Er weze aan herinnerd dat het domicilie de plaats is waar een persoon zijn hoofdverblijf heeft en waar hij geacht wordt aanwezig te zijn voor het uitoefenen van zijn rechten en het nakomen van zijn verplichtingen,
"fraus omnia corrumpit”.
Bedankt Oude Belg voor deze exhaustive toelichting .
Iedere Belg wordt veronderstelt de wet te kennen , zoals spreekwoord zegt , maar in praktijk is dit onmogelijk.
Tot hiertoe had ik het foute idee dat domicilie en hoofdverblijf synoniem waren . Dacht dat een "officiele " inschrijving in bevolk. reg. voldoende was voor het uitoefenen van rechten en nakomen van verplichtingen . Ook de enige plaats waar "officiele " correspondentie bezorgd wordt ( belastingen , politie , sociale zekerh. enz.) . Nu kan ik wel op de blaren gaan zitten , ja .
Blijft nog altijd mijn probleem , die vermeld is in andere post , met zelfde titel , ( sorry voor dubbel posten , ben nieuw ) :
" Kan een niet als woning geregistreerd gebouw , waar effectief hoofdverblijfplaats is , ingeschreven worden in bevolkingsregister " ( en hier heb ik het niet over een illegale caravan of chalet , maar het bedrijfsgebouw op mijn eigendom , waar mijn zaak gevestigd is.).
Hier lijkt mij art. 3 wet 19 juli 1991 , alsook art. 16 § 1 KB 16 juli 1992 , en ministeriële omzendbrief 7 oktober 1992 artikel 11 -- toch niet mee in tegenspraak te zijn , aangezien deze artikelen de term "hoofdverblijf PLAATS " in feite definieren , zonder uitspraak te doen over welk type "bebouwing " bedoeld is. Of wordt dit doorkruist door andere regelgeving ?
Ik heb verder voldoende weet van allerlei misbruiken ( domiciliefraude) , zoals het ontlopen van verplichtingen en uitoefenen van allerlei rechten , zeker op het vlak van sociale uitkeringen . Mij lijkt belangrijker : Reddite ergo quae sunt Caesaris, Caesari .
Alleen moet men kennis hebben van wat de keizer toekomt.Dank aan diegenen die de kennis willen delen.