vredegerecht

josof
Topic Starter

vredegerecht

#1 , 12 jan 2007 20:13

even de situatie schetsen,
mijn vriendin heeft over 3-4 jaar geleden 1400? ontvangen van haar toenmalige vriend om enkele kosten te betalen. Er werd hier enkel iets van op papier gezet van waar het geld voor diende (er staat geen afbetalingsplan of handtekening op)

Mijn vriendin heeft toen 500? cash terugbetaald ( ze kreeg wel geen papier van hem waarin hij dit bevestigd). Vorig jaar heeft ze dan nog 500? terugbetaald (via overschrijving). De laatste 400? zijn we niet van plan terug te betalen, want meneerke had enkele meubels van haar beschadigd en hiervoor kreeg ze ook niets.

Nu dreigt hij naar de vrederechter te gaan met dat papier (waarvan mijn vriendin geen kopie in haar bezit heeft en ze krijgt dit ook niet van hem). Hij eist 900? + 3.5% interest, nu is mijn vraag, heeft hij een poot om op te staan??
Ik vind het al verdacht dat hij geen kopie van zijn bewijs aan ons wil laten zien. Ik had hem ook gezegd dat hij zijn geld kon krijgen mits bewijs. Want dit sleept nu al enkele jaren aan.
Weet iemand raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 jan 2007 09:44

?Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt...Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is.Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld, of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het bewijs van gedane betalingen kan zulk ?begin van bewijs door geschrift? zijn,van een verbruiklening.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

josof
Topic Starter

#3 , 14 jan 2007 12:36

Wij krijgen geen copy van zijn bewijs, dit is hij toch ook verplicht om ons te tonen??

Reclame

josof
Topic Starter

#4 , 14 jan 2007 12:37

En stel dat dit voorkomt voor het vredegerecht, kan mijn vriendin dan mij een volmacht geven om haar te vertegenwoordigen?

Terug naar “Andere”