dagvaarding

waterproof
Topic Starter

dagvaarding

#1 , 02 apr 2007 10:24

Ik heb een dagvaarding ontvangen van mijn ex-vrouw, dit in een zaak van spaargelden van onze dochter.

Kort geschetst: mijn ex-vrouw wilt mij hierin betrekken, ook al is het haar handtekening die staat onder de verrichting om spaargelden van de dochter, rond haar 18e verjaardag, te gebruiken voor eigen beleggingen. Het geld is eerst overgeschreven naar een gemeenschappelijke rekening om daarna te verdwijnen naar haar persoonlijke rekening. (ter informatie: zelf beschikte ik niet over persoonlijke rekeningen en ik weet ook dat echtgenoten niet kunnen stelen van elkaar, maar hoe zit het met gelden van de kinderen?)

De aanvraag om het geld over te schrijven dateert van 5 dagen voor de 18e verjaardag van onze dochter, maar wegens problemen met feestdagen en beschikbare gelden, is de opdracht om het geld van de rekening van de dochter te halen, getekend door mijn ex-vrouw en een bankbediende, 4 dagen na de 18e verjaardag. Zo heeft mijn ex-vrouw ook de spaarrekening van mijn dochter, toen was mijn dochter bijna 20, geliquideerd en de gelden overgeschreven naar een gemeenschappelijke rekening. (Heb hiervan een duidelijk afschrift m?t haar handtekening)

Nu is mijn vraag, wat zijn de mogelijkheden om hierop te reageren. Ik heb copies en andere informatie van de bank, waaruit blijkt dat dit een actie van haar alleen is. Ik kan ook bewijzen zwart op wit dat mijn ex-vrouw op allerhande manieren (vervalsing van rekeningen/facturen, sturen van fictieve rekeningen, vervalsen van doktersvoorschriften, .... ) aan geld tracht te geraken.

Kan ik ook de bank hierbij betrekken wegens bv. "misbruik van vertrouwen"?

Alvast bedankt voor de informatie/mogelijkheden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 02 apr 2007 10:54

Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding(Rb Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,p 272).

waterproof
Topic Starter

#3 , 02 apr 2007 11:04

Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding(Rb Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,p 272).
Dank voor de informatie. Het waren niet alleen eigen gelden van de ouders, maar ook gelden van de dochter, van vakantiewerk, nieuwjaar, communie, .... die hier op werden geplaatst. De geld is trouwens van haar rekening gegaan, 6 dagen naar haar 18e verjaardag en de opdracht hiertoe werd gegeven 5 dagen na haar 18e verjaardag.

Maar wat met de dagvaarding?

Reclame

j.demoor

#4 , 04 apr 2007 15:51

?Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met UITSLUITING van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten?(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

?4 dagen na de 18e verjaardag? was de dochter geen minderjarige meer en hadden de ouders dus geen recht van beheer meer.

?Art.462.Diefstallen gepleegd door...bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.Ieder ander persoon die aan deze diefstallen deelneemt...wordt gestraft alsof de vorige bepaling niet bestond.?(Strafwetboek).

?De bank? is ?ieder ander persoon? en is dus strafbaar wegens deelneming aan diefstal,tenzij verjaring.

Ik ga ervan uit dat de dochter haar moeder dagvaardde voor de burgerlijke rechter teneinde de gelden van haar spaarboekje terug te vorderen.Zolang u niet gedagvaard bent dient u niets te ondernemen.Zodra u dit wel bent dient u aan te tonen dat u het geld niet afnam en dat het door toedoen van de moeder van uw gemeenschappelijke rekening naar haar eigen rekening overgeschreven werd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

waterproof
Topic Starter

#5 , 04 apr 2007 17:46

Dank voor uw antwoord.

Ik heb dagvaarding ontvangen, omdat zij, zo stelt ze in dagvaarding, wij toen gehuwd waren en ik dus mee verantwoordelijk ben en alzo de helft moet mee betalen, alsook alle gerechtskosten."

Hoe kan ik dat bv. bewijzen? Het geld van de rekening is eerst naar een gemeenschappelijke rekening gegaan en daarna naar de persoonlijke effectenrekening van mijn ex-vrouw. Op alle bankafschriften staat enkel haar handtekening.

Ik heb bij de bank ook de afschriften opgevraagd van de volmachten, omdat ik twijfel of ik wel getekend heb. Deze aanvraag, aangetekend, is reeds 1,5 maand in het bezit van de bank, maar nog niets ontvangen.

Terug naar “Andere”