt hij maar om gelijk het hem uitkomt, hij houdt mij van niets op de hoogte ivm school en andere zaken, ...

Reclame

Franciscus

#4 , 08 mei 2012 18:35

Zoals gezegd een vonnis is een overeenkomst die tussen partijen wet is en tegenstelbaar is aan derden.
Dus met het vonnis kan u elke maal dat hij zich daar niet aan houdt aangifte bij de politie doen.
Uiteindelijk kan hier een strafrechtelijke veroordeling uit voorkomen.
Met deze bewijzen kan u een burgerlijke procedure opstarten om de overeenkomst (vonnis vrederechter) gezien tegenpartij zich er niet aan houdt te wijzigen.
Er is een verschil tussen bi-locatie en co-ouderschap wat u steeds hebt.

Bestaat de mogelijkheid dat uw ex nog samen met u de zaak via bemiddelaar kan wil bespreken en regelen?
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

en pro deo advocaat
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;

PS mocht u problemen hebben naar juridische procedure via politie.... hier vragen en of eens gaan praten met de dienst SLAZO van uw lokale politiezone. Deze kunnen u steeds info geven en of zelfs begeleiden bij de aangifte.

Miebel
Topic Starter

#5 , 10 mei 2012 16:23

Alvast enorm bedankt voor de antwoorden.
@ Franciscus, de mogelijkheid om via een bemiddelaar de zaak te bespreken en regelen met de ex is uitgesloten. Ik wou dat we zo nog konden praten, maar bij hem is het gewoon doodse stilte, ofwel gaat hij dreigen, verwijten maken, schelden, ... Kortom: er valt niet te praten met hem...

Nu blijft mijn vraag wel, als ik ga voor bi-locatie, met een school in het midden, is dit haalbaar of kan ik daar beter niet aan beginnen?

Groetjes, Miebel

Franciscus

#6 , 12 mei 2012 13:33

Is qua bemiddelaar dat ooit voorgesteld?
Stel je gaat nu naar de rechtbank en ter zitting vraagt je ex aan de voorzitter dat hij het wil proberen met een bemiddelaar daar sta je dan....
Nu kan je dat deurtje ook toe doen... want wil niet meewerken...

Maar heb je onweerlegbare bewijzen dat uw ex zich niet aan het vonnis houdt dus vaststellingen/meldingen bij de politie.
Maar de vraag gezien vermoedelijk hun leeftijd en beter contact zou u zeker kunnen stellen.

duma

#7 , 12 mei 2012 15:26

Ik treed Fransiscus bij in het bemiddelaar-gedoe. Onze advocaat raadde ons dat ook aan, om alvast die piste te bewandelen zodat aan de rechter getoond kon worden dat wij die stap gezet hadden en dat op niets uitdraaide. De kans is reeël dat je op bemiddeling gestuurd wordt, maar als je dan kan zeggen: We hebben het al geprobeerd en het is mislukt ... Dat is een ander verhaal. Wij wisten ook op voorhand dat de ex niet wou bemiddelen, maar 't is het beste geld besteed geweest in heel de rechtszaak :)

Miebel
Topic Starter

#8 , 15 mei 2012 16:48

Ok, dan zal ik eerst proberen te bemiddelen met hem. Hoewel ik weet dat hij gaat wringen op elk punt.
Hij is voorstander van bi-locatie zegt hij, toch gaat hij het aanvechten als ik het aanvraag.
Hij wil dat de kinderen meer bij mij zijn, en toch houdt hij ze in de weekends weg bij mij...

Ik weet ondertussen niet meer waar mijn hoofd staat...

Terug naar “Andere”