inkomsten en uitgaven

bbeer
Topic Starter

inkomsten en uitgaven

#1 , 22 okt 2010 19:42

Mijn man en ik zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel, al 20 jaar.
Beiden hebben we een inkomen van ongeveer 2.500 euro elks.
Mijn inkomen komt rechtstreeks op de gemeenschappelijke rekening, het zijne op zijn rekening en daarvan stort hij elke maand 2.000 euro door.
Maar van deze gemeenschappelijke rekening doet hij voor zichzelf privé (moto's, drank, uitgaan, kleding, ...) 2.000 euro op.
Wat betekent dat ik eigenlijk alle kosten betaal.
Nu ben ik het al een tijdje beu, maar wat kan ik daar aan doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 okt 2010 20:49

Onder het wettelijk stelsel zijn alle inkomsten en uitgaven 'gemeenschappelijk' , ongeacht welke rekening gebruikt wordt. Bij een scheiding worden de saldo's van alle rekeningen samengeteld , ook dus die van hem alleen. Uw man gebruikt dus ook gemeenschappelijk geld , net zoals jij dat doet : kleding , kapper , hobby's ,... U kan er weinig aandoen , hij doet zijn bijdrage aan het gezinsbudget. Zelfs indien hij het geld op een spaarrekening zou zetten op een aparte rekening , is het van U beiden. Dit is eigenlijk geen normale manier van doen, spreek hem erover. Desnoods stort jij ook iets van uw loon op een spaarrekening van uzelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bbeer
Topic Starter

#3 , 23 okt 2010 11:13

Dan is er nog een bijkomende probleem, in geval van een scheiding.
Hij kan - en dat heeft hij ooit al eens voor enkele jaren gedaan voor andere redenen - ervoor zorgen dat zijn officiëel inkomen NUL is.
Dit zou denk ik betekenen dat ik - in geval van scheiding - voor hem alimentatie moet betalen.
Maar ... hij heeft wel een privévermogen van een paar honderd duizend euro's, afkomstig van het vroegtijdige overlijden van zijn ouders.
Dit vermogen is volledig privé want hij had dat al voor ik hem kende.
Stel nu dat hij geen officiëel inkolen heeft ... moet ik dan toch alimentatie betalen, zelfs al zit hij op een mooi vermogen ?

Reclame

wanton

#4 , 23 okt 2010 13:21

Bij een officiëel inkomen NUL , zal er wel een middel geweest zijn om toch inkomsten te verwerven. Ik neem aan dat U die ook kent. Daar kan U hem op wijzen.
Hij heeft een prive vermogen . Weet dat de intresten van dat vermogen ook tot de gemeenschap behoren. Blijkbaar is dat niet zo gebeurd. Daar heb jij dan een vordering op hem via de gemeenschap. Met die intresten wordt hoe dan ook rekening gehouden als inkomsten voor hem bij een eventuele alimentatie. En een deftige advocaat aanvaardt 'vrijwillige ' werkloosheid niet zo maar. Hij is in staat en de mogelijkheid om een inkomen te verwerven. U heeft mi. elementen om geen alimentatie te hoeven betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”