testament wettelijk samenwonend

beester
Topic Starter
Berichten: 18

testament wettelijk samenwonend

#1 , 12 jan 2011 21:38

Afgelopen jaar is mijn moeder overleden. Na de volledige afwikkeling (verkopen, successierechten) heb ik een som geerft. Ik woon wettelijk samen met mijn vriendin en wij hebben samen een jaar geleden (voor het overlijden van mijn moeder) een huis gekocht.

Wat betreft de aankoop van dit huis is er vanwege ons wettelijk samenwonen geen enkel probleem. Onze notaris waarschuwde ons op dat moment wel voor mogelijke consequenties mocht een van ons overlijden. Hij ging hier echter niet in detail op in.

Vanwege bovenstaande zaken heb ik 2 concrete vragen die ik graag aan dit forum stel:

- Wat zijn de mogelijke consequenties van het vroegtijdig overlijden van een van de partners wanneer deze wettelijk samenwonen (specifiek naar het huis toe).
- Mijn vriendin en ik zouden graag willen dat een gedeelte van mijn erfenis beschermt wordt tegenover scheiding. Natuurlijk hopen we dat dit nooit gebeurd maar beter het lijkt ons beter om nu constructief met elkaar dit te regelen. Concreet hebben wij 1 gemeenschappelijke rekening waarop mijn erfenis gestort is en ik zou graag een gedeelte van deze erfenis beschermen, mochten wij ooit uit elkaar gaan.

Hoe pak ik beide zaken aan? Terug naar de notaris gaan om dit te regelen of kunnen wij zelf documenten onder elkaar opstellen en tekenen die een zekere juridische veiligheid meebrengen?

Alvast bedankt voor jullie advies.


B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 jan 2011 09:27

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...§ 2. Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat een boedelbeschrijving van het huisraad en een staat van de gemeenschappelijke verblijfplaats wordt opgemaakt...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1478.Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid. De goederen waarvan geen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen en de inkomsten daarvan worden geacht in onverdeeldheid te zijn...”(B.W.).

Plaats het geërfde geld op een afzonderlijke rekening op uw naam en zonder volmachten. Bewaar tevens het bewijs dat u dit geld erfde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

beester
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 19 jan 2011 15:26

Beste J. Demoor

Alvast bedankt voor uw informatie.

Ivm Vraag 1 kan ik hier uit afleiden dat bij overlijden de regeling dezelfde is als bij een huwelijk. Dwz vruchtgebruik voor de overlevende wettelijk samenwonende en naakte eigendom voor uw erfgenamen. In ons geval (geen kinderen) wilt dit zeggen dat mijn vaders (als overlevende ouder) mijn gedeelte in naakte eigendom erft? Zijn er mogelijkheden om een contract op te maken om ervoor te zorgen dat de langstlevende zowel vruchtgebruik als naakte eigendom erft? Kunnen we hiervoor zelf een contract/testament opstellen zonder tussenkomst van notaris?

Ivm vraag 2. Ik zou graag mijn erfenis (waarvan ik bewijzen heb, met name het schrijven v notaris en successierecht berekeningen) investeren in mijn huis. Aangezien het huis in gemeenschap is breng ik het geld dus in gemeenschap in? Is er een manier om ervoor te zorgen dat mochten wij uit elkaar gaan ik eerst en vooral mijn geinvesteerde erfenis recupereer voor een verdere verdeling? Hoe pak ik dit aan?

Bedankt voor het advies.

B

Reclame

Terug naar “Andere”