rijksregisternummer selectiebureau's en interims

Jolanda32
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

rijksregisternummer selectiebureau's en interims

#1 , 25 feb 2019 11:47

Volgende heb ik meegemaakt.

Een interimbureau organiseert een jobdag bij een bedrijf waarvoor hun de selecties doen.
Je kon je online inschrijven voor aan deze jobdag bij dat bedrijf deel te nemen. Dus het was dan nog niet zeker dat je de job zou hebben want het was enkel een gesprek en rondleiding binnen dat bedrijf. Toch kon je je enkel online inschrijven wanneer je ook je rijksregisternummer ingaf. Er stond dan ook in kleine letters bij dat dit interimbureau je gegevens mocht gebruiken voor andere doeleinden.

Mijn vraag is of dit ten eerste wettelijk is en wat het interimkantoor kan doen met je rijksregisternummer? Welke informatie kunnen ze hiermee te weten komen?
Werkverleden enz ??
Bij Selor ( selectiebureau voor de overheid ) werkt men ook op deze manier je kan enkel deelnemen aan examens als je je registreert met je rijksregisternummer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 feb 2019 12:45

Ze moeten toch weten wie je bent, of heb jij zooooveel te verbergen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 25 feb 2019 12:48

Het doel is persoonsverwisselingen uit te sluiten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2019 12:55

Zo kunnen zo ook zien of je in aanmerking komt voor flexi-jobs, en zo ook zeker zijn van je ouderdom en of je gehuwd of gescheiden bent, als ook je adres.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2019 09:58

Zo kunnen zo ook zien of je in aanmerking komt voor flexi-jobs, en zo ook zeker zijn van je ouderdom en of je gehuwd of gescheiden bent, als ook je adres.
Adres? Hoe kan een interimkantoor mijn adres nu weten aan de hand van mijn rijksregisternummer? En mijn burgerlijke staat?

Het enige wat je volgens mij kan zien als je iemand zijn rijksregisternummer voor je neus hebt, dat is de leeftijd van de persoon (de geboortedatum) en het geslacht.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 feb 2019 13:41

Het enige wat je volgens mij kan zien als je iemand zijn rijksregisternummer voor je neus hebt, dat is de leeftijd van de persoon (de geboortedatum) en het geslacht.
Ooit gehoord van gekoppelde databases ?
Zoals die waar een interimkantoor of werkgever toegang toe heeft ...

Terug naar “Privacy-bescherming”