domiciliering bij ouders

ikke87
Topic Starter

domiciliering bij ouders

#1 , 15 mei 2007 18:44

hallo,

ik ben een meisje van 19,mijn domiciliering staat nog bij mijn moeder maar onlangs zette zij mij buiten en sindsdien logeer ik bij iemand anders. Nu kan ik daar niet meer blijven en mijn moeder wil me niet terug binnenlaten. Kan zij dit zomaar doen aangezien mijn domicilie daar wel staat? En wat kan ik daar aan doen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 mei 2007 20:32

Uw domicilie is maar de notering in het bevolkingsregister van de plaats waar u woont (waar u of uw ouders ooit verklaard hebben dat u woont). Het is dus niet uit uw domicilie dat u rechten kan halen.

Uw ouders zijn wel onderhoudsplichtig voor U. Natuurlijk bent u meerderjarig. Als uw ouders U een hogere studie hebben laten aanvangen, dan blijft dat onderhoud duren.

Studeert u echter niet meer of niet verder, dan vrees ik dat u op uzelf aangewezen bent. Zoals bijna iedereen wordt u dan werkend of werkzoekend en zal u moeten leven van uw loon of van een vervangingsinkomen.

Inschrijven bij de RVA is een eerste stap, als u geen werk zou hebben.

Het OCMW van de gemeente waar u woont (ik weet het, momenteel woont u nergens, dus waar u laatst ingeschreven was) moet u onmiddellijk kunnen helpen.

Misschien is er nog een verzoening mogelijk. Zoniet, dan zal je sterk moeten zijn! Ogen open voor valse vrienden.

j.demoor

#3 , 17 mei 2007 09:55

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de HUISVESTING, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?zorgen voor de HUISVESTING? moet niet noodzakelijk in de ouderlijke woning gebeuren en vervalt bij voltooiing van de opleiding.

?Art.7.? 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...? 4. De aangifte bedoeld in ? 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.?1.De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie,dat wil zeggen de vaststelling van een EFFECTIEF verblijf??(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

?Art.20.? 3. De personen die, doordat zij geen of niet langer een verblijfplaats hebben, de maatschappelijke bijstand vragen in de zin van artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn of het bestaansminimum waarin de wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op een bestaansminimum voorziet, komen in aanmerking voor de inschrijving op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van een gemeente wegens een gebrek aan voldoende bestaansmiddelen.?(Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters ).

?Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...?(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

?Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders...die BEHOEFTIG zijn.Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien zijn wederkerig.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”