Vaderschapstest/erkenning weigeren, moeilijke situatie

LisaR
Topic Starter

Vaderschapstest/erkenning weigeren, moeilijke situatie

#1 , 19 jun 2011 12:04

Een vriendin van mij is 5,5 maanden zwanger van een man waar ze niets (meer) voor voelt. Na 3 maanden is ze te weten gekomen dat ze zwanger van hem is. Deze man verblijft hier illegaal en heeft (mondeling) toegegeven dat hij haar bewust heeft zwanger gemaakt om hier te kunnen blijven :evil: . Bovendien is hij niet bepaald goed voor haar: drinkt, scheldt haar uit, enz. Hij heeft nooit bij haar ingewoond.

De man zit ondertussen vast in een asielcentrum, maar stuurt constant een advocaat op haar af (op afstand gefinancierd). Hij eist namelijk een vaderschapstest en er wordt gedreigd met een rechtzaak als ze niet tekent...

Kan ze deze test blijven weigeren? Kan ze een erkenning tegenhouden? Het is duidelijk dat 'de vader' het kind geen stabiele toekomst kan bieden en mijn vriendin wil absoluut niets meer met hem te maken hebben (ze voelt zich terecht misbruikt). Omdat hij hier illegaal is, heeft hij dan überhaupt enige rechten?

Kan u ons advies geven aub? Mijn vriendin kan zich geen advocaat veroorloven en ze leeft constant in angst, omdat zijn advocaat haar blijft 'achtervolgen'... Hartelijk dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2011 12:53

erkenning van het feit dat hij de vader is wil niet zeggen dat er sowieso een contact tussen vader en kind zal zijn.

Als je vriendin geen advocaat kan veroorloven, is een prodeo-advocaat de eerste zoektocht. Contacteer een rechtbank hiervoor. En ja, ook illegalen hebben (natuurlijk) rechten.

Mariette

#3 , 19 jun 2011 13:53

Is men als vrouw VERPLICHT om een vaderschapstest te ondergaan? Ik neem aan dat tijdens de zwangerschap zulke test totaal uit den boze is?

Reclame

LisaR
Topic Starter

#4 , 19 jun 2011 14:05

Ik dacht het ook Mariette...
bedankt voor het antwoord JPV
Pro Deo zal niet lukken denk ik, want ze heeft wel een inkomen (geen minimum, maar ook niet voldoende om een advocaat te kunnen betalen...) en met een kindje onderweg zal ze al haar centen goed kunnen gebruiken.

Ik begrijp niet dat ze tegen situaties als deze niet strenger kunnen optreden... schijnhuwelijk is uit den boze (en daarvoor ben je toch ook met 2), maar iemand bewust zwanger maken...

Fore

#5 , 19 jun 2011 14:14

Tijdens een zwangerschap kan men het vaderschap bepalen, wanneer een vruchtwaterpunctie gedaan wordt. Dan heeft men erfelijk materiaal van de foetus.

Nu, of dit ooit gedaan wordt.... en zeker een vruchtwaterpunctie om die reden alleen (en niet voor genetische afwijkingen / open rug op te sporen) gaat denk ik geen enkele dokter goedkeuren.

Er hier genoeg posts op het forum geweest over vaderschapserkenning en hoe deze afgedwongen kon worden. Ga daar eens je licht op steken over wat wel mag / kan. ik meen dat je niet kan verplichten, maar die topics heb ik nooit goed doorgelezen (gebruik de geavanceerde zoekoptie)
maar iemand bewust zwanger maken...
Als man een vrouw bewust zwanger maken, volgens mij gebeurd het omgekeerde veel meer.
Laatst gewijzigd door Fore op 19 jun 2011 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

LisaR
Topic Starter

#6 , 19 jun 2011 14:21

Fore, bedankt voor je reactie. Of het nu om een man of een vrouw gaat, zo'n misbruik zou gewoon moeten aangepakt worden. De intentie is dezelfde als een schijnhuwelijk in mijn ogen.

Fore

#7 , 19 jun 2011 14:31

En nog het belangrijkste vergeten, een vruchtwaterpunctie is een medische ingreep en kan dus op ieder ogenblik geweigerd worden.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

famke8

#8 , 19 jun 2011 16:02

Beste Lisa, ik denk dat het niet veel zin heeft dat je vriendin zich verzet tegen een erkenning als hij de biologische vader is van het kind. De rechtbank zal de erkenning niet kunnen weigeren indien het kind jonger is dan 1 jaar. Indien het ouder is dan 1 jaar zal de rechtbank enkel kunnen weigeren indien een erkenning "kennelijk strijdig is met de belangen van het kind", maar ik geloof dat dit slechts heel uitzonderlijk wordt aanvaard. Ik denk dat het kind er belang bij heeft om zijn afstamming tav die man vastgesteld te zien.
Je vriendin kan beter (na de erkenning) naar de jeugdrechter stappen om te vragen dat zij alleen het ouderlijk gezag zou mogen uitoefenen. Indien het verhaal dat jij vertelt waar is zal een jeugdrechter het kind nooit toekennen aan die man (en hooguit in een omgangsrecht, eventueel uitgeoefend onder toezicht, voorzien).
Ik besef dat een man die illegaal hier is waarschijnlijk niet veel geld heeft, maar hij moet ook beseffen dat wanneer de afstamming vaststaat hij verplicht zal zijn om alimentatiegeld te betalen. Misschien een optie om die man eens te confronteren met het feit dat wanneer hij het kind erkent, hij gedurende minstens 18 jaar mee zal moeten instaan voor het onderhoud van dat kind?

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jun 2011 16:03

, maar iemand bewust zwanger maken...
Tenzij het verkrachting was, gebeurde de gemeenschap toch met toestemming van uw vriendin, of heb ik het hier mis?

LisaR
Topic Starter

#10 , 19 jun 2011 17:09

@ famke, bedankt interessante info!
@ mava105: ja maar vriendin hoopte jammer genoeg dat hij goeie bedoelingen had en ze wist toen nog niet van zijn situatie...

Franciscus

#11 , 19 jun 2011 17:10

Er is op dit ogenblik evenmin bezit van staat.
Tevens moet voor de rechtbank de moeder toestemming verlenen.
Best toch eens naar justitiehuis gaan voor meer info oa inzake juridisch infopunt...pro deo......enz.
Dreigen door een advocaat is nog geen dagvaarding...

famke8

#12 , 19 jun 2011 17:25

Het is inderdaad zo dat de moeder toestemming moet verlenen, maar lees de wet: "Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de rechtbank. De partijen worden in raadkamer gehoord. De rechtbank poogt ze te verzoenen. Indien de rechtbank de partijen tot verzoening brengt, ontvangt zij de nodige toestemmingen. Bij gebreke van verzoening wordt het verzoek verworpen als vaststaat dat de verzoeker niet de biologische vader of moeder is. Als het verzoek een kind betreft dat op het tijdstip van de indiening van het verzoek een jaar of ouder is, kan de rechtbank bovendien de erkenning weigeren als ze kennelijk strijdig is met de belangen van het kind."

Indien je vriendin dus weigert haar toestemming te geven is de kans heel groot dat de rechter de erkenning toch zal toestaan ("het kennelijk strijdig zijn met de belangen van het kind" wordt niets snel aanvaard, als je vriendin echt kan hard maken dat die man echt vreselijk slecht is maak je een kleine kans, maar ik vrees dat de advocaat van die man dat gewoon zal ontkennen. je zegt het immers zelf: die man heeft mondeling erkend dat hij haar bewust zwanger heeft gemaakt, maar bewijzen kan je dat niet.). Ik zeg dit gewoon opdat je vriendin geen nodeloze kosten zou maken aan deze procedure, waar dat misschien niets oplevert.
het begrip "bezit van staat" heeft met jullie situatie niet veel te maken vermits het om een erkenning gaat van iemand die nog geen vader heeft.

Franciscus

#13 , 19 jun 2011 17:30

Idd er IS nog geen kind. Dat was bij wijze van spreken....
Personen wonen niet samen.
Trouwens iedere man kan het kind erkennen.
Raadpleeg een advocaat alvorens enige stap ter zetten die tegenpartij een element in handen speelt die hun eis kan staven.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 jun 2011 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#14 , 19 jun 2011 17:31

dubbel

LisaR
Topic Starter

#15 , 19 jun 2011 18:06

Hartelijk bedankt allemaal voor jullie advies!!!

Terug naar “Andere”